شناسهٔ خبر: 28221377 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تسهیل تجارت متقابل بین کشورهای آسیای مرکزی بررسی شد

نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی در نشست گروه کاری تجاری برنامه ویژه سازمان ملل برای اقتصاد کشورهای این منطقه و تسهیل تجارت متقابل را بررسی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی در نشست گروه کاری تجاری برنامه ویژه سازمان ملل برای اقتصاد کشورهای این منطقه و تسهیل تجارت متقابل را بررسی کردند.

هیات تاجیکی در این نشست را که در «آلماتی» قزاقستان برگزار شد «ذوقی ذوقی زاده» معاون اول وزارت توسعه اقتصاد و تجارت تاجیکستان بر عهده داشت.

در چارچوب این اجلاس مسائل مربوط به استراتژی منطقه‌ای در زمینه تسهیل رویکردهای تجاری، تعاملات منطقه‌ای برای دستیابی به اهداف پایدار تجاری و تنظیم مقررات تجاری غیر تعرفه ای مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس هیات تاجیکستان در این نشست در خصوص دستاوردهای این کشور در زمینه تجارت بین‌المللی بویژه حضور در سازمان تجارت جهانی، تسهیل رویکردهای تجاری، توسعه صادارت، ظرفیت و تسریع تنوع بخشیدن به تجارت صادراتی سخنانی را بیان و به فرصت های استفاده نشده کشورهای عضو برنامه ویژه سازمان ملل برای اقتصادهای کشورهای آسیای مرکزی اشاره کرد.

با هدف توسعه همکاری های تجاری یک «استراتژی ملی برنامه ویژه سازمان ملل برای اقتصادهای آسیای مرکزی در زمینه مکانیزم تجاری» تهیه و به منظور هماهنگی به دولت های کشورهای شرکت کننده ارسال شد.

در تاریخ 20 الی 21 سپتامبر در چارچوب برنامه ویژه سازمان ملل برای اقتصاد آسیای مرکزی در شهر «آلماتی» قزاقستان همایش تجاری و اقتصادی برگزار می شود.

برنامه ویژه سازمان ملل برای اقتصاد آسیای مرکزی در سال 1998 در چارچوب تصویب اعلامیه «تاشکند» که از سوی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و همچنین دفتر اجرایی کمیسیون اقتصادی اروپا سازمان ملل و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوس آرام به امضا رسیده، تاسیس شده است.

سپس کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و افغانستان به این برنامه پیوستند.

در جلسات این برنامه مسائل مربوط به بهبود ظرفیت های ارتباطی در منطقه برنامه ویژه سازمان ملل برای کشورهای آسیای مرکزی از جمله میان افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/.

نظر شما