شناسهٔ خبر: 28223165 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

چرا مراسم عاشورا در شهرهای مختلف تهرانی نشده‌اند؟

بسیاری از شهرهای ایران سال‌هاست شبیه هم شده‌اند. بسیاری از مراسم سنتی فرهنگ‌های مختلف تحت تاثیر، تهران قرار گرفته‌اند و به اصطلاح تهرانی شده‌اند.

صاحب‌خبر -

عصر ایران؛ مصطفی داننده- دهه اول محرم به پایان رسید. مراسم تاسوعا و عاشوار هم زمان در تمام شهرها و روستاهای ایران برگزار شد. نکته مهم در این مراسم این بود که همه سعی کردند مراسم  عزای حسین بن علی (ع) را با سنت‌های خود برگزار کنند. شاید بتوان گفت مراسم تاسوعا و عاشورا از معدود آیین‌هایی است که بر اساس سنت‌ها در حال اجراست.

بسیاری از شهرهای ایران سال‌هاست شبیه هم شده‌اند. بسیاری از مراسم سنتی فرهنگ‌های مختلف تحت تاثیر، تهران قرار گرفته‌اند و به اصطلاح تهرانی شده‌اند.

عروسی‌ها، ختم‌ها، مراسم ملی و ... دچار تهرانیزه شدن، شده‌اند. تلویزیون در این میان نقش بسزایی در همسان سازی فرهنگی در ایران داشته است. پخش سریال‌ها و برنامه‌هایی که محور آن تهران و فرهنگ پایتخت بود باعث شد تا مردم بسیاری از شهرهای ایران تحت تاثیر این فرهنگ قرار بگیرند و سعی کنند از آن پیروی کنند.

چرا مراسم عاشورا در شهرهای مختلف تهرانی نشده‌اند؟

این که بسیاری از جوانان شهرهای مختلف ایران تلاش می‌کنند فارسی تهرانی صحبت کنند به خوبی خود بیانگر این معناست.

در این میان اما مراسم محرم دچار سبک تهران نشده است. با اینکه بسیاری از مداحان معروف در تهران هستند و شیوه خاص عزاداری خاص خود را دارند اما مردم استان‌های مختلف ایران سعی کردند فرهنگ خود را در محرم حفظ کنند.

امروز ما شاهد سبک‌های مختلف عزاداری از یزد، خوزستان تا رشت و زنجان هستیم. سبک‌هایی که اتفاقا از سوی جوانان نیز مورد استقبال واقع شده و با جان و دل آن را انجام می‌دهند.

جامعه شناسان باید این سوال را پاسخ بدهند که چرا مراسم تاسوعا و عاشورا در ایران دچار فرهنگ تهران نشده است و مردم استان‌های مختلف ایران سعی می‌کنند بر اساس آیین سنتی خود مراسم عزاداری پسر پیامبر اسلام را برگزار کنند.

نباید اجازه داد خرده فرهنگ‌های مختلفی که در گوشه کنار ایران قرار دارند به همین راحتی به فراموشی سپرده شوند. ایران از معدود کشورهایی در جهان است که فرهنگ‌های مختلف دارد. از کرد، بلوچ، عرب بگیر تا ترک، شمالی و خراسانی.

استفاده از زبان‌های محلی در مدارس یا پوشیدن لباس‌های محلی در سطح شهر و حمایت مسؤولان از این کار می‌تواند کمک فراوانی به حفظ سنت‌های مختلف ایران کند.

یادمان نرود مراسم سنتی تاسوعا و عاشورا در نقاط مختلف ایران به صورت گسترده توسط تلویزیون پوشش داده می‌شود شاید همین معنا باعث شده است مردم تلاش کنند تا این فرهنگ مذهبی را حفظ کنند. چه خوب می‌شود که دیگر سنت‌های مردم ایران توسط تلویزیون و دیگر رسانه‌ها پوشش داده شود و مردم ایران با آنها آشنا شوند.

امروز بسیاری از مردم می‌دانند که در روز قبل از تاسوعا، مردم زنجان به خیابان‌ها می‌آیند تا روز عباس را برگزار کنند یا می‌دانند لرهای خرم آباد در روز عاشورا تمام بدن خود را گل می‌مالند. این یعنی این فرهنگ به خوبی معرفی شده است؛ پس باید تلاش کنیم فرهنگ‌های مختلف ایران از ملی و مذهبی معرفی و حفظ شود.

 

نظر شما