شناسهٔ خبر: 28217011 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

مهدوی راد: به تعبير مرحوم شريعتی، خداوند عاشورا را رقم زد كه پاسخی به اعتراض ملائكه در خلقت آدم بدهد/ ‎یاران امام حسین، بهترین تجلی احسن تقویم‌اند

در پنجمین شب از سلسله نشست‌های «عاشورا و امروز ما» که به همت انجمن اندیشه و قلم، خانه اندیشمندان علوم انسانی و بنیاد اندیشه و احسان توحید برگزار شد، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی استاد قرآن پژوه گفت: حادثه شب عاشورا، شب عجیبی در تاریخ بشریت است و آیه «لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم، ثم رددناه اسفل سافلین» یکی از بهترین آیات برای بیان تجلی قرآن در عاشوراست.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک استاد قرآن پژوه بیان کرد: حادثه شب عاشورا، شب عجیبی در تاریخ بشریت است و آیه «لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم، ثم رددناه اسفل سافلین» یکی از بهترین آیات برای بیان تجلی قرآن در عاشوراست.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی راد در پنجمین شب از سلسله نشست‌های «عاشورا و امروز ما» که به همت انجمن اندیشه و قلم، خانه اندیشمندان علوم انسانی و بنیاد اندیشه و احسان توحید برگزار شد، عنوان کرد: به تعبیر مرحوم شریعتی، خداوند عاشورا را رقم زد که به اعتراض ملائکه در آفرینش انسان پاسخ بدهد و عاشورا از زیباترین و والاترین صحنه‌های انسانی است؛ بنابراین شاید آیه «لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم، ثم رددناه اسفل سافلین»، بهترین آیه برای این است که از تجلی قرآن در عاشورا صحبت کنیم.
‎مهدوی راد از علاقه خود به مرحوم شریعتی یاد کرد و دراین باره توضیح داد: اخیرا در یک گفتگو از علاقه ام به مرحوم دکتر شریعتی گفتم و اشاره کردم که در نوجوانی تحت تاثیر ایشان بودم، اما بعضی علما از من انتقاد کردند که چرا این حرف را زده‌ای و من هم پاسخ دادم که واقعیت بوده و واقعیت را هم نمی‌شود زیر پا گذاشت.

‎** یاران امام، بهترین نماد احسن تقویم
‎این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود گفت: خداوند در قرآن قوانین و مقرراتی برای هدایت انسان بکار برده است و همه این موارد در وجود امام و پیامبر متجلی است. از همین رو وقتی از ام سلمه پرسیدند تو که عمری است با پیامبر زندگی کرده ای، در چند کلمه ایشان را توصیف کن، گفت که پیامبر تجلی قرآن است.
به گفته ‎مهدوی راد، در حادثه کربلا، سپاه امام حسین (ع) در مقابل سپاه دشمن کوچک بود، اما همین تعداد تجلی عینی احسن تقویم و سپاه یزید، تجلی عینی اسفل سافلین بودند. انسان از یک سو می‌تواند از هر پلنگ و گرگی درنده‌تر شود و در ستم کردن مرز نشناسد و از سوی دیگر نیز می‌تواند انقدر اوج بگیرد که حتی خودش را نبیند.

‎** کلید امام حسین، عزت است
‎این استاد قرآن پژوه با بیان اینکه «یاران امام حسین بهترین نماد احسن تقویم هستند»، اضافه کرد: بالاترین و بهترین درجات عرفان، آزادگی، ایثارگری، کرامت و بخشندگی‌ها در اصحاب امام حسین (ع) ظهور می‌کند و پست‌ترین درجات و اسفل السافلین در لشگر کوفه بروز می‌یابد مانند سفاکی، پلیدی، درنده خویی، دنیا طلبی و خشونت.
‎وی با بیان اینکه «هرانسانی کلیدی دارد و کلید امام حسین نیز عزت است» توضیح داد: روزی فردی نزد امام می‌رسد و می‌گوید از جدت پیامبر یک حدیث نقل کن. امام باوجود اینکه زمان مرگ پیامبر کم سن و سال بوده اند، می‌گوید از ایشان شنیده ام که فرازمند باشید و خودتان را با چیز‌های ریز و پست مشغول نکنید؛ بنابراین امام حسین نیز حتی تا آخرین لحظات و در قتلگاه عزتمند است.

‎مهدوی راد در ادامه سخنان خود، با طرح این پرسش که «حرف زدن بهتر است یا سکوت کردن؟» توضیح داد: حیرت آور است که حضرت عباس تنها پنج سخن دارد، مانند زمانی که امام حسن (ع) امام بود و امام حسین (ع) سکوت می‌کرد؛ بنابراین آنچه در کتابی با عنوان خطیب کعبه به ایشان نسبت داده اند، دروغ است و عجیب است که شرح حال نویسان اهل سنت این کتاب را نوشته اند.

