شناسهٔ خبر: 28223120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش | آیا گروههای مسلح مخالف سوریه می‌توانند در قبال توافق ادلب قدعلم کنند؟

R36442/P36442/S8,90/CT7

توافق ادلب که میان روسیه و ترکیه به امضا رسیده و مورد استقبال دو کشور سوریه و ایران قرار گرفته است، با مخالفت سرکرده‌های گروههای تروریستی روبرو شده است، گروههای که برحفظ سلاح خود اصرار دارند و با هرگونه خلع سلاح مخالفند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، استان ادلب آخرین  و مهم ترین محل  تجمع گروه های تروریستی سوریه است. ارتش سوریه و متحدانش ماه هاست،  آماده  آزاد سازی  این  استان  از اشغال گروه های تروریستی هستند  اما مخالفت ترکیه  و  افزایش تنش  در منطقه، این عملیات را  به  تعویق انداخت.  سرانجام  روسای جمهور  روسیه  و  ترکیه  در " سوچی"  در خصوص  سرنوشت ادلب به توافق  رسیدند؛ توافقی که با استقبال سوریه و  ایران مواجه شد.

توافق روسیه و ترکیه بر تدوین جدول زمانی به منظور ایجاد منطقه عاری از سلاح به عمق 15 تا 20 کیلومتر زیر نظر نیروهای روس و ترکیه تاکید می کند.

براساس این توافق، جدول زمانی باید باعث خروج سلاح های سنگین از این منطقه تا دهم ماه آینده میلادی شود.

آنکارا و موسکو در توافق خود در اشاره به گروه تحریر الشام تاکید کردند که باید "تروریست ها" را از این منطقه دور کرد.

باقی ماندن منطقه کاهش تنش در ادلب و تقویت پست های مراقبت و نظارت از دیگر مفاد این توافق است.

بازگشایی راههای ارتباطی بین حلب و لاذقیه و بین حلب و حماه قبل از پایان سال جاری میلادی و گشت زنی نیروهای ترکیه و نیروهای دژبانی روسیه برای نظارت بر منطقه عاری از سلاح از دیگر مفاد توافق است.

براساس این توافق، طرف روس همه اقدامات لازم را برای تضمین پرهیز از اجرای عملیات نظامی و حملات در ادلب اتخاذ خواهد کرد.

این توافق مورد استقبال و نیز مخالفت  سرکرده‌های گروههای تروریستی قرار گرفت، گروههای که برحفظ سلاح خود اصرار دارند و با هرگونه خلع سلاح مخالفند.

مواضع ضد و نقیض مخالفان مسلح سوریه در قبال توافق روسیه و ترکیه

مخالفان مسلح سوریه در قبال توافق ترکیه و روسیه مبنی بر ایجاد منطقه غیرنظامی در ادلب مواضع متفاوتی اتخاذ کرده اند و در این میان گروه موسوم به "هیئت تحریر شام" در صدر  مخالفان این توافق است.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری دیده بان حقوق بشر سوریه، گروههای مخالف مسلح سوریه در قبال توافق ترکیه و روسیه مبنی بر ایجاد منطقه غیرنظامی در ادلب مواضع متفاوتی داشته اند اما گروه موسوم به "هیئت تحریر شام" که بیشترین مناطق در ادلب را تحت اشغال دارد، در صدر گروههای مخالف با این توافق است.

مخالفت هیئت تحریر شام با تحویل سلاح

موضع هیئت تحریر شام از سایر گروهها روشن تر است، به این معنی که سران و اعضای مجلس شورای آن به صراحت مخالفت خود را با تحویل سلاح هایشان و ترک جبهه جنگ اعلام کردند و توافق روسیه و ترکیه را مقدمه پایان مبارزه خود و تسهیل بازگرداندن ادلب به نظام سوریه دانستند.

دسته بندی در هیئت تحریر شام

این گروه از احتمال درگیری بین گروههای مخالف مسلح در ادلب در صورت اقدام برخی گروهها به تحویل سلاح و پایبندی به توافق روسیه و ترکیه خبر دادند زیرا با وجود اینکه این هئیت مخالفت خود را به شکل غیررسمی با توافق مزبور اعلام کرده است، اما حامیان آن توافق را به طور کامل هدف حمله قرار نداده اند و یا به رویارویی احتمالی با ترکیه اشاره نداشته اند.

