شناسهٔ خبر: 28214166 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اشکی که باید به معرفت بدل شود

سمنان - ایرنا - نوحه خوانی و ذکر اهل بیت، به ویژه در رثای سرور و سالار شهدای کربلا، در دوران ما از گرایش های مختلفی متاثر شده است که گاه با معرفت کربلایی و شعور عاشورایی همخوانی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نوحه سرایی و مرثیه سرایی محور محافل سوگواری عزای اباعبدالله(ع) و یاران باوفایشان است و ابزاری تاریخی برای بازگویی مظلومیت شهدای کربلاست.
بسیاری از دل ها با نوای مداحان دلبسته و جذب آرمان کربلا می شود و این دلبستگی برکت زندگی آن هاست و از بسیاری از انحراف ها جلوگیری می کند.
حضرت اباعبدالله(ع) هدف از قیام عاشورایی خود را اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر دانستند و ذکر مصیب ایشان نیز باید رنگ و بوی معروف داشته باشد و از هر منکری به دور باشد.
رنگ و بوی بازاری گرفتن مداحی ها یکی از آسیب هایی است که برخی از کارشاسان دینی و دلسوزان مذهبی از آن گله دارند، این رویکرد را برخی انحراف از مداحی و ذکر اهل بیت می دانند که تنها هدف و انگیزه آن جذب مخاطب به هر شیوه و روشی است.
ورود برخی سبک های ناشناخته، روی آوردن به مکتب های غربی، دورشدن از روش های سنتی، خالی بودن مصیبت ها از محتوا، ایجاد شور بدون شعور، روش هایی مانند برهنه شدن عزاداران در محافل سوگواری، نا آشنایی مداحان با فنون شعر، مستند نبودن برخی منابع مداحان و دور شدن مداحی از معرفت کربلایی، آسیب هایی است که کارشناسان برای مداحی های امروز عنوان می کنند.
از سوی دیگر، آشنایی و عمق معرفتی شاعر و مداح، ساماندهی منابع، ساماندهی صنفی مداحان، معرفی منابع تاریخی معتبر برای مداحان، تکیه بر ولایت مداری در ذکر مداحان، بازگشت به سنت استوار مداحی، شناخت دقیق تر مداحان از ریتم های در شان سوگواری و بصیرت افزایی در بین مداحان، برخی موارد مورد نیاز مداحی از سوی کارشناسان در گفت و گو با ایرنا بیان شد.

** شور بدون شعور معرفت نمی آورد
مداح اهل بیت شهر سمنان با بیان این که شور بدون شعور در مداحی اهل بیت راه به جایی نمی برد، گفت: این راه چیزی به معرفت مخاطبان مداحی اضافه نمی کند.
سید علی اصغر تقوی با بیان این که مجلس عزای حسینی باید معرفت برای مخاطب به ارمغان بیاورد، افزود: این مساله به محتوای مداحی بستگی دارد.
وی، بر رشد معنوی و اخلاقی مداحان تاکید و خاطرنشان کرد: رفتار مداحان نیز شرط است، مداح خواسته و ناخواسته نمادی از نوکری اباعبدالله(ع) است و خارج از این حریم نباید رفتاری داشته باشد.
به گفته تقوی، نقش مدیران هیات های مذهبی در انتخاب مداحان و تعیین راهبرد و مدل سوگواری ها موثر است، هر قدر هیات ها به دنبال محتوای مداحی باشند، مداحان نیز برای محتواسازی متون خود تلاش بیشتری می کنند.
مداح اهل بیت شهر سمنان با اشاره به اینکه رفتار مداحان هم باید حسینی باشد، افزود: اجرای مداحی با ریتم های عجیب و حرکات خاص، به دور از شان مجلس سالار شهیدان است.

** سلامت شاعر و مداح هر دو نیاز است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا افزود: مداحی روشی برای زنده نگاه داشتن نهضت حسینی است که ریشه در سنت دینی دارد.
حجت الاسلام علی شکری تاکید کرد: سلامت سوگواری حسینی به سلامت شعر و مداحی توامان وابسته است.
وی اضافه کرد: شعر مداحی که در واقع متن و زمینه بیان معارف نهضت حسینی است از جنبه ای از اهمیت برخوردار است که اشعار گذشته نمادی از این اهمیت را نشان می دهند.
شکری خاطر نشان کرد: مداحان نیز باید با شناخت دقیق از مناسبت ها و منابع مقتل، ارایه درستی از مطالب داشته باشند تا به معرفت و شناخت مخاطب اضافه شود.