‎** اردوگاه یزید، اردوگاه مسخ شدگان و فرصت طلبان
‎وی در ادامه با اشاره به اینکه «اردوگاه یزید، اردوگاه فرصت طلبان بود»، تصریح کرد: ما انسان‌ها حافظه تاریخی بدی داریم و مرتب رنگ عوض می‌کنیم. افراد زیادی بودند که مرتب به امام نامه نوشتند، اما بعد آن را رد کردند.
‎مهدوی راد با بیان اینکه «سپاهیان یزید را می‌توان به تعبیر امام حسین گروه مسخ شدگان نامید» افزود: نقل شده است فردی درحالی که برخود می‌لرزید و می‌گریست، از گوش دختربچه‌ای گوشواره‌ای می‌کشید، از او پرسیدند چرا می‌لرزی؟ گفت: این دختر پیغمبر است، گفتند خب تو که می‌دانی، اصلا چرا این کار را انجام می‌دهی؟ پاسخ داد اگر من این کار را نکنم فرد دیگری می‌کند. آن‌ها عمامه و انگشتر امام را هم دزدیدند. این‌ها گروه مسخ شدگان هستند و گرایش انسانی ندارند.
‎وی ادامه داد: شمر در جایی صراحتا به امام حسین گفت: من تو، پدر و مادر و جدت را می‌شناسم شما از پاک‌ترین انسان‌ها هستید. سنان نیز به ابن زیاد گفته بود گام‌های مرا از طلا بگیر، زیرا سر بهترین انسان‌ها را برایت آوردم.
‎این استاد دانشگاه با بیان اینکه «جریان اموی ربطی به اسلام ندارد» تاکید کرد: اکثر سپاه کوفه از روی ترس و طمع به کربلا آمده بودند، نه از روی اعتقاد! سرچشمه همین جریان‌های ارهابی و داعش نیز از امویان است. زیرا به پول و بوجود آوردن ترس تکیه دارند. اخیرا، امویان دو کتاب نوشتند و گفتند که شیعیان، خودشان امام حسین را کشتند! این درحالی است که سران و فرماندهان لشکر کوفه کسانی بوده اند که عثمانی و اموی بودند و در زمان معاویه به کوفه آورده شدند.
‎وی همچنین بیان کرد: سپاه امام حسین (ع) از ۲۷ نفر از اعراب بنی هاشم، ۱۷ نفر از اصحاب امیرالمومنین و تعدادی موالی (بندگان آزاد شده) و برخی هم از اهالی یمن هستند، همه این‌ها احسن تقویم هستند و قدرت ایمان، باور و ایستادگی که در آن موج می‌زند.
‎این استاد قرآن پژوه با بیان این که نقش زنان در حادثه کربلا باعظمت و شکوهمند است، گفت: در مجلس یزید وقتی همه را دعوت کرده بودند و سر امام حسین را جلوی یزید گذاشتند، خانمی از جا برخاست و نزدیک شد و سر امام را بلند کرد و گفت: حسین جان من فراموشت نمی‌کنم این نیزه بدکاران بود که بدن تو را تکه تکه کردند. این زن، رباب همسر امام بود که در این جمع بدون گریه و زاری و با وقار حاضر شد.

‎** یاران امام حسین و مکالمه شب عاشورا
‎مهدوی راد در بخش دیگری از سخنان خود به مکالمات شب عاشورا در خیمه امام اشاره کرد و گفت: در شب عاشورا، امام اصحابش را جمع کرد و به آن‌ها گفتند که قسم می‌خورم از شما مومن‌تر و مخلص‌تر وجود ندارد، اما از تاریکی شب استفاده کنید و بروید. این دشمنان، صبح که مرا دیدند هرکاری بخواهند می‌کنند، اما دیگر با شما کاری ندارند. با این حال، هیچ کدام حسین را تنها نگذاشتند. در تاریخ دروغی وجود دارد که گفته می‌شود عده‌ای دست امام را بوسیدند و رفتند که این روایت صحت ندارد. اولین کسی که برخاست و سخن گفت: ابوالفضل است و اینجا از معدود زمان‌هایی است که ایشان سخن گفت. در آخر نیز یکی از یاران گفت که ما شما را تنها نمی‌گذاریم ما در کنار شما، بیدار شدیم و بصیرت یافتیم.

‎مهدوی راد ادامه داد: سعید بن عبدالله هنگام نماز به امام گفت: من اندکی از مرگ نمی‌ترسم، شما به نماز بایستید و من پشت سرشما می‌ایستم تا اگر تیری به سمت شما آمد، دفع شود. شهید مطهری می‌گوید یکی از عظمت‌های حادثه کربلا این است که خود کسانی که در حادثه کربلا بودند این صحنه را گزارش داده اند. سعید بن عبدالله آنقدر مانند سپری جلوی امام ایستاد که بدنش پر از تیر بود و به زمین افتاد. امام سرش را روی زانویش گرفت، خون از چشمانش پاک کرد امام به او گفت: فردا در قیامت من و تو باهم وارد شویم و توی جلوی من می‌ایستی. آیا این‌ها احسن تقویم نیستند؟
این نشست‌ها امشب ساعت ۲۰ با سخنرانی حجج اسلام رحیم نوبهار و مرتضی جوادی آملی در سالن فردوسی واقع در خیابان نجات الهی، نبش ورشو ادامه می‌یابد.

لینک کوتاه کپی لینک
منبع: ایرنا
منبع: ایرنا

برچسب‌ها:

نظر شما