شناسهٔ خبر: 28220955 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اخذ مجوز صدور پلاسما به اروپا توسط پایگاه انتقال خون مهاباد

پایگاه انتقال خون مهاباد به عنوان نخستین پایگاه انتقال خون در کشور برای صدور پلاسمای خون به خارج است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار   گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از  مهاباد،پایگاه انتقال خون مهاباد در سال ۷۲ تأسیس گردید و در سال ۷۸ تحویل داده شد این پایگاه هر سال. واحد کیسه خون را در واحد فرآوری به گلبول متراکم قرمز، پلاسما و پلاکت جداسازی میکند.

در سال‌های ۹۳ و ۹۴ شرکت MIC انگلیس که در استان اصفهان نمایندگی دارد از این پایگاه بازرسی کرد و دو سال پشت یر هم به این پایگاه ایزو داد و همین باعث شد پایگاه انتقال خون مهاباد در لیست بازرسی خارجی قرار گیرد در سال ۹۵ شرکت اوکتافارما نماینده وزارت بهداشت و درمان اتریش به نمایندگی از اروپا و در حضور بازرسین کشوری از جمله دکتر شمس و دکتر تراب «از معاونین فنی مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور» برای بازرسی از پایگاه انتقال خون مهاباد آمدند که در طی این بازرسی ساختمان، دستگاه‌ها و نحوه‌ی کار از لحاظ انطباق با استاندارد‌های جهانی اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفت؛ سرانجام شهرستان مهاباد به عنوان اولین شهرستان در کل کشور مجوزارسال پلاسما به اتحادیه اروپا را دریافت کرد.

رئیس پایگاه انتقال خون مهاباد گفت: سالانه تقریبا ۲۰ هزار واحد پلاسما در این واحد جداسازی و نگهداری می‌شد که حدود ۶ هزار واحد از آن مصرف و بقیه دور ریخته می‌شد.

برای حل این مشکل سازمان انتقال خون کشور با شرکت اوکتافارما قرارداد بست تا از پایگاه‌های انتقال خون کشور بازرسی کنند و در صورت تأیید پلاسمای مازاد بر نیاز و صادر کینیم و که در این بازرسی شهرستان مهاباد به عنوان نخستین پایگاه خون در کشور تأیید شد و مجوز گرفت.

دکتر نصر در ادامه افزود: پلاسمای مازاد بر نیاز را به اتریش صادر میکنیم که در آن جا این پلاسما تبدیل به دارو ها‌ی IVIG، آلبومین، فاکتور ۸ و ۹ و ... خواهد شد و به وزرات بهداشت و درمان کل کشور ارسال خواهد شد که وزارت بهداشت و درمان هم با تعرفه‌های پزشکی به صورت رایگان این دارو‌ها را در اختیار بیماران نیازمند قرار میدهد.

وی افزود: در حال حاضر سازمان انتقال خون در ایران بالاترین و تنها مرجع تصمیم‌گیری در زمینه تأمین و توزیع خون و فراورده‌های خونی سالم در سطح کشور است و تمامی تصمیم گیری‌ها در ارتباط با فراورده‌های خونی مستقیماً به این سازمان مربوط است.

اهدای داوطلبانه خون توسط مردم نوع دوست ایرانی

کاک که فرشید حدود ۱۹ سال است برای اهدای خون به درمانگاه انتقال خون مراجعه میکند، می‌گوید: ۲۳ سال پیش دچار حادثه شدم و به دلیل اینکه خون زیادی از دست دادم نیاز شدیدی به خون پیدا کردم به همین خاطر از زمانی که سلامتی مو به دست آوردم وظیفه خودم و دونستم بیام اینجا برای اهدای خون.

اخذ مجوز صدور پلاسما به اروپا توسط پایگاه انتقال خون مهاباد

کاک اسماعیل یکی دیگر از اهدا کنندگان خون بود که می‌گفت: از وقتی فهمیده گروه خونی O منفی است و برای همه گرو‌های خونی قابل استفاده است تصمیم گرفته خون شو اهدا کند.

خانم امیری اهدا کننده دیگری که مدت زیادی در صف انتظار بود تا بتواند خون اهدا کند گفت: این وظیفه هر آدم سالمیه و به نوعی شکرانه سلامت ماست.

و، اما سرنوشت خون‌های اهدایی بعد از اهدا

حاجی زاده مسئول آزمایشگاه فرآوری خون در این باره گفت: بعد از اینکه خون و از اتاق اهدا تحویل گرفتیم نوع فرآوری که مد نظرمونه رو جداسازی و ثبت میکنیم و سپیس خون و کورت میزنیم و کیسه‌ها رو داخل ظرف مخصوصی به اسم لاینر میذاریم که با کمک این ترازو بالانس بشن و بعد از بالانس شدن این کیسه‌ها رو ما داخل دستگاه سانتریفیوژ می‌ذاریم که به مدت زمان ۵ دقیقه این لاین‌ها در داخل دستگاه می‌چرخند و این باعث میشه گلوبول‌های خون پایین برود و پلاسما که غنی از پلاکته بالا بماند.

