شناسهٔ خبر: 28220944 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

نذر یک هنرمند نقاش برای شام غریبان امام حسین (ع) +عکس

حبیب‌الله صادقی معتقد است، زیبا نشان دادن شجاعت و قهرمان‌پروری کار خوبی است که باید در اندیشه یک هنرمند شکل گرفته باشد تا بتواند آن را به تصویر بکشد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری ایسنا: حبیب‌الله صادقی معتقد است، زیبا نشان دادن شجاعت و قهرمان‌پروری کار خوبی است که باید در اندیشه یک هنرمند شکل گرفته باشد تا بتواند آن را به تصویر بکشد.

این هنرمند نقاش بیان کرد: می‌فرمایند فرزند زمان خود باشید. ما سعی کردیم در هنر و ادبیاتمان به سنت‌هایمان توجه کنیم، اما حواسمان نبوده زمان به سرعت سیر می‌شود و ما موظف هستیم اندیشه تابناک اسلام را به شکل معاصر بیان کنیم.

او با تاکید بر اینکه باید معاصر باشیم، اظهار کرد: دین ما به مهربانی و لطافت زیباست و جهان همه از دولت قرآن زیباست. اگر از عاشورا صحبت می‌کنیم یکی از اضلاع آن شهادت است. شهادت یعنی پیش‌رو بودن نه مرگ؛ شهادت یعنی ایستادن در راه خدا. ما باید بتوانیم این ترجمه را از لحاظ فرهنگی و هنری خیلی هوشمندانه نشان بدهیم.

صادقی با اعتقاد به اینکه باید زیبایی شهادت و شهامت امام حسین (ع) را معاصر کنیم، بیان کرد: ما باید مرثیه را بشناسیم، اما بلد باشیم تجلی و تعالی کار امام حسین (ع) را به زیبایی نشان دهیم. زیبا نشان دادن شجاعت و قهرمان‌پروری کار خوبی است که باید در اندیشه یک هنرمند شکل گرفته باشد و بتواند آن را به تصویر بکشد.

نذر یک هنرمند نقاش برای شام غریبان امام حسین (ع) +عکس

این هنرمند نقاش که هر سال شام غریبان یک اثر نگارگری را با محوریت عاشورا آغاز می‌کند، بیان کرد: امسال موضوع محاصره امام حسین (ع) را به تصویر می‌کشم. قلب من برای امام حسین (ع) می‌تپد و تا زمانی که تپش دارد نیتم این است این نقاشی‌ها را خلق کنم.

صادقی همچنین درباره کتاب آثارش که قرار بوده چاپ شود، اظهار کرد: تقریبا کار‌ها آماده انتشار است و «لی‌اوت» آن انجام شده. اما به دلیل وضعیت گرانی کاغذ ناشر خواسته تا مقداری برای انتشار آن صبر کنیم. این کتاب ۳۰۰ برگ و شامل بیش از ۲۵ اثر نگارگری و بیش از ۶۰ اثر آبستره و طبیعت است.

این هنرمند پیش از این درباره شکل‌گیری ایده مجموعه نگارگری عاشورایی‌اش گفته است: ایده اصلی این مجموعه توسط مادرم شکل گرفت و به پیشنهاد او انجام شد. ما در خانه پدری، هیأت و روضه داشتیم و مادرم با نقاشی قهوه‌خانه‌ای آشنا بود. او معتقد بود یک پراکندگی در آثار هنری با این مضامین وجود دارد و باید یک کار کالبدی تک‌محوری انجام شود. مادرم بعد از دیدن تابلوی «عصر عاشورا» اثر محمود فرشچیان، این ذهنیت را در من تقویت کرد که این معنا را دنبال کنم.

صادقی بیان کرد: برای این مجموعه، منابع جدی، متقن و قابل اعتمادی را جست‌وجو می‌کنم. امام حسین (ع)، حضرت علی‌اصغر (ع)، حضرت قاسم (ع)، قیس بن مسهر، مسلم بن عقیل، گودال قتلگاه، شرایط پس از شهادت امام حسین (ع) و ... از مواردی است که در تابلو‌های این مجموعه به آن‌ها پرداخته شده است.

نظر شما