شناسهٔ خبر: 28224917 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دفاع مقدس بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی است/ مدارس و دانشگاه‌ها پایگاه‌ها مهم تربیت نیروهای متعهد و انقلابی

امام‌جمعه شهر چوار گفت: مدارس و دانشگاه‌های کشور به‌عنوان پایگاه‌های تربیت مهم‌ترین عناصر انقلاب اسلامی یعنی نیروی انسانی مومن، متعهد و متخصص مطرح هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، حجت‌الاسلام شهاب‌الدین میهن‌پرست، امام‌جمعه شهر چوار، ظهر امروز (30 شهریور) در خطبه‌های این هفته نماز جمعه در مسجد جامع این شهر با اشاره خطبه 83 کتاب شریف نهج‌البلاغه، اظهار کرد: حضرت امام علی (ع) در این خطبه می‌فرمایند که سفارش می‌کنم شما را به تقوای الهی، خدایی که با ابلاغ نتایج ناگوار اعمال زشت، جای عذرخواهی گذاشته است و با طریق روشن که پیش پای شما گسترانده احتجاج نموده است و شما را از دشمنی که در سینه‌هایتان نفوذی مخفی داشته و آهسته در گوش‌هایتان می‌دمد بر حذر داشته است.

 

 وی، افزود: در ادامه این خطبه آمده است که این دشمن دیرینه اولاد آدمی، شیطان است که گمراه می‌کند و به هلاکت می‌رساند و وعده می‌دهد و فرزند آدم را در خیال آرزوها غوطه‌ور‌ می‌سازد و زشتی‌های گناهان را برای آنان می‌آراید و معاصی بزرگ و نابودکننده را در نظر آنان ناچیز می‌نماید تا آنگاه‌که دمساز و هم‌نشین خود را فریب داد، گروگان خود را محکم با گره بست، آراسته‌های خود را انکار و آنچه را ناچیز جلوه داده بود بزرگ و ازآنچه برای انسان امان تلقین کرده بود بر حذر می‌دارد.

 

امام‌جمعه شهر چوار، تأکید کرد: حضرت امام علی (ع) در این خطبه برای بار سوم است که توصیه به تقوی می‌کند اما این بار انسان را از شیطان بر حذر می‌دارد، ساده‌لوح و بی‌خیال این انسان که در برابر دو دشمن بی‌امان خطرناک و مهلک یکی نفس اماره و دیگری شیطان مکاره است که گیر افتاده است و دانه برای انسان می‌پاشد تا در دام او گرفتار آید و او را تباه سازد و در قیامت شیطان می‌گوید به انسان که مگر من ترا به سقوط و هلاکت مجبور ساخته بود؟ در قرآن کریم سوره ابراهیم آیه 22 همین مطلب را بیان می‌کند.

 

حجت‌الاسلام میهن‌پرست در ادامه با اشاره با آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: باگذشت چهل سال از انقلاب اسلامی و سی‌وهشت سال از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، تحلیل‌های بسیاری در خصوص انقلاب اسلامی و مهم‌ترین رویدادهای تاریخی آن، ازجمله دفاع مقدس صورت گرفته است که بخش از این رویدادهای در انقلاب اسلامی رویدادهایی هستند که قابل انفکاک از موجودیت گفتمان شکل‌گرفته در انقلاب اسلامی نیست.

 

وی، بابیان اینکه دستاوردهای دفاع مقدس را می‌توان امری حیاتی برای تداوم فلسفه این انقلاب عنوان کرد، افزود: بیان این دستاوردها را عاملی برای تحکیم موقعیت مردمی انقلاب، مبارزه با نظام سلطه و استکبار جهانی و حتی تحکیم موقعیت و توان استراتژیک ایران در حوزه‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای و در پرتو عمق انقلاب برای توان لجستیک ایران اسلامی در جغرافیای جهان دانست و تاز ه می‌فهمیم که دفاع مقدس چه برکاتی برای ملت ایران اسلامی داشته است.

 

امام‌جمعه شهر چوار، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید، یادآور شد: همه‌ساله آغاز مهرماه، نویدبخش فرارسیدن بهار آموزش و تربیت است، مدارس و دانشگاه‌های کشور به‌عنوان پایگاه‌های تربیت مهم‌ترین عناصر انقلاب اسلامی یعنی نیروی انسانی مؤمن، متعهد و متخصص در این روزها فرایند آموزشی و پرورشی خود را آغاز می‌کنند.

