شناسهٔ خبر: 28221827 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

مکمل های تقلبی در عضلات جوانان/پودر مهتابی به جای کراتین

گرایش جوانان به ورزش بدنسازی، باعث شده عده ای سودجو به دنبال کسب درآمد بیشتر از طریق فروش مکمل های تقلبی و قاچاق در این قبیل مکان های ورزشی باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر، گسترش روز افزون باشگاه های بدنسازی در کشور، حکایت از استقبال افراد جوان و نوجوان جامعه به این رشته ورزشی دارد. اما، نکته ای که نباید از آن غافل بود، ورود مکمل های ورزشی از نوع تقلبی و قاچاق به محیط باشگاه های بدنسازی است. عده ای سودجو با توجه به استقبال از مصرف این قبیل مکمل ها 

 

دکتر عباس کبریایی زاده نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در گفتگو با مهر، با تاکید بر اینکه امکان رصد مکمل ها در سطح عرضه خیلی آسان نیست، خواستار ترویج مصرف منطقی مکمل ها در کشور شد و گفت: باید مراقب کیفیت و کارایی مکمل های مصرفی در این گروه های آسیب پذیر بود.

 

وی ضمن ابراز نگرانی از کیفیت و سلامت مکمل های ورزشی در کشور، افزود: بیش از ۷۰ درصد زنجیره تامین مکمل های ورزشی در کشور قابل اطمینان نیست.

 

کبریایی زاده، مکمل های ورزشی را، یکی از حوزه های نابسامان در عرصه مکمل های غذایی و رژیمی دانست و خواستار، نظارت بیشتر وزارت بهداشت بر عرضه این قبیل مکمل ها شد.

 

وی با عنوان این مطلب که مکمل های ورزشی به صورت نامطمئن در اختیار ورزشکاران قرار می گیرد، نسبت به اضافه کردن ترکیبات شیمیایی به این قبیل مکمل ها هشدار داد و افزود: بیشترین مصرف کنندگان مکمل های ورزشی، افراد جوان و نوجوان جامعه هستند که در سن رشد قرار دارند. از همین رو، می بایست مراقب بود که مکمل های غیرمجاز در اختیار آنها قرار نگیرد.

 

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، مخاطب مکمل های ورزشی را افراد نوجوان و جوان جامعه که در سن رشد هستند، دانست و گفت: متاسفانه مکمل های ورزشی در کشور به صورت نامطمئن در اختیار ورزشکاران قرار می گیرد در حالی که اضافه کردن ترکیبات شیمیایی به این قبیل مکمل ها باعث آسیب به فرد می شود.

 

وی افزود: درخواست ما از وزارت بهداشت این است که نظارت بیشتری بر روی عرضه مکمل های ورزشی داشته باشد زیرا برخی از مکمل ها فریبنده بوده و دارای افزودنی های غیرمجاز هستند.

 

ساره جلویان کارشناس واحد طبیعی سنتی مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به توزیع مکمل‌های ورزشی غیرقانونی و استفاده از پودر مهتابی سوخته به جای کراتین، گفت: طبیعتاً هر محصولی که به صورت غیرقانونی و غیرمجاز تولید و توزیع شود از مواد اولیه و فرآورده‌های استانداردی استفاده نشده است.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر محصولی از مکان مجاز تهیه شود، قطعا مراحل کیفی، قانونی و بهداشتی مورد نیاز را گذارنده است و برای مصرف کننده مشکلی به وجود نخواهد آورد چرا که یک فرآورده غیر مجاز در یک محل مجاز تولید و توزیع نمی‌شود و برای تولید محصولی  مجاز نیاز به دریافت مجوزهای قانونی از وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو است و در صورت داشتن استاندارهای لازم چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

 

جلویان در توضیح فرآورده ای به نام کراتین اظهار داشت: کراتین در بدن از اسیدهای آمینه ساخته شده و در گوشت و ماهی نیز یافت می شود. بافت های ماهیچه بیشترین مصرف کننده کراتین بوده و معمولا مقدار کراتین با توده ماهیچه نسبتی متعادل دارد.

 

وی توضیح داد: کراتین در متابولیسم ماهیچه اهمیت فراوانی دارد زیرا از راه سنتز فسفوکراتین (کراتین فسفات) مولکول پرانرژی ایجاد می‌کند و در نتیجه در فعالیت ها و ورزش های سرعتی و انفجاری به کار می رود. مطالعات سالیان اخیر نشانگر آن است که مصرف مکمل کراتین می‌تواند موجب افزایش میزان و محتوای کراتین موجود در عضلات گردد و با توجه به اینکه این ماده هنوز از طرف کمیته بین‌المللی المپیک با محدودیت و یا منع مصرفی مواجه نشده است، بنابراین در بین ورزشکاران به‌عنوان یک مکمل کارافزا از جایگاه خاصی برخوردار است.

 

جلویان خاطرنشان کرد: مونوهیدرات کراتین یکی از معروف ترین و موثرترین مکمل های بدنسازی در بازار می باشد و مهم ترین عوارض جانبی مهم کراتین افزایش وزن، دهیدراسیون، مشکلات کلیوی و... است.

 

کارشناس واحد طبیعی سنتی مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ادامه یکی از مشکلات مهم در مصرف مکمل های کراتین دار را، شباهت ظاهری پودر آن با پودر لامپ مهتابی دانست و گفت: کراتین دارای ساختار کریستالی و به رنگ سفید می باشد و این امر موجب سوءاستفاده سودجویان و ساخت پودرهای مکمل تقلبی با عنوان کراتین و با محتویات پودر مهتابی شده است که تنها راه تشخیص در این زمینه روش های طیف سنجی IR و در آزمایشگاه می باشد.

 

وی تاکیدکرد: با توجه به نبود راه تشخیصی از روی ظاهر پودر، مصرف کنندگان حتماً  باید مکمل ها را از داروخانه تهیه و به وجود برچسب TTACبا شماره تماس ۰۲۱۶۱۸۵ و شماره پیامک ۲۰۰۰۸۸۲۲ بر روی محصول دقت و کد UID و یا کد اصالت را در سایت www.ttac.ir دنبال کنید.

 

دکتر محمدرضا شانه ساز رئیس انجمن علمی داروسازان ایران، با اشاره به اینکه در زمینه اختلالات جنسی معضلات فراوانی وجود دارد، گفت: مصرف داروهای غیرمجاز در ورزشگاه ها و مراکز بدنسازی بر روی سلامت جنسی آنها تأثیرگذار است و داروسازان و داروخانه ها با این تیپ از مراجعات همراه بوده است.

 

وی با بیان اینکه اطبا و داروسازان با درخواست غیرمنطقی داروهای هورمونی همچون تستسترون مواجه هستند، افزود: این مکمل ها از کانال های قاچاق وارد می شود و گاهی مربیان ورزشی آن را توصیه کرده که حتی یک بار مصرف مکمل های غیرمجاز جهت بدنسازی می تواند سبب ناباروری فرد شود.

 

برچسب‌ها:

نظر شما