شناسهٔ خبر: 28220907 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تاجرنیا:

نبود روحانی در سازمان ملل به ذهنیت منفی ایران در دوران احمدی نژاد دامن می‌زند/ امروز بهای اقدامات احمدی نژاد را پس می‌دهیم/ برخی اقدامات مجلس از جنس نپذیرفتن مسئولیت است

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: توصیه من این است که آقای روحانی بیش از این که بخواهد تحت تأثیر تندروهای داخلی فضا را در سازمان ملل به یک فضای مقابله ای تبدیل کند، باید اعتماد افکار عمومی دنیا را بدست بیاورد.

صاحب‌خبر -

«علی تاجرنیا»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص حضور رییس جمهور در نیویورک‌ گفت: حضور در سازمان ملل برای بیان مواضع و ارتباط با کشورهای مختلف یک امر بسیار ضروری و لازم است. با توجه به اینکه در گذشته و در دولت نهم و دهم، آقای احمدی نژاد همواره در این نشست حضور پیدا می کردند، اما با بیان نقطه نظرات خاص خودشان نمی‌تواستند بیانگر مواضع مردم ایران باشند و رفتارشان بیش از اینکه مسالمت آمیز باشد، عمدتا بر  محور ماجراجویانه بود.

او ادامه داد: این امر باعث شد یک ذهنیت منفی نسبت به کشور ما در مجامع جهانی شکل گیرد. متأسفانه این فضای ایران هراسی که توسط مثلث آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی ایجاد شده هم مزید بر علت شد و فضا را برای ایران تنگتر کرد. نبود آقای روحانی و عدم حضورشان در سازمان ملل به ادامه این مسیر دامن خواهد زد.

تاجرنیا اظهار کرد: توصیه من این است که آقای روحانی بیش از این که بخواهد تحت تأثیر تندروهای داخلی فضا را به یک فضای مقابله ای تبدیل کند، باید اعتماد افکار عمومی دنیا را بدست بیاورد. مشخص است ترامپ، اسرائیل و عربستان در جهت تخریب ایران گام خواهند برداشت. اگر رفتار رئیس جمهور متقابل باشد و بخش اندکی هم در داخل برای ایشان کف بزنند را مفید نمی دانم. از آقای روحانی به عنوان شخصیتی که حقوق بین الملل خوانده و  سال ها در عرصه تعامل با کشورهای مختلف حضور داشته، می خواهم مقوله امنیت را در حوزه های نرم افزاری و سخت افزاری به خوبی بیان کنند. انتظار می رود سخنان و حضور خود را در سازمان ملل تبدیل به یک فرصت برای تغییر نگاه‌ها نسبت به جمهوری اسلامی ایران و همچنین تعامل قرار دهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: مشکلی که در حال حاضر کشور با آن رو به روست و تبدیل به یک بیماری مزمن شده، این است که هیچ کس احساس مسئولیت پذیری ندارد. متاسفانه شاهد برخی رفتارهای اپوزوسیونی در کشور هستیم. مجلس به عنوان نهاد قانونگذاری و نظارتی باید سعی کند با وضع قوانین مناسب و نظارت های خود، به دولت در جهت بیرون آمدن از بحران و مشکل کمک کند.

او ادامه داد: درست است که دولت یک سری ناکارمدی ها و ضعف هایی دارد اما مجلس به جای کمک و همراهی کردن با دولت و نظارت بر عملکرد آن، رفتارهایی دارد که از جنس نپذیرفتن مسئولیت است. اینکه فقط بخواهیم برخی وزرا را استیضاح کنیم و تنها دولت را مقصر نشان دهیم، کار درستی نیست. مجلسی ها می دانند بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی که دولت با آن مواجه است، خارجی و بخشی توسط دولت پنهان انجام می شود.

تاجرنیا افزود: وارد کردن این همه فشار به دولت آقای روحانی کار درستی نیست. معتقد هستم مجلس ضمن اینکه نقش نظارتی اش را باید حفظ کند، در کنار آن باید همراهانه به حل مشکلات کمک کند. جنس برخورد این روزهای مجلس مسئولیت ناپذیری است نه نظارتی!

تاجرنیا در خصوص تحرکات اخیر احمدی نژاد گفت: ضمن اینکه نقد به عملکرد دولت دارم اما رفتار آقای احمدی نژاد را رو به جلو می بینم. بخش عمده مشکلات امروز دولت به دلیل سیاست های غلط در دوران احمدی نژاد است که نه در حوزه اقتصادی بلکه در حوزه  سیاسی و بین الملل نیز شاهد آن بودیم. امروز بهای این تغییر نگرش و نگاه های منفی جامعه بین الملل نسبت به  ایران را پس می دهیم.

او ادامه داد: حتی در حوزه اقتصادی اگر احمدی نژاد می توانست یارانه را به ۱ میلیون برساند، یادشان باشد در پایان دولت او دارو هم نداشتیم. ابتدایی ترین داروهای حیاتی در  حوزه بهداشت و درمان در دسترس نبود. همچنین پرداخت از جیب بیماران در پایان دولت احمدی نژاد به بالاترین سطح خود رسید. متأسفانه او برای این نوع رفتارش چراغ سبزهایی را دریافت می کرد اما بدون شک اگر بحث های کارشناسی صورت گیرد، قطعا مشخص خواهد شد که بخش عمده ای از ادعاهای ایشان گزاف است.

تاجرنیا گفت: شرایط کشور خاص است و همه معتقدند در جنگ اقتصادی قرار داریم. در چنین شرایطی باید با رفتارهای مدبرانه کار کرد. در عین حال معترضم انفعال دولت آقای روحانی برخی مشکلات را ایجاد کرده که مردم اعتمادشان را از دست داده اند. آقای احمدی نژاد باعث بسیاری از ویرانی ها در کشور هستند و با جرات گزافه گویی می کنند.

نظر شما