شناسهٔ خبر: 28215743 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وقتی «HLA» خواهر و برادر به کمک فرد سرطانی می‌آید

فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان بالغین در خصوص انواع سرطان خون و راه‌های درمانی آن توضیحاتی داد.

صاحب‌خبر -

افزایش امید به درمان در بیماران سرطان خون/ HLA  خواهر و برادر به کمک فرد سرطانی می‌آیدفاطمه اصفهانی فوق‌ تخصص بیماری‌های خون و سرطان بالغین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص انواع سرطان‌های خون، اظهار کرد: سرطان به دو دسته بزرگ تقسیم می‌شود؛ سرطان خون حاد و سرطان خون بالغین.

نوع حاد سرطان در برهه زمانی بسیار کوتاه در بیمار ایجاد شده و معمولا به سرعت پیش می‌رود، از این رو باید با سرعت در تشخیص از پیشرفت بیماری جلوگیری و ان را درمان کرد. اگر بیماری در مراحل اولیه درمان نشود طول عمری بسیار کوتاه بین دو تا چهار ماه برای فرد به همراه خواهد داشت.

این فوق‌ تخصص بیماری‌های خون گفت: سرطان خون حاد علاوه بر بزرگسالان ممکن است در اطفال نیز اتفاق بیافتد. لنفوسیتی حاد (ALL) یکی از انواع سرطان در بین اطفال است که پاسخ به درمان بسیار خوبی دارد و به سرعت بهبود می‌یابد، همچنین درمان قطعی دارد.

نوع دیگر آن میلوئیدی حاد (AML) است که یکی از بیماری‌های خطیر در اطفال به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: پاسخ سوالات خود در زمینه «سرطان خون» را در اینجا بخوانید

اصفهانی تشریح کرد: با وجود اینکه روند درمان میلوئیدی به خوبی درمان لنفوسیتی نیست اما با داده‌های موجود درمان قابل قبولی دارد و ممکن است به پیوند مغز استخوان هم نیاز پیدا کند، این بیماری جزو بیماری خطیر بشر است و با همه اقدامات درمانی، تشخیصی و داروهای متعددی که کشف شده درمان قطعی ندارد.

افزایش امید به درمان در بیماران سرطان خون/ HLA  خواهر و برادر به کمک فرد سرطانی می‌آید

وی با اشاره به سرطان در بزرگسالان ادامه داد: سرطان خون در بالغین هم به دو نوع لنفوسیتی و میلوئیدی تقسیم می‌شود.  روشهای درمانی این نوع سرطان به خوبی اطفال پاسخ نمی‌دهد. بیمار ممکن است تا چند روز قبل از تشخیص کاملا عادی و سالم باشد، به مرور علائمی مانند تب، کبودی، احساس ضعف، تپش قلب، کم‌خونی، خون‌دماغ، خونریزی از گوارش و ادرار و یا حتی دچار سرماخوردگی در بدن دیده شود که با مراجعه به پزشک و با انجام آزمایش می توان تشخیص داد او به سرطان مبتلا است یا خیر.

این فوق‌ تخصص بیماری‌های خون بیان کرد: به دلیل حاد بودن بیماری پر شدن مغز و استخوان از سلول بدخیم، گلبول‌های طبیعی بدن قادر به طی کردن راه فیزیولوژیک بدن نبوده و در نتیجه تعداد گلبول سفید کاهش یا افزایش پیدا می‌کند، در این بین غلظت خون  به دلیل آن که گلبول قرمز دچار مشکل می‌شود پایین آمده و در نتیجه کبودی، خونریزی و تب نمایان می‌شود، سلول‌های طبیعی بدن کاهش یو بدن در مقابل هیچ روش بیولوژیکی پاسخ نمی‌دهد و خودمختار سلول بدخیم تولید که در هر جایی از بدن ممکن است رخ دهد.

اصفهانی گفت: با آزمایش خون می‌توان سلول نارسا و میزان پر شدن مغز استخوان بیمار از این سلول‌ها را تشخیص داد، سلول‌هایی که به سرعت وارد خون شده و به بقیه اجزای بدن منتقل خواهند شد.

بیشتر بخوانید: سرطان خون چیست؟

وی ادامه داد: عواملی متعدد در بروز سرطان موثر است که که ژنتیک یکی از آن هاست، در این بین عوامل اکتسابی، مواد شیمیایی و اصولا موارد آلودگی محیطی نیز در ایجاد سرطان دخیل هستند؛ در بعضی از ویروس‌ها، تغییرات اکتسابی DNA می‌تواند باعث ایجاد بیماری شوند چرا که DNA خود به خود قدرت تغییر را دارد و در این بیماران به دلیل نقص ژنتیکی که اتفاق افتاده است، قدرت ترمیم از بین رفته و سلول بدخیم شروع به ساخته شدن می‌کند.

افزایش امید به درمان در بیماران سرطان خون/ HLA  خواهر و برادر به کمک فرد سرطانی می‌آید

این فوق‌ تخصص بیماری‌های خون تصریح کرد: زمانی که بیماری تشخیص داده شد با نمونه‌برداری از مغز استخوان می‌توان نوع بیماری و درصد پیشرفت آن را مشخص کرد و با پاتولوژی شاخص سلولی همچنین وضعیت ژنتیک را تشخیص داد.

بیشتر بخوانید: 5 علامتی که "سرطان خون" را به شما هشدار می‌دهد

اصفهانی با اشاره به روش‌های درمانی سرطان بیان کرد: شیمی‌ درمانی اولین قدم درمان سرطان است و پروتکل‌ها و رژیم‌های درمانی متعددی در این راستا استفاده می‌شود؛ 40 درصد بیماران ممکن است به مرحله‌ای برسند که مغز استخوان آن‌ها از سلول پاک و فرصت پیدا می‌کنند سلول‌ تازه‌ای بسازد که در برخی افراد دیده شده بیماری مجدد افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در سال‌های جدید با پیوند مغز استخوان می‌توان روند پیشرفت را در بیماران سرطانی به تعویق و طول عمر او را افزایش داد، اما در این روش درمانی بیمار باید خواهر یا برادر دهنده‌ای داشته باشد که از نظر HLA با او همخوانی در نتیجه بتواند به درمان او کمک کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما