شناسهٔ خبر: 28220344 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تکاب در سوگ سیدالشهدا (ع) اشک ماتم ریخت

به گزارش ایرنا، دسته های عزاداری از صبح روز /پنجشنبه/ و همنوا با سراسر کشور با علم های مزین به نام مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع)

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، دسته های عزاداری از صبح روز /پنجشنبه/ و همنوا با سراسر کشور با علم های مزین به نام مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) در کوچه ها و خیابان های تکاب با نوای حزن و اندوه ' وای حسین کشته شد' سوگواره ای از ماتم و عزا سر دادند و بر مصیبت شهادت مظلومانه خاندان پیامبر اکرم (ص) در سرزمین کربلا بر سر و سینه زدند.
مردان عزادار تکابی که از ابتدای ماه محرم جامه سیاه به تن کرده اند در روز عاشورا سر، محاسن و شانه های خود را با گِل ساخته شده از تربت کربلا آذین کرده و به یاد گلگون شدن پیکر پاک و مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهدای دشت کربلا در خاک و خون سرزمین بلا، خیابان های شهر را غرق در اشک و آه کردند.
امروز طبق سنت دیرینه ایرانیان شرکت در عزاداری ها و حضور در خیابان ها و خروج از خانه در روز عاشورا که نشانه ای از اعلام همراهی با آرمان های شهدای کربلا و جلوه ای از تنها نگذاشتن سیدالشهدا (ع) و تجسم عینی 'لبیک یاحسین' است در تکاب نمودی دیگر یافت.
زنان این شهر در روز عزای امام حسین (ع) همگام با مردان عزادار در پیاده روها و حاشیه خیابان ها از صبح تا ظهر عاشورا نوحه و اشعار عاشورایی دسته های عزاداری را با چشمانی اشکبار زمزمه کرده و عده ای نیز پا به پای دسته های عزاداری در کوی و برزن حرکت کردند.
برپا کردن و به اهتزار درآوردن علم شجاعت و شهامت حضرت ابوالفضل العباس (ع) توسط مردان عزادار و سیاهپوش تکابی در دسته های عزاداری از سنت های ماندگار عاشورایی در این شهر به شمار می رود که امسال نیز جلوه ای دیگر به سوگواری های مردم بخشید.
مداحان و پیر غلامان اهل بیت(ع) در این شهرستان در روز عاشورا با مدیحه سرایی با اشعار قدیمی همچون ' حسینه یرلر آغلار گولر آغلار' ، ' حسین گلدی کربلایه قوناق، گوزلرینن ایراق یا رسول الله (ص)' و ' اختر تابان وفا اباالفضل' روح و جان عزاداران را با نواهای عاشورایی سیقل دادند و فضایی حماسی و معنوی به تکاب بخشیدند.
همچنین پدران و مادران تکابی با کودکان و نوجوانان، بیمار خود را به دسته های عزاداری آوردند و با خلوص نیت و با یاد شهادت غمبار و مظلومانه حضرت علی اصغر (ع) و حضرت رقیه (س) طلب شفا کرده و در آیینی نمادین علم های حسینی را با پارچه های سبز و سیاه مزین کردند و به نذر و نیاز با مولای خویش پرداختند.
تعدادی از کودکان و نوجوانان نیز با پوشیدن لباس های سفید و سربند و روبندهای سبز رنگ و با در دست داشتن کوزه های سفالی آب به یاد سقای بی دست و شجاع کربلا، حضرت ابالفضل العباس (ع)، به میان دسته های عزاداری رفتند و عزاداران حسینی را سیراب کردند.
به گزارش ایرنا، در روز عاشورای حسینی بیش از 300 نفر از جوانان و نوجوانان تکاب با حضور در 20 ایستگاه صلواتی و با تهیه چای، شربت و خوراکی های مانند خرما، حلوا از عزاداران امام حسین (ع) در دسته های زنجیرزنی و سینه زنی پذیرایی کردند و غذای نذری نیز در حسینه ها و تکایا پخش شد.
