شناسهٔ خبر: 28214078 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

آئین سنتی چهل منبر در لاهیجان

همزمان با شب عاشورا آئین سنتی چهل منبر با حضور گسترده سوگواران حسینی در شهر لاهیجان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، روز تاسوعا روزی که منتسب به حضرت عباس(علیه السلام) است. دلاورمردی که اسوه ایثار، ادب و بزرگمردی است. امروز همزمان با سراسر کشور شهرستان لاهیجان نیز در سوگ واقعه کربلا به عزا نشست و دسته جات سینه زنی و زنجیرزنی با حضور در مساجد محلات به سوگواری پرداختند.

 

جدای این دسته جات عصر تاسوعا لاهیجان میزبان خیل عظیمی از جمعیت از اقصی نقاط کشور برای مراسم چهل منبر بود.

 

چهل منبر از آئین‌های ویژه ماه محرم استان گیلان است که همزمان با عصر تاسوعا فقط در شهرستان لاهیجان برگزار می‌شود.

 

در عصر تاسوعا پیش از اجرای مراسم سوگواری تمام محله‌های قدیمی شهرستان لاهیجان میزبان عزاداران چهل منبر هستند و شمiای سوگواران در عزای ابا عبدالله الحسین می‌سوزد.

 

در این مراسم، خانه‌هایی که در طول سال مجالس روضه خوانی برپا کردند، منبری را که بر آن روضه خوانده شده است جلوی درب خانه گذارده و تشتی که تا نیمه از گِل پر شده است را با کاسه‌ای از برنج بر روی آن قرار می‌دهند و مقداری برنج نیز در ظرفی دیگر می گذارند.

 

بزرگان شهر معتقدند که این آئین باید بر درب خانه چهل سید بزرگوار برگزار می‌شد اما به مرور زمان تغییر یافت و بر درب خانه‌های که در طول سال مراسم روضه خوانی دایر کردند، انجام می شود، ولی در چند سال اخیر شاهدیم که همه مردم آنهایی که نذری داشته و برآورد شده است نیز در اطراف کوچه‌ها منبر برپا می‌کنند.

 

با غروب آفتاب و فرا رسیدن شب، سوگوارانی که نیازی در دل دارند با پای برهنه در حالیکه 72 شمع، 72 دانه خرما به یاد 72 شهید دشت کربلا در دست دارند از چهل منبر می گذرند و در کنار هر منبر شمعی روشن کرده ودر گل درون تشت فرو می‌برند، دانه ای خرما در کنار تشت گذاشته و مقداری برنج از کاسه برمی‌دارند و پس از خواندن دعا و ادای خواسته‌شان به سوی منبر دیگر می‌روند و از 40 منبر می‌گذرند.

 

وقتی به خانه می‌رسند برنجی که در چها منبر گرد اورده‌اند را با برنج یکه در خانه دارند امیخته و فردای آن روز می‌پزند و می‌خورند تا به حاجتشان برسند.

 

البته امروز این تعداد 72 شمع به چهل شمع تقلیل یافته و مردم بر این باورند آنهای که خواستار برآورده شدن حاجتشان هستند باید در طول مسیر روزه سکوت گرفته و با پای برهنه مسیر را طی کنند.

 

مردم بر این باورند منبر گذاران برآنند تا با برپا داشتن منبر در جلوی خانه خود دلبستگی خود به خاندان حضرت علی(علیه السلام) و شهدای دشت کربلا نشان دهند.

 

 

نظر شما