شناسهٔ خبر: 28219768 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ندای 'یا حسین' در خیابان‌های لندن طنین‌انداز شد

لندن - ایرنا - هزاران تن از شیعیان و عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) بعدازظهر روز پنجشنبه برابر با دهم ماه محرم‌الحرام و روز عاشورا در سوگ شهدای کربلا در خیابان‌های مرکزی لندن، راهپیمایی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، عزاداران از ملیت‌های مختلف بعدازظهر امروز در 'هاید پارک کورنر' لندن تجمع و سپس به سمت مجمع جهانی اسلامی راهپیمایی کردند. در جریان تجمع سوگواران حسینی در 'هاید پارک کورنر'، سخنرانان درباره قیام اباعبدالله الحسین (ع) و اهداف آن امام همام برای حفظ قرآن ودین و امربه‌معروف ونهی از منکر و مصیبت آن حضرت و خانواده ویاران ایشان در روزهای تاسوعا و عاشورا سخن گفتند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی شمالی رئیس مرکز اسلامی انگلیس طی سخنانی به زبان انگلیسی، ویژگی‌های شخصیت حضرت امام حسین (ع) را برشمرده و عنوان کرد: ارزش‌هایی که ایشان برای آن مبارزه کردند متعلق به دین اسلام و مذهب تشیع نیست، بلکه ارزش‌های جهانی است.
وی بادآور شد که حضرت امام حسین (ع) در واقعه عاشورا نشان داد که برای مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی باید تا پای جان ایستادگی کرد، نباید جزئی از نظام ظلم بود و درراه تحقق عدالت، باید ایثار کرد.
شمالی عنوان کرد که هرچند برای امام حسین روشن بود که قادر به پیروزی در برابر سپاهیان لشکر یزید نیست اما با ایستادگی و ازجان‌گذشتگی خود ثابت کرد که چنانچه صبر پیشه کنید پیروزی از آن‌ها کسانی است که طرف حق خواهند بود.
پس‌ازآن عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در مسیر حرکتشان به سمت مجمع جهانی اسلامی در نزدیکی 'هلند پارک 'با نوحه‌خوانی و سردادن شعارهای لبیک یا حسین (ع )، خاطره قیام باشکوه امام حسین ( ع ) را گرامی داشتند.
هیات های عزاداری و سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) در حالی که لباس سیاه به تن کرده بودند و پرچم های سبز و سیاه و علم و کتل های سنتی مزین به نام امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) را با خود حمل می کردند، در قلب پایتخت انگلیس ندای الله اکبر، یاحسین، یا ابوالفضل، لبیک یا حسین، یا شهید وهیهات من الذّله سرمی دادند.
مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در طول مسیر به زبان های فارسی، عربی ، اردو و انگلیسی برای عزاداران حسینی(ع) نوحه سرایی می کردند.
علاوه بر هموطنان ایرانی مقیم لندن، حضور شیعیان افغانی، عراقی، پاکستانی، لبنانی و بحرینی در این مراسم بسیار چشمگیر بود.
هم زمان دسته دیگری از شیعیان پس از تجمع در میدان ماربل آرچ واقع در مرکز لندن، به سمت خیابان دفتر نخست وزیری (داونینگ استریت) راهپیمایی کردند. شرکت کنندگان در این راهپیمایی علاوه بر پرچم های مزین به نام امام حسین(ع)، شعارنوشته هایی را در دست داشتند که بر روی آنها ضمن محکوم کردن جنایات گروه تروریستی داعش، از این گروه به عنوان یزید زمان یاد شده بود.
بر اساس این گزارش، مراسم روز عاشورای حسینی نیز پیش از ظهر روز امروز با حضور گسترده شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) درمساجد، حسینیه ها و تکایای شهرهای انگلیس برگزار شد.
شیعیان وسوگواران حسینی مقیم لندن در روز عاشورا، با اجتماع در مرکز اسلامی انگلیس، ضمن برگزاری مراسم عزاداری و نوحه خوانی ، نماز ظهر وعصر را به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمالی رییس مرکز اسلامی انگلیس اقامه کردند.
بسیاری از مراکز اسلامی، مساجد، حسینیه ها و تکایا و برخی از مراکز فرهنگی انگلیس از آغاز ماه محرم برنامه های ویژه ای را شامل سخنرانی های مذهبی، قرائت زیارت عاشورا، سینه زنی و نوحه خوانی و توزیع غذای نذری میان عزاداران حسینی، به مورد اجرا گذاشتند و همه روزه میزبان هزاران تن از عاشقان سرور و سالار شهیدان بودند.
مرکز اسلامی انگلیس، مجمع جهانی اسلامی، مسجد آیت الله خویی و مجمع امام حسین(ع) از جمله مراکز اصلی حضور عزاداران حسینی از ملیت های مختلف در شهر لندن هستند که امشب نیز برنامه های ویژه ای را به مناسبت شام غریبان برگزار می کنند.
سایر هیئت های عزاداری امام حسین (ع) نیز در دهه های دوم و سوم ماه محرم الحرام برنامه هایی را برگزار خواهند کرد.
اروپام ** هـ ن **3404

نظر شما