مسوولان تکاب نیز پا به پای اقشار مختلف مردم در عزاداری روز عاشورا در خیابان ها، مساجد و دسته های عزاداری حضور یافتند.
فرماندار شهرستان تکاب در اجتماع عزاداران حسینی در دسته سینه زنی در گفت و گو با ایرنا با تسلیت شهادت مظلومانه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) سعادت جامعه بشری را نیازمند پیروی و حرکت در مسیر سیدالشهدا (ع)عنوان کرد و گفت: رعایت حق الناس در تمام شئون زندگی از بزرگترین درس های عاشورا و قیام ماندگار حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است که باید مورد توجه آحاد جامعه قرار گیرد.
علی مکرمی افزود: مسوولان باید با تاسی از حرکت عظیم امام حسین(ع) و با کار خیر و گره گشایی از مشکلات مردم رهرو راستین سیدالشهدا (ع) باشند.
وی گفت: عزاداری ها و گریه بر مصیبت های امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) با حرکت در مسیر آرمان های عاشورایی، ضامن واقعی عزاداران در بهشت خواهد شد.
مردم عزاداران تکاب پس از ساعت ها زنجیرزنی و سینه زنی در خیابان های یکدست سیاهپوش شهر با قلب هایی آکنده از غم و اندوه شهادت فاجعه بار و مظلومانه امام حسین (ع)، با سردادن نوای جانکاه و حزن آمیز و مصرع شهادت ' ای خدا سن شاهد اول آخیر نمازیم دیر منم ' به یاد نماز آخر سرور و سالار شهیدان در ظهر عاشورای سال 61 هجری سینه زنان راهی مصلی بقیه الله الاعظم شدند و نماز ظهر عاشورا را به امامت امام جمعه تکاب اقامه کردند.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام عیسی برادری، امام جمعه تکاب، در خطبه نماز ظهر عاشورا با تشریح فلسفه قیام امام حسین (ع) گفت: با وجود خلفایی مانند یزید فاسد، جامعه اسلامی از مسیر صحیح خود خارج و منحرف شده بود و از این رو حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با عمل به سیره جد بزرگوار خود، رسول اکرم (ص) برای احیای دین اسلام در مسیری بی بازگشت گام برداشتند.
وی افزود: عزاداری هایی که هر ساله با شکوه بیشتر در خیابان های کشور و سایر جوامع اسلامی برگزار می شود، نوعی بزرگداشت این قیام ماندگار و حماسی است.
حجت الاسلام برادری بیان کرد: ملت ایران اسلامی امروز با توسل به خون پاک شهدای کربلا و تاسی از قیام ظلم ستیزانه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در مقابل مستکبران و زورگویان جهان ایستادگی می کنند.
وی اضافه کرد: قیام امام حسین (ع) و ارزش های والای عاشورایی پشتوانه اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته است.
پیش از نماز ظهر عاشورا در تکاب جمعی از جوانان و نوجوانان عزادار شهرستان با اجرای تعزیه و شبیه خوانی، صحنه هایی از حوادث روز عاشورا بازسازی کرده و به یاد مظلومیت خاندان پیامبر اکرم (ص) در دشت کربلا خیمه های ساخته شده از پارچه را آتش زدند و بر مصیب های امام حسین(ع) و اصحاب و یارانش در روزعاشورا گریستند.
رییس اداره تبلیغات اسلامی تکاب نیز گفت: در روز عاشورای حسینی بیش از 30 دسته سینه زنی و زنجیر زنی در این شهرستان عزاداری کردند.
حجت الاسلام اکبر قاسمیان افزود: عزاداری روز عاشورا همچنین در 55 روستای تکاب با شکوه خاصی برگزار شد.
گزارش از: امیر خالق نژاد
7514/6185/3072
انتهای پیام

نظر شما