 

وی، گفت: اکنون ایران اسلامی بر اساس گزارش موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، دارای تعداد 3 میلیون و 794 هزار و 420 دانشجو است و همچنین رقمی در حدود 14 میلیون دانش‌آموز دختر و پسر در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس است که این آمارها به زبان دیگر از حضور بیش از یک‌چهارم جمعیت فعال کشور در این قشر حکایت دارد و به‌خودی‌خود اهمیت غیرقابل‌انکار برنامه‌ریزی و احساس مسئولیت در این حوزه را ضروری می‌کند.

 

امام‌جمعه شهر چوار، تصریح کرد: از سویی با لحاظ کردن شرایط زمینه‌ای و اقتضائات امروز ایران اسلامی و بنا بر فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، وجود سطوح مختلفی از جنگ با دشمنان و سلطه‌طلبان، موضوع آموزش‌وپرورش و آموزش عالی ابعاد جدید و مهم‌تری می‌یابد و که نیازمند کنش گری مسئولین و مردم در سطوح مختلف است.

 

حجت‌الاسلام میهن‌پرست، با اشاره به 11 محرم آغاز حرکت اسرا و اهل‌بیت امام حسین (ع) به شام و روز تجلیل از اسرا و مفقودین، ابراز کرد: امام حسین (ع) زمانی که قصد آغاز قیام حماسی خود علیه حکومت طاغوت زمان را نمود و باآنکه سرانجام این قیام را چیزی جز شهادت خود و عزیزترین یاران و اهل‌بیت خود نمی‌دانستند، اما بااین‌حال تمامی آنان را با خود همراه کرد.

 

وی، افزود: چراکه آن حضرت به این موضوع آگاه بود که این اهل‌بیت ایشان هستند که باید نظاره‌گر و تحمل نمودن سخت‌ترین مصائب روزگار شاهد و روایت گر این حادثه تاریخی و منتقل‌کننده پیام این رسالت عظیم باشند که اگر نباشد این قیام و در ظلمت و جهل حکومتی بنی امیه بر مردم آن زمان و هم در جریان تاریخ محور خواهد شد.

 

امام‌جمعه شهر چوار، یادآور شد: این رسالت ابلاغ پیام عاشورای در اسارت یزیدیان با حرکت کاروان امام حسین (ع) به رهبری امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در شامگاه روز یازدهم محرم به‌طرف کوفه آغاز شد و نهضت عاشورای حسنی به شکلی دیگر ادامه یافت، هرچند دشمن توانسته بود نیروهای امام (ع) را در ظاهر شکست دهد و اهل‌بیت ایشان را به اسارت ببرد، اما رسوایی‌های حکومت بنی امیه و افشاگری‌های امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) روی امویان را در تاریخ سیاه کرد و قیام امام حسین (ع) و راه پاک او را جاودانه ساخت.

 

وی، با اشاره به 5 مهر سالروز شکست حصر آبادان در عملیات ثامن‌الائمه (ع) در سال 1360 گفت: در تاریخ 8 ساله جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، عملیات‌های بسیاری واقع شد که از میان آنان برخی به دلیل تأثیرگذاری در سرنوشت جنگ از اهمیت راهبردی بسیار والایی برخوردار هستند یکی از این عملیات‌های عملیات ثامن‌الائمه (ع) است که منجر به شکست حصر آبادان بود و نتایج مهمی به دنبال داشت.

 

امام‌جمعه شهر چوار، خاطرنشان کرد: این عملیات برای آزادسازی مناطق اشغالی و به‌فرمان فرماندهی کل قوا حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر ضرورت شکست حصر آبادان تحقق یافت، بازخوانی ابعاد مختلف این عملیات بزرگ و دستاوردهای آن حکایت صلابت، رشادت، همدلی و وحدت ارتشیان غیور، سپاه پاسداران سلحشور و بسیجیان مخلص و نیروهای مردمی فداکار ایران اسلامی است که همچنان در این زمان درس‌آموز و تأثیرگذار است.

 

نظر شما