اخذ مجوز صدور پلاسما به اروپا توسط پایگاه انتقال خون مهاباد

شوکتی کارشناس انتقال خون گفت: بعد از این اینکه کیسه‌ها از دستگاه سانتی فیوژ بیرون اومد خون وپلاسما رو از هم جدا می‌کنیم و دوباره پلاسما به سانتی فیوژ بر میگردد تا این بار پلاکت جدا شود؛ و سرانجام پلاسما بعد از منجمد شدن در داخل دستگاه‌های بخصوصی به سردخونه با دمای منفی ۴۰ درجه انتقال داده می‌شود. پلاکت در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه و گلبول‌های قرمز خون هم در دمای ۱ تا ۶ درجه نگهداری می‌شود؛ و منتظر می‌مانیم تا جواب آزمایش‌هایی که از خون‌های اهدایی فرستاده شده، بیاد.

دکتر نصر رئیس سازمان انتقال خون مهاباد در این باره گفت: نمونه‌های خون اهدایی هر روز صبح به انتقال خون استان جهت آزمایش شدن فرستاده می‌شوند و در آن جا آزمایشات مربوطه که شامل HIV، هپاتیت نوع B,C سیفلیس، دوتا از ویروس‌های عامل سرطان خون و همچنین گروه‌های خونی جهت اطمینان بیشتر صورت می‌گیرد و جواب تست‌ها تا ۲۴ ساعت آینده از طریق سیستم به انتقال خون مهاباد ابلاغ می‌شود.

برچسب گزاری کیسه‌ها بعد از تأیید سلامت خون‌ها

بعد از تأیید سلامت خون‌ها واحد فرآوری کیسه‌ها رو برچسب گزاری می‌کند.

اخذ مجوز صدور پلاسما به اروپا توسط پایگاه انتقال خون مهاباد

شوکتی کارشناس انتقال خون به  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: از طریق سیستم ما مشخصات خون دریافت میکنیم و بعد از اینکه از طریق نگاره کنترل کردیم کیسه‌ها را به قسمت پخش ارسال میکنیم.

چلبی کارشناس انتقال خون ومسئول واحد پخش خون گفت: در این قسمت ما خون و فرآورده‌های اون و بر اساس نیاز و درخواست بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توزیع میکنیم.

تأمین نیاز خونی مردم جنوب استان توسط پایگاه انتقال خون مهاباد

شوکتی کارشناس انتقال خون پایگاه در این باره می‌گوید: پایگاه انتقال خون مهاباد به عنوان دومین پایگاه خون در استان آذربایجان غربی فرآورده‌های گلبول قرمز متراکم، پلاکت، گرایو و گلبول قرمز فیلتر شده را می‌توانیم جداسازی و آماده سازی کنیم و فرآورده‌ها را به جنوب استان آذربایجان غربی بفرستیم.

صف طولانی از درخواست

یکی از کسانی که منتظر گرفتن درخواستش بود گفت:از بیمارستان شاهین دژ آمدم و درخواستم گرو‌های خونی O منفی AB مثبت O مثبت است.

یکی دیگر از متقاضیان گفت: از بیمارستان امام خمینی مهاباد برای واحد شیمی درمانی قاضای گلبول‌های متراکم قرمز خون از جمله AB منفی O مثبت AB مثبت و داریم.

اخذ مجوز صدور پلاسما به اروپا توسط پایگاه انتقال خون مهاباد

به همین منظور سری زدیم به بیمارستان امام خمینی بخش شیمی درمانی

تالاسمی‌ها پروپاقرص‌ترین مشتریان خون

حسینی مسئول واحد شیمی درمانی مهاباد به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: واحد شیمی درمانی شامل بیماران سرطانی، تالاسمی و هیموفیلی است که طبیعتا نیاز بیماران تالاسمی به خون بیشتر از بقیه بیماران است.

حسینی در ادامه افزود: بیمارن تالاسمی هر ۲۱ روز یک بار باید خون تزریق کنند و بیماران سرطانی بسته به نوع شیمی درمانی خون تزریق میکنند.

وی ادامه داد: در شهرستان مهاباد حدود ۸ بیمار تالاسمی، ۲۴ بیمار هیموفیلی و تقریبا ۳۰ بیمار سرطانی برای تزریق خون ماهیانه به بیمارستان امام خمینی مراجعه می‌کنند.

سهراب یکی از بیماران تالاسمی در این باره به  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: ۲۱ سال سن دارم و الان حدود ۲۰ سال هست که هر ۲۱ روز یک بار به بیمارستان برای تزریق خون مراجعه می‌کنم .

اخذ مجوز صدور پلاسما به اروپا توسط پایگاه انتقال خون مهاباد

علی یکی دیگر از بیماران در جواب اینکه "اگر خون تزریق نکیند چه می‌شود؟" به  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: خون برای ما به اندازه آب برای ماهی با ارزش است اگر خون نباشد ما می‌میریم.

مریم بیمار تالاسمی که گفت: ۳۲ سال است که مجبور به تزریق خون هستم و بیمارانی مثل من در صورت نبود خون نمی‌توانند به زندگی کردن ادامه دهند.

نیاز به خون دو علت اول مدت زمان نگهداری محدود و  هیچ وقت بیماری‌ها تعطیل نمی‌شوند همیشگی و دائمی است.

برای رسیدن خون به دست بیماران ونیازمندان تلاش‌های زیادی انجام می‌گیرد، اما همت اصلی به عهده‌ی ماست که با اهدای خون به بیماران نیازمند شکرانه سلامت خود را به جا بیاریم.

گزارش از نگار هنرمند

انتهای پیام/ه

نظر شما