شناسهٔ خبر: 28219248 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خوزستان| محرم و عاشورا نقشه و راه توسعه فرهنگی کشور است

R41468/P1357/S6,57/CT7

امام جمعه اندیمشک با اشاره به این که مردم این شهرستان یک هزار شهید برای دفاع از ولایت‌فقیه و جبهه نبرد دشمن سدی محکم و دژی غیر قابل نفوذ هستند عنوان کرد: محرم و عاشورا نقشه و راه توسعه فرهنگی کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اندیمشک، محرم و حال و هوای آن، گرمای تابستان امسال خوزستان را به طنین مهربانی و عطر ایستادگی تبدیل کرده است به پشتوانه همین باور و منطق امروز اندیمشک نیز به شمالی‌ترین  شهر این استان پرافتخار شور اهل بیت(ع) را در کوی و خیابان خود جلوه‌گر و در سوگ سالار شهیدان بر عزای حسین(ع) به سوگ نشسته است.

مردم این شهر که در دی ماه 1358 و در جریان مبارزات مردمی علیه رژیم طاغوت به نخستین شهری که مجسمه شاه را به پایین کشیده لقب گرفته‌اند، در روزهای پیروزی انقلاب با لبیک یا حسین(ع) خود شهدا را از نقاط مختلف شهر بر دستان خود رهسپار بهشت زهرا می‌کردند تا در هشت سال دفاع مقدس با دستانی تنیده بر خون یک هزار شهیدخود، لبیک یا حسین(ع) گفته و نام خود را به عنوان سنگربان مقاوم کرخه و دز در هشت سال دفاع مقدس ثبت و جلوه گر کنند.

مردم شهر یک هزار شهید اندیمشک در هشت سال دفاع مقدس و با حماسه شش مهر سدی محکم در برابر اولین لشکر کشی کرکسان صدام لقب گرفته و در پل نادر،ی آسمان و زمین را از پرواز آن‌ها خالی و ابرهای مهربانی را در تاریخ شهر به نقاشی کشیدند و در حماسه چهارم آذر ماه 1365 نام اندیمشک را به شهری که طولانی‌ترین بمباران شهری هشت سال دفاع مقدس را در دل خود جای داد، به تصویر کشیدند.

اما دفاع مقدس پایان راه مردم اندیمشک نبود، مردم این شهر عشق به راه امام ولایت را طنین مهربانی خود دانسته و لبیک یا حسین(ع) را راه خود برای دفاع از کشور و انقلاب. هرگاه در ایران اسلامی طنین ولایت‌مداری به گوش می‌رسید مردم این شهر بودند که ایستاده و در مسیر انقلاب رشادت‌ها و افتخارات خود را در تقویم و تاریخ کشور ثبت و جلوه‌گر می‌کردند.

حمله داعش و گروه‌های تکفیری و تروریستی به سوریه و تلاش در جهت هتک حرمت حرم‌های شریف اهل بیت(ع) برگی دیگر از افتخارات مردم این شهر بود، مردم اندیمشک این بار نیز برای دفاع از راه ولایت و اهل بیت(ع) پای بر عرصه میدان گذاشته و با اهدا 7 شهید مدافع حرم، نامی پر افتخار از خود ماندگار کردند. 

مردم اندیمشک یک دژ  تسخیر ناپذیر برای دفاع از ولایت و انقلاب هستند

حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی نوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک اظهار داشت: مردم اندیمشک محرم و عاشورا را به یک باور و منطق جاودان نزد خود تبدیل و در راه اهل بیت(ع) پیشتاز و پیشقدم هستند.

وی با اشاره به مقاومت مردم اندیمشک در هشت سال دفاع مقدس، شش مهر و چهارم آذرماه را سندهای افتخار مردم اندیمشک در این دوران دانست و افزود: مردم اندیمشک با تکیه بر راه سالار شهیدان و تاکید بر محرم این حماسه‌های بزرگ را ثبت و نام خود را در تاریخ کشور و انقلاب ماندگار کرده‌اند.

امام جمعه اندیمشک با اشاره به این که مردم این شهرستان یک هزار شهید برای دفاع از ولایت فقیه و جبهه نبرد دشمن، سدی محکم و دژی غیر قابل نفوذ هستند عنوان کرد: اهدا هفت شهید مدافع حرم به جبهه مقاومت تنها بخشی از رشادت‌های این مردم برای دفاع از ولایت فقیه است.

وی محرم را یک فرصت برای معرفی غنای فرهنگی اندیمشک دانست و بیان کرد: مردم اندیمشک هم زمان با آغاز سوگواری سالار شهیدان، بار دیگر بر افتخار و راه ابدی خود تمرین و تاکید می‌کنند و باید از فرصت محرم برای توسعه فرهنگی و آشنایی بیشتر اقشار مختلف اجتماعی به ویژه جوانان با آموزه‌های محرم و راه شهدا استفاده کرد.

محرم و عاشورا و تقویت ظرفیت‌های فرهنگی آن اولویت توسعه اندیمشک است

فریدون حسنوند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک محرم و عاشورا و تقویت ظرفیت‌های فرهنگی اندیمشک را اولویت توسعه اندیمشک دانست و گفت: امروز فرهنگ حسینی و توسعه آن مهم‌ترین اولویت خدمت‌رسانی به مردم و مهم‌ترین مسیر توسعه اندیمشک است.

