شناسهٔ خبر: 28220823 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران

فرونشست زمین ورامین را در جهان اول کرد

- همشهری آنلاین: شهرستان ورامین با سالانه ۳۶ سانتی‌متر نشست زمین، رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مهرداد کتال محسنی روز دوشنبه در جلسه مشترک استاندار تهران با صاحبان صنایع و کشاورزان ورامین که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی در دشت ورامین باعث بروز پدیده فرونشست شده، به گونه‌ای که ورامین با سالانه 36 سانتی‌متر فرونشست، رتبه نخست جهان را در اختیار دارد.

وی افزود: حد مجاز برداشت آب از سطح آب‌های زیرزمینی بر اساس استانداردهای موجود 40 درصد مخزن است در صورتی که امروز میزان برداشت آب از منابع قابل استحصال تا 120 درصد رسیده است که نتیجه این امر، بروز پدیده فرونشست اراضی دشت ورامین است.

وی تأکید کرد: اگر امروز برای رفع این مشکل و جلوگیری از افزایش میزان برداشت چاره‌ای اندیشیده نشود، در آینده‌ای نه چندان دور از اثرات منفی فرونشست زمین در دشت ورامین، کل استان متأثر می‌شود.

کتال محسنی خشک شدن تالاب بند علیخان را نتیجه برداشت بی‌رویه آب برای مصرف کشاورزی و دامداری عنوان کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه سال 93 قرار بود که 30 درصد از آب رودخانه شور به تالاب اختصاص یابد ولی این حقآبه تاکنون اختصاص نیافته و اکنون کمتر از 10 درصد حقآبه خود را دریافت می‌کند که این امر این تالاب مهم را در شرف خشکی کامل قرار داده است.

ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

فرونشست زمین در اراضی دشت ورامین به ویژه منطقه ابردژ باعث به وجود آمدن شکاف‌های عمیق در سطح زمین شده که این شکاف‌ها تا نزدیکی راه آهن سراسری تهران -مشهد نیز کشیده شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما