شناسهٔ خبر: 28216393 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

عضو مجلس خبرگان رهبری:

ملت عاشورایی هرگز ذلت نخواهد دید

مشهد- عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ملت عاشورایی هرگز تن به ذلت نخواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیداحمد خاتمی در ویژه برنامه محرم حرم مطهر رضوی اظهار کرد:ملت عاشورایی هرگز روی ذلت را نخواهد دید ولی برخی متاسفانه بعضی از صحبت‏‌های سیدالشهدا(ع) در کربلا را تعبیر به مذاکره کرده‌‏اند، در حالی که حضرت آن‌ها را نصیحت فرمود، امام حسین(ع) در قاموس عظیم کربلا هرگز تن به ذلت ندادند. 

وی افزود:امام حسین(ع) در وصیتنامه خویش به دو نکته تاکید داشتند که شامل ظلم نکردن و مقاومت کردن در راه حق است. 

امام جمعه موقت تهران ادامه داد:در سیره رفتاری عاشوراییان درس‎های عبرت‌‏آمیز و آموزنده زیادی وجود دارد وبا کمی تامل و مطالعه در مورد شب عاشورا تا غروب عاشورا که سیدالشهدا(ع) به شهادت می‏‌رسد، به مفاهیم عمیق معنوی، عرفانی و سبک زندگی عظیم‌‏الشأنی دست خواهیم یافت که می‏‌تواند برای مومنان الگوی مهمی به‏‌شمار رود. 

وی تاکید کرد: امام راحل پیوسته می‏‌فرمودند که محرم و صفر را زنده نگه دارید که با زنده نگه داشتن آن اسلام زنده می‌‏ماند، برخی بعد از انقلاب به امام عرضه داشتند که در روز عاشورا راهپیمایی راه بیاندازیم ولی امام راحل مخالفت کردند چون این عزاداری مردم برای جامعه ارزشمندتر است. 

خاتمی گفت: سیدالشهدا(ع) در شب عاشورا حضرت عباس(س) را به سمت لشکریان دشمن فرستاد تا شب را فرصت بگیرد تا به عبادت مشغول شوند، ایشان و همه یاران‏شان تا سحر مشغول مناجات و عبادت و قرائت قرآن بودند. 

وی تصریح کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) در ظهر روز عاشورا، آخرین نماز را هم به جماعت و اول وقت خواندند و عزاداران حسینی باید با الگو گرفتن از امام حسین(ع) پیوسته در مجالس عزا، هنگام اذان نماز جماعت را اقامه کنند تا خدایی نکرده نماز سبک شمرده نشود. 

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: سیدالشهدا(ع) در آخرین لحظات عمر خویش کلام عرفانی و معنوی عمیقی را بیان کردند، ایشان پس از این همه مصیبت که قلب هر انسانی را به درد می‌‏آورد فرمود: خدایا راضی هستم به رضای تو، این کلام اوج عرفان است که برای درک این مقام باید خیلی روی نفس‏مان کار کنیم. 

وی بیان کرد:سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا تا آخرین لحظه به دنبال هدایت دشمنان بود و برگشتن حر بن ریاحی و هدایت شدن او به ولایت‏مداری و پیروی از امام حسین(ع) نمونه‌‏ای از فعالیت‏‌های سیدالشهدا(ع) برای هدایت دشمن است. 

وی ادامه داد:ادای حق الناس در هر زمانی واجب است وصبح روز عاشورا حضرت یکی از یارانش را در بین اصحاب فرستاد تا تاکید کند که هر کسی حق الناس برگردنش است برود و حق مردم را برگرداند که ادای حق الناس واجب است.

نظر شما