شناسهٔ خبر: 28215254 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان ملل خواستار توقف فوری درگیری ها در پایتخت لیبی شد

الجزیره-ایرنا- هیات پشتیبانی سازمان ملل در لیبی در پی تشدید درگیری ها در برخی مناطق طرابلس و از جمله محله صلاح الدین خواستار توقف فوری درگیری ها شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هیات پشتیبانی سازمان ملل در لیبی در بیانیه ای در صفحه فیس بوک خود از رهبران طرف های درگیر خواست به وظایف خود درباره حمایت از غیرنظامیان بی دفاع عمل کنند.
«غسان سلامه » نماینده سازمان ملل برای حل بحران لیبی روز گذشته گفت: فرماندهان شبه نظامیان مسلح لیبی در صورت نقض آتش بس در طرابلس، در لیست تحریم های شورای امنیت و سازمان ملل قرار می گیرند.
منابع محلی در لیبی نوشتند روز گذشته یک جوان 19 ساله اهل بنی ولید در جریان درگیری های پایتخت کشته شد. منابع بیمارستانی در طرابلس نیز روز گذشته از زخمی شدن پنج نفر خبر داده بودند.
تارنمای لیبیایی «الوسط » در گزارشی درباره وضعیت امنیتی طرابلس نوشت، ناامنی در پایتخت افزایش یافته است و حتی دیپلمات ها هم از حمله مصون نمانده اند؛ «عثمان الفکی» سفیر سودان در لیبی مورد حمله گروهی قرار گرفت و زخمی شد.
رسانه های محلی حال الفکی را رو بهبودی دانستند و اعلام کردند او مشکل جدی جسمانی ندارد بلکه تنها مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
شرکت نفتی «البریقه » نیز اعلام کرد به دلیل درگیری ها در پایتخت، یک مخزن بزرگ سوخت در جاده فرودگاه طرابلس هدف قرار گرفت اما خسارت وارد شده به آن جزئی بود و باعث آتش سوزی در این مخزن بزرگ نشد.
این شرکت هشدار داد در صورت تداوم درگیری ها ممکن است تاسیسات نفتی آسیب ببیند و کار سوخت رسانی به پایتخت با مشکل مواجه شود و به همین دلیل از همه طرف های درگیر خواست منافع ملی را اولویت خود قرار دهند.
پایتخت لیبی به ویژه بخش های جنوبی آن از حدود سه هفته پیش شاهد درگیری های سختی میان گردان موسوم به «انقلابی های طرابلس»، «گردان 301» و گردان «تانک های ابوسلیم» از یک سو و تیپ هفتم پیاده در ترهونه معروف به نیروهای «کانیات» بود و طرف ها به وسیله سلاح های سبک، نیمه سنگین و سنگین مواضع هم را هدف قرار می دهند.
منابع بیمارستانی در پایتخت لیبی اعلام کردند که درگیری هفته های اخیر در طرابلس و حومه جنوبی آن 78 نفر کشته و 313 تن زخمی برجای گذاشت.
هیات پشتیبانی سازمان ملل متحد در لیبی حدود 10 روز پیش از توافق گروه های مسلح در طرابلس برای برقراری آتش بس خبر داد. رسانه های لیبی بارها از نقض توافق آتش بس توسط طرف های درگیر خبر داده اند.
لیبی از زمان سرنگونی نظام سرهنگ «معمر قذافی» در سال 2011 با مشکل هرج و مرج و بی ثباتی روبه رو است. اکنون دو دولت شامل دولت 'وفاق ملی' به ریاست 'السراج' در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دولت «طبرق» در شرق لیبی به ریاست «عبدالله الثنی» که از ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای مسلح این کشور حمایت می کند؛ در این کشور وجود دارد. پارلمان لیبی نیز از دولت مستقر در شرق لیبی حمایت می کند.
خاورم **2041**2040

نظر شما