شناسهٔ خبر: 28217675 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

واعظی آشتیانی: خواسته‌های منطقی حق سرمربی است/ کارلوس اگر تضمین می‌خواهد باید تضمین هم بدهد

صاحب‌خبر -

امیررضا واعظ آشتیانی مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره بحث درخواست فدراسیون فوتبال از دولت برای کمک‌های مالی در راستای اجرای برنامه‌های آماده سازی تیم ملی فوتبال ایران بیان کرد: از چند منظر می‌توان به این موضوع نگاه کرد. مسئولان فدراسیون فوتبال هربار بحث دخالت دولت در امور این فدراسیون مطرح می‌شود ادعا می‌کنند فدراسیون نهادی عمومی غیر دولتی است، اما هر زمان مشکل ارزی پیش می‌آید مدعی می‌شوند دولت باید از آن‌ها حمایت کند.

 

مشکلات تیم ملی به رئیس جمهور ارتباطی ندارد

او ادامه داد: یکی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون از رئیس جمهور درخواست کرده به بحث مشکلات تیم ملی ورود کند. این موضوع چه ارتباطی به رئیس جمهور دارد و چرا مسائل کوچک را به شخص رئیس جمهور منتقل می‌کنیم. دولت دغدغه‌های زیادی دارد و نباید وارد مسائلی شود که در حیطه وظایف مدیران فدراسیون فوتبال است و خودشان باید آن را حل کنند.

 

مسئولان فدراسیون جای حاضری خوری دنبال متقاعد کردن سازمان‌های ذی ربط باشند

واعظ آشتیانی افزود: چرا آقایان دنبال حاضری خوری هستند و موضوعی را که می‌توان با رایزنی حل کرد سخت می‌کنند. معنی مدیریت این است که یک مدیر به جای حضور در رسانه‌ها با گفت و گوی منطقی طرف مقابلش را متقاعد کند. چرا مدیران فدراسیون سعی نمی‌کنند با درخواستی منطقی نظر مسئولان ذی ربط را برای در اختیار گرفتن ارز به قیمت مناسب جلب کنند؟

 

دولت در راستای ایفای نقشی مثبت می‌تواند در حد توان برای حمایت از تیم ملی پیش گام شود

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی تصریح کرد: باید قبول کنیم تیم ملی ایران هواداران زیادی دارد و برای حضوری قدرتمندانه در جام ملت‌های آسیا که ما سال ها است از کسب قهرمانی این رقابت‌ها بازمانده ایم باید امکانات خوبی داشته باشد. باید تعامل مناسبی بین دولت و فدراسیون فوتبال برای رفع این مشکل شکل بگیرد و دولت در حد توانش با پیش گام شدن در بحث کمک به تیم ملی نقش مثبت خود را ایفا کند.

 

مسئولان فدراسیون فوتبال طرح موضوع و توجه به مسائل مختلف را بلد نیستند

آشتیانی با اشاره به اهمال فدراسیون در راه تامین هزینه‌های تیم ملی گفت: فدراسیون فوتبال باید کم کاری خود و تعامل سیاسی نداشتن را بپذیرد و قبول کند به گفتگو‌های این چنینی وارد نیست. طرح موضوع و توجه به مسائل مختلف از محور‌های گفتگو است، اما مدیران فدراسیون این امر را بلند نیستند. آن‌ها می‌خواهند به سادگی موضوعی را طرح کرده و به سادگی هم به نتیجه برسند، اما چنین امری با مشکل مواجه می‌شود. مدیران فدراسیون فوتبال نشان داده اند مدیران روز‌های بحرانی نیستند و بیشتر دنبال حاضری خوری هستند. آن‌ها فقط دوست دارند شرایط فراهم باشد و پس از آن مدیریت کنند. هر فردی می‌تواند به این شکل مدیریت کند.