وی با اشاره به حضور پرشور مردم مومن و انقلابی اندیمشک در آئین‌های سوگواری محرم و اربعین، افزود: در صورت توجه به محرم و پیام عاشورا، می‌توانیم بار دیگر دشمن را در عرصه فرهنگی شکست دهیم و انقلاب را از خطر هجمه‌های دشمن مصون نگه داریم.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی آشنایی مناسب اقشار مختلف اجتماعی به ویژه جوانان را با آموزه‌های محرم و عاشورا را یک ضرورت مهم فرهنگی برای کشور دانست و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر این باور و تفکر تاکید و آن را یک نقشه راه برای توسعه فرهنگی دانسته و مسیر تحقق اهداف آن را ترسیم کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ما نیز باید با تاکید و توجه بر این گفتمان و حرکت در مسیر تحقق اهداف آن عاشورا و محرم را یک مسیر و راه ابدی برای خدمت رسانی به مردم و توسعه کشور و اندیمشک دانسته و از آموزه‌های آن برای توسعه شهرستان و کشور استفاده و از هیچ تلاشی برای تحقق اهداف آن دریغ نکنیم.

آئین معنوی و تجمع بزرگ سوگواری یوم‌العباس(ع) یک سنت حسنه است

پیمان جهانگیری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک گفت: امسال و هم زمان با آغاز سوگواری محرم، ویژه برنامه‌های مختلفی در شهرستان اندیمشک و با حضور پرشور مردم مؤمن و انقلابی شمال استان خوزستان طراحی و برگزار شده است.

وی افزود: یکی از این ویژه برنامه‌ها، برگزاری آئین و تجمع سوگواری یوم العباس(ع) است،که به عنوان یک سنت حسنه و هم زمان با روز تاسوعا و سوگواری سالار شهیدان و با حضور عزاداران و هیئت‌های مذهبی شهرستان برگزار شد.

فرماندار اندیمشک عنوان کرد: آئین معنوی و تجمع بزرگ سوگواری یوم‌العباس(ع) شهرستان اندیمشک، عصر تاسوعای هر سال و در میدان امام خمینی (ره) و با حضور ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) و هزاران عزادار حسینی برگزار و مردم حماسه ساز اندیمشک در عزای سالار شهیدان گریسته و بر سینه زدند.

وی با اشاره به این که تمهیدات ویژه برای برگزاری این مراسم توسط اداره تبلیغات اسلامی و تمامی بخش‌های اداری و فرهنگی شهرستان پیش بینی و فراهم شد، افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امسال این آئین با شکوه و معنوی با حضور دوچندان عزاداران سالار شهیدان در شهرستان اندیمشک برگزار شد. 

جهانگیری با بیان این که از تمام ظرفیت‌های ممکن برای تأمین نیازهای عزاداران حسینی استفاده و با آذین‌بندی فضای شهر و بهسازی معابر ترافیکی اندیمشک پذیرای عاشقان اهل بیت(ع) است، افزود: آئین‌های سوگواری محرم تا پایان اربعین سالار شهیدان در بخش‌های مختلف شهری و روستایی برگزار می‌شود.

وی نوحه‌خوانی، چلاب‌زنی، راه‌اندازی تکیه‌های مذهبی، زنجیرزنی، طبخ و پخت انواع غذای نذری، غبارروبی مزار شهدا و تجدید بیعت با امام شهدا را از جمله رسم‌های مردم اندیمشک در سوگواری سالار شهیدان دانست و ادامه داد: مردم اندیمشک و رسم‌های حسنه آن در سوگواری محرم باید بیش از گذشته معرفی و رسانه‌ها باید برای معرفی آن بیش از گذشته تلاش کنند.

بیش از 14 هزار غذای نذری در اندیمشک طبخ و توزیع شد

نیره حسنوند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک با اشاره به این که، آئین سفره‌داران باب‌الحوائج(ع) شهرستان اندیمشک امسال  نیز و هم زمان با دهه محرم و برگزاری آئین ویژه سوگواری یوم العباس (ع) در میدان امام خمینی (ره) اندیمشک برگزار شد، گفت: با برگزاری این آئین ویژه فرهنگی و مذهبی، بیش از 14 هزار غذای نذری در میان شهروندان و اقشار محروم و کم بضاعت، طبخ و توزیع گردید.

وی افزود: توجه به توسعه ارزش‌های اسلامی، جذب مشارکت‌های مردم و خیرین در کمک به اقشار محروم و کم بضاعت، تقویت منطق و سبک زندگی اسلامی، ترویج گفتمان و منطق اهل بیت(ع)، مهم‌ترین هدف برگزاری آئین سفره داران باب الحوائج(ع) شهرستان اندیمشک است.

دبیر برگزاری آئین سفره‌داران باب الحوائج(ع) شهرستان اندیمشک با بیان این که بیش از 40 آشپز و 200 خادم اهل بیت(ع) در طبخ و پخت این غذای نذری مشارکت داشتند، عنوان کرد: در آئین سفره‌داران باب الحوائج(ع) اندیمشک، بزرگ‌ترین غذای نذری شهرستان بوده و این نذری پس از برگزاری آئین سوگواری یوم العباس(ع) در عصر تاسوعای حسینی بین شهروندان و اقشار محروم توزیع گردید.

وی با اشاره به این که عملیات طبخ این غذای نذری در خیابان امام خمینی(ره) اندیمشک به اجرا رسید، افزود: برای طبخ و پخت این غذای نذری، بیش از 1500 متر مربع از فضای این خیابان با همکاری کسبه شهرستان اندیمشک اختصاص و خادمین آئین سفره‌داران باب‌الحوائج(ع) شهرستان اندیمشک در تهیه و تأمین نیازهای آن، مشارکت داشتند.

گزارش از محمد امین جمشیدی

انتهای پیام/ح

نظر شما