شناسهٔ خبر: 28219889 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بهترین صبحانه و میان وعده برای دانش آموزان

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: تغذیه صحیح دانش‌آموزان بسیار مهم است و نقش والدین در تنظیم برنامه غذایی کودکان اهمیت زیادی دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تغذیه صحیح دانش‌آموزان اظهار کرد: تغذیه صحیح دانش‌آموزان اهمیت زیادی دارد زیرا رژیم غذایی مناسب به سلامت جسمی و ذهنی آنها کمک شایانی می‌کند.

وی بیان کرد: الگوی غذایی کودکان از والدین تبعیت می‌کند بنابراین برای اینکه کودکان به صبحانه خوردن تشویق شوند باید والدین آنها هم صبحانه میل کنند؛ دانش‌آموزان باید به موقع صبح‌ها از خواب بیدار شوند تا فرصت مصرف صبحانه را داشته باشند.

 

صبحانه خوب شامل چه مواد غذایی می‌شود؟

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره اینکه صبحانه خوب شامل چه مواد غذایی می‌شود، افزود: صبحانه خوب باید شامل غلات سبوس‌دار، لبنیات مانند شیر یا پنیر و مواد پروتئینی باشد، از منابع غنی از پروتئین‌ می‌توان به گردو، تخم‌مرغ و کره بادام‌زمینی اشاره کرد؛ دانش‌آموزان می‌توانند در وعده صبحانه بر حسب ذائقه خود از عسل یا مربا و آب مرکبات طبیعی مانند آب پرتقال استفاده کنند؛ کودکان نباید آب میوه‌های صنعتی را بنوشند زیرا این آب میوه‌ها علاوه بر داشتن قند فراوان خواص میوه‌های طبیعی را هم ندارند.

 

دور کیک و بیسکوییت‌های صنعتی را خط بکشید

صمدپور تأکید کرد: مصرف مرتب کیک و بیسکوییت‌های صنعتی مضر است زیرا این مواد از روغن‌هایی با اسید چرب ترانس بالا تهیه می‌شوند بنابراین استفاده طولانی مدت از آنها به سلامت دانش‌آموزان آسیب می‌زند و آنها را چاق می‌کند؛ دانش‌آموزان بهتر است از کیک و بیسکوییت‌های خانگی برای میان وعده خود استفاده کنند؛ مصرف بیسکوییت‌های سبوس‌دار کارخانه ای هم تنها هفته‌ای یک‌ بار مجاز  است.

وی تصریح کرد: میوه‌ها، آجیل‌ها، لقمه‌های خانگی مانند نان و  تخم‌مرغ، نان، پنیر و گردو، نان و کوکو و شیر هم از دیگر میان وعده‌های مفید برای دانش‌آموزان هستند.

مهم‌ترین عوارض صبحانه نخوردن دانش‌آموزان

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره عوارض صبحانه نخوردن دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزانی که صبحانه نمی‌خوردند به علت افت قند خون تمرکزشان برای یادگیری دروس کاهش پیدا می‌کند علاوه بر این اشتهای آنها هم در وعده‌های دیگر غذایی زیاد می‌شود و پر خوری می‌کنند که این موضوع چاقی آنها را به همراه دارد؛ مصرف صبحانه علاوه بر تنظیم سوخت و ساز بدن از افت قند خون و کاهش انرژی در طول روز هم جلوگیری می‌کند.

صمدپور اظهار کرد: متأسفانه کودکان اغلب تمایل دارند که از فست فودها، غذاهای آماده، چیپس، پفک و نوشابه‌های گازدار استفاده کنند که مصرف این مواد غذایی موجب چاق شدن آنها می‌شود؛ دانش‌آموزان باید به تناسب سن، جنس و وزن خود از همه گروه‌های غذایی (نان و غلات، گوشت و حبوبات، لبنیات، سبزی و میوه‌ها) در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند.

وی بیان کرد: کودکان امروزه به اندازه کافی لبنیات مصرف نمی‌کنند در حالی که آنها باید بر حسب سن خود روزانه ۲ تا سه واحد از انواع لبنیات مانند شیر، پنیر، ماست و دوغ استفاده کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: دانش‌آموزان به ویژه دختران و پسران در سن بلوغ اغلب دچار کمبود آهن هستند، از منابع غنی از آهن می توان به انواع گوشت‌ها مانند گوشت سفید و قرمز، حبوبات، آجیل‌ها و تخم‌مرغ اشاره کرد؛ کودکان باید از منابع سرشار از آهن مانند انواع گوشت‌ها و تخم‌مرغ در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند؛ روی از دیگر ریز مغذی‌های ضروری برای کودکان است که این ماده در انواع گوشت‌ها و آجیل‌ها یافت می‌شود.

 

صمدپور تأکید کرد: دانش‌آموزان باید در صورت نیاز زیر نظر پزشک از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنند؛ همچنین باید آموزش کافی به دانش‌آموزان و والدین آنها درباره مصرف مکمل‌های ویتامین D و قرص‌های آهن داده شود.

ضرورت استفاده دانش آموزان از غذاهای خانگی در وعده ناهار

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان بهتر است در خانه نهار بخورند یا از خانه نهار ببرند و نهار مدرسه را مصرف نکنند زیرا نهار مدرسه می‌تواند آنها را به بیماری‌هایی مانند کبد چرب، چربی خون بالا و چاقی دچار کند؛ برخی والدین به ویژه آن‌هایی که شاغل هستند خیلی به تهیه غذای سالم برای کودکان اهمیت نمی‌دهند بنابراین دانش‌آموزان اغلب از غذاهای آماده و فست فودها  استفاده می‌کنند.

صمدپور یادآوری کرد: ما دو نوع آهن (هِم و غیر هِم) داریم؛ سبوس موجود در غلات، تانِن‌ها، غذاهای حاوی اگزالات و برخی موادغذایی حاوی کلسیم مانند شیر از جذب خوب آهن غیر هِم (آهن موجود در حبوبات و سبزی‌ها) جلوگیری می‌کنند؛ به طور کلی جذب آهن غیر هِم تحت تأثیر مواد دیگر غذایی قرار می‌گیرد؛ افراد نباید در مصرف سبوس افراط کنند زیرا استفاده زیاد از این ماده جذب آهن غیر هِم را مختل می‌کند.

 

نظر شما