 

کی روش درخواست ارائه تضمین از سوی مسئولان فدراسیون دارد

او درباره درخواست کارلوس کی روش برای ارائه تضمین‌های لازم از سوی فدراسیون فوتبال اظهار داشت: بحث ارزی تنها به کی روش اختصاص ندارد بلکه اگر قرار باشد این مربی از ایران برود  و هر مربی خارجی دیگری جانشین او شود هم چنین مشکلی پیش می‌آید. با این وجود باید از مسئولان فدراسیون پرسید آیا کی روش که اکنون درخواست تضمین کرده است برای نتیجه گیری در جام ملت‌های آسیا حاضر به ارائه تضمین است؟ در ورزش و به ویژه فوتبال هیچ چیز قابل پیش بینی نیست که کی روش حاضر به تضمین دادن شود. به همین دلیل فدراسیون فوتبال که از ابتدای حضور این مربی در ایران نتوانسته مدیریتی روی رفتار کی روش اعمال کند باید همین الان با این مربی خداحافظی کند.

 

حفظ کی روش به قیمت واگذار کردن کل امور فدراسیون به او درست نیست

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال افزود: تاثیرگذاری کی روش در فوتبال ایران را انکار نمی‌کنم، اما آیا درست است به قیمت اداره کل امور فدراسیون از سوی این مربی، کی روش را در کشورمان حفظ کنیم که هر زمان اراده کرد حرف‌های حاشیه‌ای بزند و اقدام‌های جنجالی انجام دهد و فدراسیون هم تماشاگر این روند باشد؟ به نظر من باید همین الان با کی روش قطع همکاری کنیم و با تصمیمی خردمندانه سراغ انتخاب جانشین او برویم.

 

یکی از دلایل چالش بین کی روش وفدراسیون این است که درخواست‌های او اجرا نمی‌شود

واعظ آشتیانی درباره اینکه آیا فدراسیون در صورت جدایی کی روش می‌تواند هدایت تیم ملی را به یک مربی ایرانی بسپارد یا خیر، گفت: فقط می‌توانم بگویم آزموده را آزمودن خطا است. من بحث فنی روی نفرات نمی‌کنم و سعی دارم از نگاه مدیریتی به این مسائل بپردازم. اگر دولت اعتبار‌های لازم را تامین کند چه تضمینی است تا کی روش تیم ملی را به قهرمانی جام ملت‌های آسیا برساند. از طرفی مدیریت فدراسیون می‌تواند روی این مربی اعمال مدیریت کرده و بخشی از درخواست‌های منطقی او را هم محقق کند؟ شاید یکی از دلایلی که این روز‌ها کلیه امور فدراسیون در اختیار کی روش قرار گرفته اینست که فدراسیون نمی‌تواند درخواست‌های منطقی اش را فراهم کند و به همین دلیل کی روش با فدراسیون دچار چالش می‌شود.

 

فدراسیون در جذب کی روش تنها اقدامی پوپولیستی انجام داد

او افزود: اعتقاد دارم برای جذب یک مربی بزرگ خارجی باید به ساختار‌های موجود در کشورمان نگاه کنیم. اگر بستر‌های لازم برای استفاده این مربیان وجود نداشته باشد در حقیقت پولمان را دور ریخته ایم. وقتی ما نمی‌توانیم امکانات ایده آل یک مربی حرفه‌ای را در اختیار او قرار دهیم با این مربی دچار چالش می‌شویم. فوتبال ایران زیرساخت‌های لازم برای استفاده از مربیان بزرگی مانند کی روش را ندارد و اگر برخی مواقع با اینگونه مربیان به توافق می‌رسد در حقیقت یک کار پوپولیستی (عوام فریبانه) انجام داده است. از کنار مربی باتجربه و بادانشی مانند کی روش چند مربی ایرانی آموزش دیده اند؟ ما درباره این مربی کار زیر بنایی انجام نداده ایم و به جز کسب برخی نتایج خوب بهره فنی کافی را از این مربی نبرده ایم.

 

نظر شما