**هدف اشعار مداحان نباید فقط اشک مخاطب باشد
شاعر آیینی استان سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان این که در برخی مداحی ها مشخص است که منظور شاعر فقط درآوردن اشک مخاطب است، افزود: با این هدف دیگر نباید از اشعار آیینی انتظار معرفت آفرینی داشت.
نیره کاشی تاکید کرد: در این نوع اشعار مشخص است که شاعر نه آشنایی لازم با ادبیات و شعر داشته و نه با تاریخ نینوا و منابع ویژه مقتل انس لازم را داشته است.
وی با بیان اینکه شعر آیینی فقط ردیف کردن کلمات اشک آور نیست، بیان کرد: ردیف شدن واژه ها در یک ریتم مدنظر مداح در حالی که معرفتی پشت شعرها نباشد، مخاطب را به مقصود نمی رساند.
این شاعر آیینی استان سمنان اضافه کرد: در شعرهای مداحان سنتی و قدیمی شعرها چون از دل برآمده اند و پشتوانه معرفتی، تاریخی و ادبی دارند، همچنان نزد مردم محبوب هستند.

**سبک های غربی نباید به مداحی وارد شود
رئیس بسیج مداحان استان سمنان در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: طی سال های گذشته برخی مداحان نوپا برخی سبک های غربی را وارد لحن و ریتم مداحی کرده اند که پسندیده نیست.
مهدی سعدی با بیان اینکه فراموش شدن سبک های اصیل مداحی آسیب بزرگ مداحی امروز است، افزود: استفاده از ریتم های ناپسند برای جذب مخاطب در بسیاری از مداحی ها شنیده می شود که موافق آن نیستیم.
وی خاطرنشان کرد: این جلوه های ظاهری به معرفت برای مخاطب تبدیل نمی شود، اشک کربلایی باید با معرفت همراه باشد.
سعدی با بیان اینکه آموزش مداحی از مراجع معتبر وجود دارد، اضافه کرد: ولی این دست مداحی های با ریتم های نامعتبر از کانال های غیررسمی به جامعه راه یافته است.

** هیات های مذهبی سرمایه انقلابی هستند
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان بیان کرد: هیات های مذهبی سرمایه های ملی انقلاب هستند و سازمان تبلیغات اسلامی با برنامه ریزی و آموزش های خاص در خصوص مقابله با آسیب های اجتماعی و مقابله با تهاجم فرهنگی و رصد فضای مجازی به آنان کمک می کند.
شکری با اشاره به وجود سامانه طوبی در این سازمان به عنوان بانک اطلاعات تشکل های دینی، گفت: در استان سمنان یکهزار و 444 هیات مذهبی در سامانه طوبی ثبت و ساماندهی شده اند.
شکری اضافه کرد: از این تعداد هفت هیات دانشجویی، 120 هیات دانش آموزی و 1317 هیات مردمی با حضور یکهزار 914 مداح در ایام سال و به مناسبت های مختلف فعالیت می کنند.
وی بیان کرد: شاکله اصلی هیات های مذهبی و اساس و محوریت تمامی مراسم ها مردم هستند.
شکری ادامه داد: هیات های استان سمنان ضمن برپایی مراسم مذهبی و مناسبت ها، قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت را اساس فعالیت خود بدانند که عشق به آنان در ایام محرم و عزای حسینی شکوفا می‌شود.

** تقلید از آهنگ ها برای مداحی شایسته نیست
رئیس بسیج مداحان استان سمنان تاکید کرد: استفاده از برخی آهنگ هایی که برای گوش مردم آشناست برای ریتم مداحی حرکتی حرفه ای و مطابق با اصول مداحی نیست.
سعدی بیان کرد: در برخی موارد هم دیده می شود صدای خوب وجود دارد ولی مطالب و اشعار سبک و خالی از محتواست.
وی بر تقویت محتوای اشعار مداحی تاکید و خاطرنشان کرد: امروز با وجود کتاب های قابل استناد و منابع معتبر فضای مجازی، مداحان برای انتخاب اشعار مناسب دستی باز دارند.