بر اساس گزارش سایت الحل نزدیک به گروههای مسلح در سوریه، توافق اخیر ترکیه و روسیه در سوچی اساسا بر ایجاد منطقه ای عاری از سلاح در استان ادلب تاکید می کند اما سه تن از سرکردگان ارشد گروه مسلح و تروریستی "تحریر الشام" با این توافق مخالفت کرده و آن را "خیانت" دانستند.

"ابوالفتح الفرغلی" از سران و مسئولان شرعی گروه تحریر الشام در صفحه خود در تلگرام نوشت: "تحویل سلاح های سنگین، خیانت است. هرکس خواهان تحویل دادن سلاح در ادلب است، دشمن به شمار می رود".

زید العطار از عناصر نزدیک به شورای رهبری گروه تحریر الشام نیز در شبکه تلگرام با طرح ادعاهای واهی نوشت: "سلاح نه تنها منبع عزت و سربلندی و سوپاپ اطمینان این جهاد است بلکه تنها ضامن تحقق اهداف انقلاب برای دستیابی به آزادی و کرامت است. دشمن ما فقط زبان زور را می فهمد".

از نظر مساحت تحت اشغال گروههای مخالف مسلح در ادلب، پس از هیئت تحریر شام، جبهه ملی آزادی قرار دارد و سپس به ترتیب "جیش العزه" و "حزب اسلامی ترکستانی" و در نهایت "حراس الدین" وابسته به القاعده قرار دارند.

حومه غربی حلب به شکل کامل تحت اشغال گروه الزنکی وابسته به جبهه ملی است.

مقاومت مخالفان مسلح در برابر تحویل سلاح

به نظر می رسد موضع جبهه ملی در قبال توافق مزبور یکپارچه نیست و گروه الزنکی نیز هرچند موضع خود را به شکل رسمی اعلام نکرده است اما از بندها و جزییات این توافق نگران است و این موضعی است که چهار گروه دیگر شامل احرار الشام، صقور الشام، جیش الاحرار و تجمع دمشق نیز اعلام کرده اند به این معنی که هرچند مانع تشکیل منطقه غیر نظامی نیستند اما به راحتی سلاح سنگین خود را تسلیم نخواهند کرد.

در این میان "فیلق شام" و سایر گروههای زیرمجموعه جبهه ملی تاکید کردند که این توافق چیز زیادی را تغییر نخواهد داد و در مجموع شامل فاصله گرفتن چند کیلومتری از نقطه تشکیل منطقه غیرنظامی است و این توافق بهترین گزینه برای اتحاد مجدد و آمادگی برای مرحله جدید مقابله با نظام سوریه است.

با این توضیحات باید در نظر داشت که با توجه به دسته بندی داخلی در هیئت تحریر شام شدت مخالفت آن با توافق ایجاد منطقه غیر نظامی در چند  روز آینده افزایش خواهد یافت.

در این میان حزب ترکستانی عملا قدرت تصمیم گیری ندارد زیرا به میزان زیادی تحت نفوذ ترکیه است و گروه حراس الدین نیز در صدر گروههای مخالف با توافق است اما برای مانع شدن در برابر تشکیل منطقه غیرنظامی قدرت کافی ندارد با این حال چنانچه هیئت تحریر شام با آن در خصوص مخالفت با توافق ادلب موضع مشترکی اتخاذ کند، می توانند در برابر اجرای این توافق قد علم کرده و مانع تشکیل منطقه غیرنظامی در اطراف ادلب شوند و چه بسا با گروههای مخالف مسلح تحت حمایت ترکیه نیز رودررو شوند.

در مقابل ، مصطفی السراج مسئول گروه مسلح موسوم به "ارتش آزاد سوریه" به طور ضمنی از این توافق استقبال کرد و آن را باعث جلوگیری از حمله دولت سوریه به شهر ادلب دانست.
یحیی العریضی سخنگوی کمیته مذاکرات مخالفان سوری در گفت وگو با خبرگزاری رویترز در موضع مشابهی گفت: توافق روسیه و ترکیه درباره ادلب حمله دولت سوریه از منطقه را دور می کند.. دستکم برای یک دوره نه چندان کوتاه.

برپایه این گزارش، او ابراز امیدواری کرد که این امر ادامه یابد و گفت: "توافق (به گفته وی) جان میلیون ها سوری را نجات داد و نشانه ای از لزوم گشودن "مسیر صلح" در حال حاضر است.‎

انتهای پیام/

نظر شما