شناسهٔ خبر: 28220676 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بسته 10 میلیارد دلاری ؛ دستاورد سفر عمران خان به ریاض

اسلام آباد - ایرنا - درحالی «عمران خان» نخست وزیر پاکستان هفته جاری به عربستان سعودی سفر کرد که اعضای ارشد حزب تحریک انصاف از بسته 10 میلیارد دلاری همکاری دوجانبه و درخواست از ریاض برای سرمایه گذاری در طرح CPEC (سی-پک) به عنوان دستاورد این سفر یاد می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان سه شنبه هفته جاری وارد عربستان شد و پس از سفر به مدینه منوره، صبح چهارشنبه 28 شهریور وارد جده شد و با 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه و 'محمدبن سلمان' ولیعهد این کشور به صورت جداگانه دیدار و گفت وگو کرد.
رسانه های سعودی با انتشار خبر این دیدارها تنها به ذکر کلیاتی درباره گفت وگوهای دو طرف از جمله ابراز تمایل آنها برای توسعه روابط دوجانبه و بررسی مسایل موردعلاقه و مشترک منطقه و جهان بسنده کردند.
نخست وزیر پاکستان پیش از ملاقات با شاه و ولیعهد با 'خالدبن عبدالعزیز الفالح ' وزیر انرژی، صنعت و معدن و 'یاسر الرمیان' رییس صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان و همچنین 'یوسف العثیمین' دبیرکل سازمان همکاری اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.
عمران پس از پایان سفر به عربستان سعودی به امارات متحده عربی رفت و با شیخ محمدبن زاید ال نهیان ولیعهد ابوظبی و فرمانده نیروهای مسلح امارات دیدار و گفت وگو کرد.
دو طرف در این دیدار با اظهار خرسندی از سطح روابط بین دو کشور بر گسترش آن در همه زمینه ها تاکید کردند.
عمران خان در دیدار خود با حاکمان امارات گفت که کشورش، خواهان تقویت روابط بین دو کشور در راستای منافع مشترک است.
طرفین در این دیدار درباره آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی نیز به تبادل نظر پرداختند.
«عمران خان» نخست وزیر پاکستان در سفرش به عربستان سعودی، در گفت وگو با یک شبکه تلویزیونی سعودی گفت که کشورش هیچ گاه اجازه حمله به عربستان را نخواهد داد.
وی در پایان سفر دو روزه به عربستان سعودی، به شبکه العربیه گفت که اسلام آباد به روابط حسنه با ریاض ادامه می دهد.
نخست وزیر پاکستان در پاسخ به پرسشی با موضوع دلیل اینکه عربستان سعودی را برای اولین سفر خارجی خود انتخاب کرده است؟ گفت:به دلیل بحران های متعدد نتوانستم، در سه ماه اول نخست وزیری به خارج از کشور سفر کنم ولی پس از اینکه دعوت شاه عربستان و ولیعهد این کشور را دریافت کردم تصمیم گرفتم برای زیارت به مکه و مدینه سفر کنم.
وی گفت: به دلیل اهمیت مذهبی و اعتقادی که ما برای عربستان قائل هستیم همه رهبران پاکستان سعی می کنند اول به مکه و مدینه سفر کنند.
نخست وزیر پاکستان در ادامه سخنانش به اهمیت طرح کریدور اقتصادی چین و پاکستان اشاره کرد و گفت: 'سی پک' زمینه را برای سرمایه گذاری خارجی در خاک پاکستان فراهم کرده و کشورهای جهان می توانند از بندر گوادر، کالاهای خود را به چین صادر کنند.
عمران خان گفت: زمانی که امنیت به افغانستان بازگردد بندر گوادر بهترین مسیر برای ارتباط آسیای میانه و افغانستان به دریاهای گرم خواهد بود.
نخست وزیر پاکستان همچنین با تشریح خسارت های جبران ناپذیر پیوستن پاکستان در جنگ با تروریسم به رهبری آمریکا گفت: در این جنگ ویرانگر 88 هزار نفر در پاکستان جان سپردند و بیش از 100 میلیارد دلار نیز بر اقتصاد این کشور خسارت وارد شد.
عمران خان در واکنش به حملات عربستان سعودی به یمن گفت: اگر از ما دعوت شود برای پایان جنگ و آشتی و صلح بین یمن و عربستان نقش ایفا می کنیم.
نخست وزیر پاکستان با اشاره به جنگ، خشونت و تنش در برخی از کشورهای خاورمیانه گفت:پاکستان از صلح حمایت می کند و آماده است در این زمینه نقش ایفا کند.
عمران خان در پایان سخنانش، وضع خاورمیانه و افغانستان را بسیار مایوس کننده خواند و گفت: پاکستان می تواند برای پایان دادن به اختلافات بین کشورهای اسلامی نقش میانجی داشته باشد.