** مجلس عزای حسینی بدون ذکر ولایت به سرانجام نمی رسد
ذاکر اهل بیت سمنان با بیان اینکه مجلس برخی مداحان جوان و امروزی خالی ذکر ولایت و شهداست، گفت: مجلس عزای حسینی باید بار سیاسی و بصیرتی مخاطب را بالا ببرد.
تقوی با بیان اینکه هدف قیام کربلا برملا کردن ناحق و امر به معروف و نهی از منکر بود، افزود: هدف مداحی امروز نیز باید همین باشد.
وی تاکید کرد: مجلس عزای حسینی باید با ریسمان ولایت مخاطب را به اوج برساند و یاد شهدا و به ویژه شهدای مدافع حرم در دوره کنونی بهترین تکیه گاه مداحان می تواند باشد.
این مداح اهل بیت خاطر نشان کرد: ذکر کربلا نباید فقط اشک مخاطب را دربیاورد و مخاطب باید هنگام خروج از مجلس سوگ حسینی بار معرفتی به همراه ببرد.
تقوی بیان کرد: هدف قیام عاشورائیان اول پیروی از ولایت و دوم تقدیم جان در مسیر حق بود، مداحان نیز ظلم ستیزی را باید در محتوای ذکر خود جای دهند.

** دشمن برای رخنه در مداحی هزینه می کند
رئیس بسیج مداحان استان سمنان تاکید می کند: یکی از رخنه های فرهنگی که دشمن برای آن برنامه دارد به انحراف کشیدن مداحی است.
سعدی اضافه کرد: طیف هایی بودند که با دریافت مبالغ هنگفت مجری این برنامه دشمن در به انحراف کشاندن مداحی بودند.
وی با بیان اینکه برخی اتفاقات نامبارک و عجیب در جامعه مداحی کشور خود به خود شکل نمی گیرد و برای آن برنامه ریزی شده است، افزود: در استان سمنان انحرافی در بین مداحان وجود ندارد.

** ارتقای سطح مداحان پیش نیاز انتخاب شعر مناسب
شاعر آیینی استان سمنان با بیان اینک ابتدا باید مداح صاحب عمق معرفتی باشد تا از شاعر این انتظار را داشته باشد، گفت: اگر مداح شناخت لازم را نداشت باشد، قادر به شناخت و انتخاب شعر متعالی در شان عزای حسینی نمی شود.
کاشی افزود: مداح باید با ریزه کاری های ادبی و وزنی شعر کامل آشنا باشد تا شعر درست و سالم از نظر وزنی را انتخاب کند.
وی اضافه کرد: در گام بعد، این عمق معرفتی مداح است که می تواند شعری که پشتوانه تاریخی و علمی درستی دارد برای کار انتخاب کند.
کاشی، بر ساماندهی ارتباط بین مداحان و شاعران تاکید و بیان کرد: هر دو گروه باید از نظر مطالعاتی و شناختی به سطح قابل قبولی رسیده باشند تا مداحی در شان مجلس کربلا حاصل شود.
وی، به تکراری بودن برخی مداحی ها به طور سالانه اشاره کرد و گفت: مداحی چرخه تکراری نیست که هر ساله فقط در ماه محرم تداوم یابد.
شاعر آیینی استان سمنان تاکید کرد: مداح و شاعر باید در طول سال با مطالعه و آشنایی با رویکردهای معرفتی، به دانش خود اضافه کنند تا به ارتقای سطح مخاطب نیز کمک شود.

** برهنه شدن دور از شان مجلس سوگ کربلایی است
رئیس بسیج مداحان استان سمنان، به برخی روش ها سوگواری در کشور که در سال های گذشته رواج داشت اشاره کرد و گفت: برهنه شدن عزاداران همراه با حرکت های عجیب در شان مجلس عزای حسینی نیست.
سعدی تاکید کرد: با یاری مردم و عنایت اباعبدالله(ع) این دست انحراف ها در سوگواری حسینی در استان سمنان کمتر وجود داشت و بساط همان مقدار هم برچیده شده است.
6103/7408

نظر شما