شناسهٔ خبر: 28217507 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افغانستان ،درخواست برای تحقیق در مورد جنایات امریکا

پرونده افغانستان، يکي از وحشت ناک ترين سوابق جنايت و نقض حقوق بشر توسط آمريکا به شمار مي رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا وسيما ،جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به درخواست دادگاه بین المللی لاهه برای تحقیق در مورد جنایات جنگی نیروهای آمریکایی در افغانستان اعلام کرد در این صورت کاخ سفید ضد قضات این دادگاه اقدام خواهد کرد .وی ضمن غیر قانونی خواندن هر گونه پیگیرد نظامیان آمریکایی از سوی دادگاه لاهه آن را یک نهاد غیر قانونی خواند.
جان بولتون گستاخانه اعلام کرد اگر این دادگاه موضوع پرونده جنایات نیروهای آمریکا در افغانستان را بررسی و در مورد آن تحقیق کند دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قضات این دادگاه را مشمول ممنوعیت سفر ،ممنوعیت دارایی و محاکمه احتمالی در دادگاههای آمریکا خواهد کرد.
این موضع جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نشان می دهد که دولت آمریکا به هیچ یک از نهادهای بین المللی و حتی قضایی اعتنایی ندارد و به راحتی این نهاد را غیر قانونی و غیر مشروع می داند .به همین دلیل باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا اخیرا ضمن حمله به دونالد ترامپ رفتار وی را موجب تشدید بی اعتمادی جهانی به آمریکا دانست .
اخیرا دادگاه بین المللی لاهه اعلام کرد شواهدی در دست دارد که نشان می دهد نظامیان آمریکا و کارمندان سازمان جاسوسی این کشور سیا با اسرای جنگی در افغانستان بد رفتاری داشته و انان را شکنجه کرده اند و حتی در برخی از موارد به آنها تجاوز جنسی صورت گرفته است .از اینرو دادگاه بین المللی لاهه خواستار بررسی جنایات جنگی نیروهایی آمریکایی در افغانستان از سال 2001 سال اشغال این کشور شده است.

ثبت شکایت از عملکرد اشغالگران و جنایات جنگی در افغانستان !!
سال گذشته نیز "فاتو بنسودا " دادستان کل این دادگاه اعلام کرد نظامیان آمریکایی در افغانستان مرتکب جنایت جنگی شده اند و از دادستانهای این دادگاه خواست مجوز آغاز تحقیقات در این باره را صادر نمایند .نکته قابل توجه اینکه دادگاه بین المللی لاهه به مدت سه ماه از 31 نوامبر سال 2017 الی 31 ژانویه 2018 صفحه ی ویژه ای را برای ثبت شکایت از عملکرد نیروهای اشغال گر و جنایات جنگی آنان در افغانستان ایجاد کرد.
دادگاه اعلام کرد در این مدت حدود یک میلیون و دویست هزار شکایت ثبت شد که بیانگر نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان از سوی نیروهای آمریکایی و ناتو است.
دفتر عبدا... عبدا... رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان از تصیم دادگاه بین المللی لاهه برای بررسی جنایات جنگی نیروهای آمریکایی در آن کشور استقبال کرد .کمیسیون حقوق بشر افغانستان هشدار داد چنانچه دادگاه بین المللی لاهه تحت تاثیر فشارهای آمریکا در مورد جنایات جنگی نیروهای نظامی این کشور در افغانستان تحقیق نکند عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.
به گفته سیما سمر رئیس این کمیسیون تامین عدالت برای قربانیان می تواند به تسهیل روند صلح در افغانستان کمک کند .از سال 2001 که آمریکا افغانستان را به بهانه مقابله با گروههای تروریستی وخشونت گرا و برقراری امنیت اشغال کرد نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس جنایات بیشماری را در افغانستان مرتکب شده اند که به دلیل سانسور شدید خبری بسیاری از آنها افشا نشده و همچنان پنهان مانده اند .

عمق جنایت ضد مردم افغانستان
با این حال،برخی اخبار و گزارشهایی که از جنایات جنگی نیروهای آمریکایی در افغانستان منتشر می شود بیانگر عمق جنایات این نیروها ضد مردم مظلوم افغانستان است .
مجله امریکایی "رولینگ استون" در شماره اخیر خود اعلام کرد نیروهای آمریکایی برای تفریح اقدام به کشتن غیر نظامیان در افغانستان می کردند .به نوشته این نشریه نظامیان جنایت کار امریکا گستاخانه و در برابر سایر نیروهای نظامی آمریکا اقدام به قتل غیر نظامیان افغان می کردند .
مجله آلمانی "اشپیگل " نیز اعلام کرد نیروهای آمریکایی با قتل غیر نظامیان در افغانستان با اجساد خون الود آنان عکس یادگاری می گرفتند .
علاوه بر کشتار غیر نظامیان از سوی نیروها آمریکایی در تیر اندازی مستقیم، هزاران تن از مردم افغانستان بخصوص زنان و کودکان در بمباران هوایی نیروهای آمریکایی کشته شده اند .استفاده آمریکا از بمبهای بسیار قوی از جمله "مادر بمبها " که بالغ بر 11 تن وزن داشت در ولایت ننگرهار علاوه بر کشتار مردم ،اثار زیست محیطی تخریبی بسیاری نیز به بار آورده است .درحمله بالگردهای آمریکا به بیمارستان قندوز که متعلق به پزشکان بدون مرز بود نیز دهها غیر نظامی که در بیمارستان بستری شده بودند کشته شدند و نهادهای بین المللی نیز آمریکا را در این حمله مقصر دانستند .علاوه براین نیروهای آمریکایی در حمله به بیمارستان کودکان در هرات و کابل صدها کودک را به قتل رساندند این در حالی است که براساس قوانین بین المللی از جمله کنوانسیون 1864 کمیته بین المللی صلیب سرخ حمله به بیمارستانها حتی بیمارستان های نظامی به عنوان شخصیت "بی طرف " ممنوع است و طرفهای درگیر باید آنرا رعایت کنند .علاوه براین ،پروتکل های الحاقیه کنوانسیونهای چهارگانه ژنو 1977 نیز بر حراست از مراکز درمانی و بیمارستانها تاکید دارد .هولناک ترین کشتار جمعی غیر نظامیان افغانستان از سوی نیروهای آمریکایی بلافاصه پس از اشغال افغانستان حمله به یک مراسم جشن عروسی در سال 2002 بود که طی آن 48 تن کشته و 117 تن نیز مجروح شدند .ای حمله در روستای "ککرک " واقع در جنوب افغانستان صورت گرفت .پس از آن در بمباران روستایی در ولایت هرات دهها خانه ویران و حدود 50 تن کشته شدند .در حمله ای دیگر در روستای "نوآباد" در منطقه "عزیز آباد" بیش از 90 تن که 60 تن از آنان کودک بودند کشته شدند که سازمان ملل نیز این جنایت هولناک را تایید کرد .

