شناسهٔ خبر: 28219987 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ایران یکپارچه در سوگ سومین امام شیعیان/

از جنوب تا شمال ؛ از شرق تا غرب ایران همه در عزای حسین(ع) است+عکس

امروز و امشب ایران سر تا سر در سوگ شهادت سومین امام شیعیان ، حضرت امام حسین (ع) غرق در ماتم و عزاداری بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، همزمان با عاشورای حسینی سراسر میهن اسلامی یکپارچه غرق در اندوه و ماتم شد و مردم با حضور در هیئت‌های عزاداری در سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) عزاداری کردند.  تمام نقاط کشور از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب ایران همه جا صحنه مراسم عزاداری واقعه جانسوز کربلا بوده است.

همزمان با عاشورای حسینی و به یاد شهیدان کربلا، مردم شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان از جمله کنارک، چابهار، زابل،، نیمروز و هیرمند، شعار لبیک یا حسین (ع) را در کوچه خیابان‌ها و مساجد و تکایا طنین‌انداز کردند.

هم‌زمان با عصر روز عاشورا و با حضور پرشور عزاداران یزدی نخل 450 ساله‌ی حسینیه‌ی امیر چخماق یزد برای دومین سال پیاپی گردانده شد.

گفتنی است در سال گذشته پس از حدود 70 سال، این نخل بعد از تعمیر و استحکام‌بخشی و تائید کارشناسان این فن، ظهر عاشورا با حضور هیئت محمدآباد یزد و عزاداران حسینی در حسینیه امیر چخماق یزد طبق آداب‌ورسوم یزدی‌ها گردانده شد.

مردم استان اصفهان در سراسر این خطه پهناور به یاد نماز ظهر عاشورای امام حسین(ع) و یارانش در میدان جنگ، نماز ظهر عاشورا را اقامه کردند، نمازی که نشانگر اوج بندگی و اخلاص است.

نماز ظهر عاشورا در شهر اصفهان به امامت آیت‌الله مهدوی و با حضور گسترده مردم به یاد نماز ظهر عاشورا در سال 61 هجری قمری اقامه شد.

در چادگان نیز نماز ظهر عاشورا به امامت امام جمعه این شهر با حضور خیل عظیمی از عزاداران در مجموعه ورزشی پیامبر اعظم(ص) این شهر اقامه شد.

مردم ولایتمدار همدان در عاشورای حسینی همزمان با دیگر نقاط کشور در سوگ نشستند و با عرض ارادت به پیشگاه ملکوتی ائمه هدی(ع)  به عزاداری پرداختند.

مردم خطه الوند از ابتدای صبح به خیابان‌ها آمده و همراه با دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری در سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای دشت کربلا بر سر و سینه زدند.

مردم خداجوی همدان علاوه بر به اهتزار درآوردن پرچم‌های عزا با به صدا در آوردن طبل‌ها و سنج‌ها بانگ عزا را در تمام شهر طنین‌انداز کردند تا این گونه خود را شریک در غم و ماتم اهل بیت(ع) نشان دهند.

برپایی ایستگاه‌های صلواتی، توزیع آب، شربت، کماج و شیر نذری، دود کردن اسفند و به راه‌اندازی هیئت‌های سقایی وگروه‌های تعزیه برای بیان واقعه عاشورا، از دیگر سنت‌های مرسوم مردم در تاسوعا و عاشورای حسینی است.

حضور پر شور جوانان در کنار پیرغلامان حسینی که عمری را در ارادت و محبت به اهل بیت پیامبر(ع) سپری کرده‌اند در قالب دسته‌های عزاداری این پیام امام معصوم را تاکید می‌کنند که همانا از شهادت حسین(ع) حرارتی در قلوب شیعیان است.

حضور شیرخوارگان و کودکان که مشتاقانه پرچم‌های سبز، سرخ و مشکی را به دست گرفته و یا با زدن طبل و سنج در پی نشان دادن ارادت خود به سرور و سالارشهیدان بودند بیش از هرچیز دیگری  خودنمایی می‌کرد.

هیئت نخل کاشان امروز در بازار کاشان با ورود به تیمچه تاریخی امین‌الدوله به عزاداری پرداختند.

مردم مؤمن و ولایت‌مدار استان گلستان و عاشقان و رهروان اهل بیت(ع) پس از برپایی 10 شب و روز مراسم روضه‌خوانی و عزاداری در حسینیه‌ها، مساجد، تکایا، به یاد بی‌پناهی و غربت اهل بیت(ع) مراسم شام غریبان سید و سالار شهیدان را در سراسر استان برگزار کردند.

مردم  استان گیلان همزمان با فرا رسیدن غروب روز عاشورا و آغاز اسارت حضرت زینب(س) و اهل بیت امام حسین(ع) دسته‌های عزاداری به راه انداختند تا نشان دهند شام غریبان نقطه آغازی بر مصیبت‌های اهل بیت(ع) است.

اهل بیت(ع) در شام غریبان سال 62 هجری قمری در خیمه‌های نیم سوخته جمع شدند و با وجود جراحات فراوان به عزاداری برای شهدای کربلا پرداختند و مردم گیلان امشب با روشن‌کردن شمع به یاد غربت آن‌ها به سوگ نشستند.

امشب مردم گیلان به‌منظور پاسداشت مقام فرزندان امام حسین(ع) فرزندان خود را به مراسم شام غریبان آورده و پیراهن سیاه بر تنشان کردند تا ارادت خود را به مقام مخدرات سیدالشهدا(ع) نشان دهند.

امروز مراسم عاشورای حسینی در سراسر استان کردستان در مناطق شهری و روستایی برگزار شد.

در مراسم های جداگانه ای که امروز در مناطق شهری و روستایی استان کردستان برگزار شد مردم این استان به عزاداری پرداخته و یاد شهدای روز عاشورای حسینی را گرامی داشتند.

مراسم های عزاداری از صبح امروز آغاز شده و تا پاسی از شب همچنان ادامه دارد و عزاداران در سوگ امام حسین (ع) و یاران با وفایش اشک ماتم ریختند.

مراسم عزاداری در شهر بیجار که از آن به عنوان گل گیران یاد می‌کنند نیز با حضور عزادان حسینی و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

در تجمع بزرگ عاشورائیان گناوه، در بعد از ظهر روز عاشورا مردم و دسته‌جات عزاداری و هیئت‌ها از نقاط مختلف شهر با تشکیل دسته‌های عزا و همزمان با نوحه‌خوانی، سینه‌زنی و زنجیرزنی به سمت امامزاده سلیمان بن علی(ع) حرکت کرده و خیابان های مختلف منتهی به این مکان مقدس مملو از مردمی بود که به عشق مولا و سرور خود با پای پیاده رهسپار وعده گاه تجمع مذهبی بودند.

حضور پرشور همه اقشار مردم در این مراسم با شکوه بسیار چشمگیر بود و همه از مرد و زن، پیر و جوان، دوشادوش هم در لبیک به ندای«هل من ناصر ینصرنی‏»امام خویش به خیابان‌ها آمدند و در عزای خاندان اهل بیت (ع) سوگواری کردند.

آفتاب غروب کرده است، شام غریبان فرزندان و یاران حسین آغاز شده است و مردم استان بوشهر در شام غریبان همانند سال‌های گذشته گردهم آمدند و در شام غریبان بدن‌های بی‌سر در کربلا یکصدا ناله سر دادند؛ «شام غریبان سحر ندارد، امشب رقیه پدر ندارد».

نظر شما