شناسهٔ خبر: 28221001 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بازگیر در گفتگو با برنا مطرح کرد:

مسئولیت بابای مدرسه برای نظافت مدارس را حذف کنیم/ ضعف عمیق در سیستم فرهنگ سازی

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تهران گفت: در مدارس ایران شاهد این هستیم که هر مدرسه ای (بابای مدرسه) دارد و بچه ها می دانند هر چیزی که بریزند فردی برای جمع آوری زباله ها وجود دارد. همین موضوع یک ضعف عمیق در سیستم فرهنگ سازی است چرا که از کودکی به صورت ناخودآگاه به دانش آموزان آموزش می دهیم که در قبال زباله های خود مسئول نیستند.

صاحب‌خبر -

محمد حسین بازگیر، رئیس سازمان محیط زیست تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی برنا اظهار داشت: عدم رعایت مسائل محیط زیستی و بهداشتی برای یک مقطع زمانی خاص نیست که مثلا بگوییم فقط در ایام محرم  ظروف یکبار مصرف به صورت پراکنده پخش زمین می شوند و یا زباله ها در سواحل و دورریز مواد غذایی در جنگل ها و حاشیه خیابان، منظره بدی را ایجاد کرده اند. در حالی که این موضوع همیشگی بوده و عده زیادی هستند که همچنان دست به اقدامات ناشایست و لطمه به محیط زیست می زنند.

وی تصریح کرد: اما اینکه چه باید کرد و آیا مقابله با این موضوع به صورت قانونی و دولتی باید انجام شود، موضوعی ست که باید بگویم در هیچ کجای دنیا، برای تمامی ناهنجاری ها از طریق قانون و ضرب و زور وارد نمی شوند. در واقع برای بهبود شرایط ما باید به سمت و سویی برویم که در ساختار اجرایی و مدیریت برنامه های مختلف، ملاحظات محیط زیستی دیده شوند.

بازگیر ادامه داد: قانون حفاظت از محیط زیست، کنترل پسماندها، توزیع عادلانه آب، جلوگیری از آلودگی آب و .... از جمله مواردی هستند که در مصوبه دولت، ضوابط اجرایی آن وجود دارند بنابراین زباله ریزی در محیط زیست باید از سوی خود مردم با کمک دستگاه های فرهنگ ساز رعایت شود و هر کسی وظیفه خود را دانسته و در اجرای آن مبادرت ورزد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تهران بیان کرد: در حال حاضر کمی از فرهنگ سازی ها در فضای مجازی اتفاق می افتد که آنهم در حد آگاهی سازی و حساس سازی مردم است. کار زمانی درست پیش می رود که به باور بشیند و تبدیل به رفتار شود. به طور مثال در ورزشگاه آزادی، هواداران تیم خود را تشویق می کنند در نهایت زباله ها را بر روی زمین می ریزند اما در کشوری مثل ژاپن، هر کسی در خصوص زباله ای که در دست دارد خود را مسئول دانسته و حتی اقدام به همکاری برای پاکسازی محیط می کند.

وی افزود: آموزش های رسمی و غیر رسمی در هر کشور وظیفه شان این است که افراد و جمعیت مسئولیت پذیر تربیت شوند حتی از اهداف آموزش و پرورش، تربیت انسان ها در برابر خداوند، همنوع، طبیعت و ... است.

بازگیر تصریح کرد: مسئولیت حفاظت از محیط زیست را از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم اما متاسفانه ما در مدارس ایران شاهد این هستیم که هر مدرسه ای (بابای مدرسه) دارد و بچه ها می دانند هر چیزی که بریزند فردی برای جمع آوری زباله ها وجود دارد. همین موضوع یک ضعف عمیق در سیستم فرهنگ سازی است چرا که از کودکی به صورت ناخودآگاه به دانش آموزان آموزش می دهیم که در قبال زباله های خود مسئول نیستند.

در حالی که در مدارس ژاپن بابای مدرسه وجود ندارد و دانش آموزان خودشان مسئول پاکسازی محیط پیرامون و زباله های خود هستند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: این موضوع به نوع دیگری در حالی که سوار بر خودروی خود هستیم نیز اتفاق می افتد ما سعی می کنیم فضای خودرو را تمیز نگه داریم و زباله های خود را از داخل خودرو به بیرون پرت می کنیم چرا که در ایران از قدیم الایام یک واژه ای به نام دور برایمان تعریف شده است.

وی خاطر نشان کرد: ما باید مسئولیت در قبال طبیعت را به یکدیگر یاد دهیم، که در این مسیر دستگاه های فرهنگ ساز نظیر صدا و سیما، آموزش و پرورش، محیط زیست، خانواده و ... نقش بسزایی دارند.

بازگیر افزود: تنها محیط زیست نمی تواند به تنهایی فرهنگ ساز باشد بلکه در حد وسع خود با تشکیل ادارات آموزشی در استان ها و با استفاده از تشکل های مردمی و ان جی او ها برنامه های نمادین مختلف را به منظور یادآوری به نمایش گذاشته است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در پایان گفت: اشکال کار اینجاست که در دستگاه های تخصصی و فرهنگ ساز ما، حفاظت از محیط زیست و چگونگی فرهنگ سازی آسیب نرساندن به طبیعت به عنوان بخش اصلی دیده نشده است.

نظر شما