شناسهٔ خبر: 28222107 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خوزستان| "تعزیه" یکی از هنرهای سنتی در اشاعه فرهنگ عاشورایی است

R41468/P1486/S6,57/CT1

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هندیجان گفت: هنر تعزیه و نمایش شبیه خوانی یکی از نمایش‌های مدرن دنیا بوده و بدان جهت حائز اهمیت و توجه است.

صاحب‌خبر -

مسعود میرزا پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندر هندیجان، اظهار داشت: تعزیه عصاره‌ سال‌ها کتابت و سخنوری بزرگان در باب اهل بیت علیهم ‌السلام بوده که با بیانی هنری به مخاطب ارائه و با مددجویی از موسیقی تعزیه به نمایش گذاشته می شود.

وی افزود: هنر تعزیه، حزن اندوه و مفهوم عمیق واقعه کربلا را ژرفا می‌بخشد و با استفاده از این ابزار نیرومند هنری می‌توان صفحه نورانی و زرین قیام حضرت اباعبدالله (ع) را بر صفحه‌ غم ‌انگیز روز عاشورا برتری داد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هندیجان با اشاره به برپایی مجالس مختلفی از واقعه عاشورا و اجرای شبیه‌ خوانی در هندیجان بیان کرد: امیدواریم هنرمندان تعزیه در هندیجان بتوانند گوشه‌ای از واقعه‌ی بزرگ و بی‌نظیر عاشورا، قیام، پیام نجات‌ بخش و عدالت ‌گستر آن را به همگان برسانند و اثرگذاری ماندگاری داشته باشند.

وی گفت: خوشبختانه امسال توانستیم سه گروه منسجم و مجرب در زمینه اجرای تعزیه در هندیجان را ساماندهی و زیر پوشش کانون تعزیه اداره آورده و شاهد اجراهای متعددی از این گروه‌ها در نقاط مختلف شهرستان باشیم.

میرزا پور عنوان کرد: در شهرستان هندیجان قومیت‌های گوناگونی همزیستی دارند و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بهره‌مندی از همین ظرفیت، در دهه دوم محرم، به زبان فارسی و عربی برای مردم اجرای تعزیه خواهد داشت.

وی ادامه داد: هنر تعزیه چند صد سال است که در هندیجان سینه ‌به ‌سینه و نسل به نسل پیش ‌آمده، که از ارج و اعتبار قابل‌ توجهی در بین مردم برخوردار است و در انتقال مفاهیم دینی و مذهبی نقش مؤثری دارد.

انتهای پیام/م

نظر شما