شناسهٔ خبر: 28216589 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماز ظهر عاشورا در همدان اقامه شد

همدان- ایرنا - همزمان با طنین انداز شدن بانگ اذان، نماز ظهر عاشورا در میدان مرکزی شهر همدان اقامه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا، سوگواران حسینی با شنیدن بانگ اذان، زنجیر، سنج و دیگر ادوات عزاداری را کنار گذاشته و در صفوف به هم پیوسته نماز حضور یافتند.
نماز ظهر و عصر عاشورا در میدان امام خمینی (ره) شهر همدان به امامت آیت الله غیاث الدین طه محمدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان اقامه شد.
همچنین آیین نماز ظهر عاشورا در مجاورت آرامگاه بوعلی سینا با حضور خیل عظیمی از سوگواران برگزار شد.
عاشورای امسال در 10 نقطه از استان همدان نماز ظهر به صورت متمرکز برگزار شد و علاوه بر این هیات های مذهبی در حسینیه و مساجد نیز فریضه نماز را برپا کردند.

**همدان جلوه ای از شور و شعور حسینی
سوگواران حسینی در اقصی نقاط استان همدان با حضور باشکوه خود در مراسم روز عاشورا ضمن ابراز ارادت به شهدای دست کربلا به ویژه سیدالشهداء(ع) جلوه ای شور و شعور حسینی را در این روز به نمایش گذاشتند.
به گزارش ایرنا دسته هایز عزاداری ساعت 9 صبح امروز در نقاط مختلف استان به سینه زنی و زنجیر زنی پرداخته و در سوگ شهادت امام حسین (ع) گریستند.
در این بین یکی از هیات های عزادارای که بخش زیادی از عزاداران آن را بانوان تشکیل می دادند، با چهره ای متنفاوت در مراسم سوگواری حسینی حضور یافتند.
بانوان و دختران جوان این هیات عزاداری با سربندهای سبز و قرمز یازهرا (س) و روبندهای مشکی به گونه ای که چهره آنها مشخص نبود عزادارای کرده و پلاکارهایی حاوی پیام های از عفاف و حجاب دست داشتند.
در این پلاکاردها پیام هایی همچون نقش زن در ترویج حجاب، حجاب در اسلام، رعایت حجاب و پوشش مناسب برای زن به معنی خانه نشینی او نیست، آثار مثبت و فواید حجاب و عفاف، سودمندی حجاب و بیانات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در این زمینه نقش بسته بود.
در گوشه ای از بلوار شهید آیت الله مدنی نیز ماکت ضریح شش گوشه امام حسین(ع) با مقیاسی کوچکتر قرار داده شده بود که نظر برخی عزاداران را به آن سمت جلب می کرد.
بسیاری از عزاداران حسینی دوربین به دست یا با استفاده از تلفن همراه اقدام به تصویر برداری و ثبت این لحظه ها کرده یا عکس سلفی در کنار همدیگر می گرفتند.
تعزیه خوانان نیز به ترسیم صحنه کربلا و به نمایش کشیدن مظلومیت سید الشهدا(ع) و یارانش به ویژه طفل 6 ماهه امام حسین(ع) اقدام می کردند.
برخی از هیات های عزادارای اقدام به گل مالی بر سر، صورت و شانه های عزاداران کرده و گل به دست به عزادارای پرداختند.
شماری از عزداران حسینی اقدام به توزیع شربت، چای و شله زرد در بین دسته های هیات های مذهبی کرده و همچنین جمعی از مردم با امید رفع حاجات شمع روشن کردند.
«نذر پاکیزگی» در راستای جمع آوری زباله در مراسم های مذهبی تاسوعا و عاشورای حسینی نیز به همت تشکل رفتگران طبیعت و با همکاری شهرداری همدان آغاز شد و جمعی از جوانان همگام با پاکبانان با در دست داشتن پلاستیک اقدام به جمع آور ظروف پلاستیکی می کردند.
تیم های امدادی نظیر عوامل انتظامی، خودروهای آتش نشانی و تیم های هلال احمر نیز حضور فعال در این مراسم داشتند.
7526/2090

نظر شما