شناسهٔ خبر: 28217569 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز اختلاف ها میان احزاب کردستان عراق

اختلافها ميان احزاب کردستان عراق بر سر نامزدی پست ریاست جمهوری این کشور شدت گرفته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صداوسيما به نقل از  پایگاه اینترنتی العربی الجدید؛ با شدت یافتن اختلاف ها میان احزاب کردستان عراق بر سر نامزدی پست ریاست جمهوری این کشور، حزب دموکرات کردستان تاکید کرد پست ریاست جمهوری، حق این حزب هم هست و نامزد خود را معرفی خواهد کرد.
 پس از آنکه حزب دموکرات کردستان عراق با پیشنهاد اتحادیه میهنی کردستان مبنی بر نامزدی برهم صالح برای ریاست جمهوری عراق مخالفت کرد، اختلاف ها میان کُردها بار دیگر بر سر این پست آغاز شد و در همین حال، تحرکاتی برای معرفی نامزد ریاست جمهوری آغاز شده است.
محمود محمد سخنگوی حزب دموکرات کردستان در بیانیه ای گفت: این حزب در جلسه اخیر خود با معاون دبیرکل و مسئول هیئت عمومی حزب اتحادیه میهنی، تمایل و تلاش خود را برای همکاری بر اساس برنامه یکسان با اتحادیه میهنی و توافق بر سر نامزد واحد برای پست ریاست جمهوری اعلام کرد.
محمد افزود اتحادیه میهنی به تنهایی، برهم صالح را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کرد. اما قرار بود این حزب پیش از اعلام نامزد، ما را از توافق صورت گرفته مطلع کند. اما اتحادیه میهنی چنین نکرد و ما از طریق رسانه ها از نامزدی صالح مطلع شدیم. وی تاکید کرد هیچ طرفی اجازه ندارد پست ریاست جمهوری را فقط برای خود بداند.
سخنگوی حزب دموکرات کردستان گفت: به نظر ما، تصدی پست ریاست جمهوری، حق حزب دموکرات هم هست و از اینرو ما نیز نامزدی برای این پست خواهیم داشت.
در همین حال اسماعیل الجاف از مسئولان حزب بارزانی به العربی الجدید گفت: ما با نامزدی صالح برای ریاست جمهوری مخالف هستیم. چون وی در اداره حزب خود که آن را تشکیل داده بود شکست خورد و برای رسیدن به پست ریاست جمهوری، حزب و حامیان خود را رها کرد. الجاف افزود صالح نمی تواند با تصدی پست ریاست جمهوری، نماینده کُردها باشد.
الجاف گفت مسئولان حزب دموکرات کردستان، امروز برای انتخاب نامزد خود برای پست ریاست جمهوری، جلسه های خود را آغاز خواهند کرد و اسامی متعددی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
سامان حسن از مسئولان اتحادیه میهنی هم به العربی الجدید گفت پست ریاست جمهوری، سهم حزب اتحادیه میهنی کردستان است و همه مردم کردستان این موضوع را می دانند. وی افزود: ما با حزب دموکرات اختلاف نداریم و به دنبال اختلاف نیستیم. اما تلاش می کنیم تا با یک نامزد برای پست ریاست جمهوری به بغداد برویم و نمی خواهیم کُردها در دو محور از هم گسیخته شوند.
سامان حسن تاکید کرد شورای رهبران اتحادیه میهنی، صالح را انتخاب کرد و او آراء لازم را به دست آورد تا تنها نامزد این پست باشد و از این انتخاب عقب نشینی نخواهد شد. وی گفت: برای بررسی این موضوع با حزب دموکرات دیدارها و جلساتی خواهیم داشت.

نظر شما