بمب های فسفری آمریکا
روزنامه دانمارکی "اینفورمیشن " در گزارشی نوشت اسناد ارتش افغانستان نشان می دهد که نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان از بمبهای فسفری سفید در حمله به روستای در ولایت فراه استفاده کرده اند .
این نوع بمب در مجاورت با اکسیژن به سرعت مشتعل شده و امکان خاموش کردن آن فقط در صورت حذف کامل اکسیژن امکان پذیر است .اگر فسفر سفید روی سر و سینه ریخته شود در کمتر از سه ثانیه سبب مرگ فرد می شود.
پزشکان افغان استفاده آمریکا از سلاحهای شیمیایی و فسفری در افغانستان را تایید کرده اند .علاوه براین نیروهای آمریکا در حمله به شهرستان "اشکاشم " در ولایت بدخشان از بمبهای حاوی مواد شیمیایی سمی استفاده کرده اند که موجب بیهوشی میشود .
در این حال روزنامه آمریکایی "ستار اند ستراپیس " اعلام کرد نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان سلاح های جدیدی را در این کشور آزمایش می کنند که وجب بروز سرطان و دیگر امراض خطر ناک می شود .
روزنامه "نیشن " چاپ پاکستان نیز نوشت نیروهای آمریکایی در افغانستان از سلاحهای شیمیای همچون "ترمواریک " و "بمب های بانکربوستر" ضد مردم بی فاع افغانستان استفاده کرده اند .به نوشته این روزنامه تولد نوزادان ناقص الخلقه در افغانستان ثمره استفاده آمریکا از سلاحهای شیمیایی است و مردم افغانستان از امراض مختلف آنها نیز به شدت رنج می برند .یک تیم تحقیقاتی در کانادا نیز دریافت میزان ایزوتوپ های اورانیوم در ولایات جنوبی افغانستان در حال افزایش است .

بمب خوشه ای آمریکا
روزنامه "واشنگتن پست "هم در گزارشی از عملکرد نیروهای آمریکایی در افغانستان نوشت گروهی از این نیروها برای سرگرمی بعد از کشتن غیر نظامیان افغان اندام آنان را قطعه قطعه می کردند و از اجساد آنان عکس یادگاری می گرفتند و به جمع آوری جمجمه و استخوانهای کشته شدگان می پرداختند .شبکه اطلاع رسانی افغانستان نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد آمریکا فقط از اکتبر سال 2001 تا اوایل سال 2002، در 232 حمله هوایی 1228 بمب خوشه ای را در مناطق مختلف افغانستان پرتاب کردند .این بمها حاوی چندین بمب کوچک است .گفته می شود 40 درصد بمبهای خوشه ای منفجر نمی شوند تا اینکه در سالهای بعد جان مردم را می گیرند .
مسئولان بیمارستانی در افغانستان اعلام کردند که مشکلات روحی و جسمی ناشی از استفاده آمریکا از سلاحهای ممنوعه را نیز باید به جنایات جنگی این کشور در افغانستان افزود .

جمع بندی
در هر حال ،تحقیقات اولیه دادگاه بین المللی لاهه نشان می دهد که نیروهای آمریکایی در افغانستان مرتکب جنایات جنگی بسیاری شده اند .به همین دلیل دادستان آن بر تکمیل تحقیقات و افشای این جنایات و رسیدگی قضایی به ن تاکید دارد .اگر چه آمریکا در زمان جرج بوش پسر از عضویت در دادگاه لاهه خارج شد اما با توجه به اینکه افغانستان عضو این دادگاه است دادگاه بین المللی لاهه می تواند به جرایم جنگی نیروهای آمریکای در افغانستان رسیدگی و آنها را تحت تعقیب قضایی قرار دهد .به همین دلیل مقامات آمریکایی نگران پی گیری پرونده جنایات جنگی نیروهای نظامی این کشور در افغانستان هستند که می تواند مقدمه ای برای رسیدگی به جنایات آمریکا در سایر کشورها نیز باشد .
=======================================
نویسنده: مجید وقاری- کارشناس مسائل آسیا/ 

.

نظر شما