**دعوت از ریاض برای سرمایه گذاری در طرح «سی-پک»
این سفر درحالی انجام شد که وزیر اطلاع رسانی، میراث ملی و رسانه های پاکستان گفت که کشورش از عربستان سعودی برای سرمایه گذاری در طرح سی پک دعوت کرده است.
«فواد حسین چودری» پنجشنبه در نشست خبری با رسانه های پاکستان گفت: عربستان سعودی به عنوان شریک سوم در طرح کریدور اقتصادی چین و پاکستان «سی - پک» مطرح می شود.
وی اضافه کرد: اعضای یک هیات بلندپایه عربستان سعودی، هفته نخست ماه اکتبر میلادی درخصوص مذاکرات مشارکت در طرح سی پک به پاکستان سفر می کند.
عضو ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان با بیان دستاوردهای سفر عمران خان به عربستان سعودی تصریح کرد:«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی در دیدار خود با عمران خان اطمینان داد که ریاض همیشه در کنار اسلام آباد قرار دارد و عمران خان نیز گفت که تأمین امنیت عربستان سعودی را همانند حفاظت از پاکستان می داند.
فواد چودری در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: به دستور پادشاه سعودی، یک کمیته عالیرتبه تشکیل شده است و هیات عربستانی در سفر آتی خود به پاکستان را وزیر دارایی و وزیر انرژی عربستان همراهی می کند.
کریدور اقتصادی چین- پاکستان از مهم ترین بخش های مربوط به طرح راه ابریشم نوین است که چین در سال ۲۰۱۳ میلادی آن را به اجرا گذاشت.
پکن در کنار این کریدور اقتصادی برای راه اندازی کریدورهای دیگری نیز با حضور کشورهای بنگلادش و سریلانکا تلاش می کند.
چین در راستای برنامه راه ابریشم نوین، اردیبهشت سالجاری نخستین نشست همکاری بین المللی راه ابریشم را با شرکت سران 29 کشور در پکن برگزار کرد.
طرح جاده ابریشم جدید در سال 2001 میلادی و در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصادی در داووس از سوی مقامات عالی رتبه چین اعلام شد.
طرح راهروی اقتصادی مشترک چین- پاکستان( CPEC) به ارزش 57 میلیارد دلار، مهم ترین طرح همکاری میان دو کشور است که اجرا و تکمیل آن دست کم تا سال 2025 به طول می انجامد.
احداث و تکمیل بندر گوادر در جنوب ایالت بلوچستان و در نزدیکی مرز مشترک با ایران نقش اساسی در تحقق اهداف این طرح بزرگ اقتصادی در پاکستان دارد.

**بسته 10 میلیارد دلاری همکاری عربستان و پاکستان
«عثمان دار» از اعضای ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان نیز با انتشار پستی در توئیتر درخصوص دستاوردهای سفر عمران خان به عربستان بدون بیان جزییات گفت: اسلام آباد و ریاض در قالب بسته جامع 10 میلیارد دلاری با یکدیگر همکاری می کنند.
پیش از این، «یو جینگ» سفیر چین در پاکستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد با تبیین نقش ایران در تحقق اهداف کریدور اقتصادی مشترک چین - پاکستان اظهار داشت: ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیک در منطقه می تواند به عنوان شریک واقعی در سی پک محسوب شود.
وی با استقبال از پیوستن ایران به این طرح بزرگ اقتصادی (CPEC) خاطرنشان کرد: طرح های عمرانی و زیربنایی زیادی در قالب کریدور اقتصادی چین - پاکستان درحال اجرا است که امیدواریم ایران با پیوستن به این طرح نقش خود را در توسعه منطقه ایفا کند.
سفیر جمهوری خلق چین در پاکستان همچنین با تشریح همکاری های منطقه ای در تحقق صلح و ثبات گفت: ایران روابط دوستانه ای با کشورهای همسایه خود دارد و می تواند همکاری موثری در اجرای سی پک داشته باشد.
شبک**آساق**6125**1392

نظر شما