شناسهٔ خبر: 28213440 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

هفته خلوت اخبار کتاب و یک کلاهبرداری فرهنگی

هفته‌ای که گذشت به دلیل تعطیلات عاشورا و تاسوعا اخبار چندانی در حوزه کتاب و نشر نداشت به جز چند خبر مهم و البته اخبار مربوط به کلاهبرداری از ناشران تهرانی.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر، هفته‌ای که گذشت به دلیل مصادف‌شدن با ایام عزاداری عاشورا و تاسوعا و تعطیلی از روز چهارشنبه، گزارش تجمیعی چندان پرخبری در زمینه اخبار حوزه کتاب و نشر ندارد. گزارش این هفته کم‌خبر است و ۹ خبر را در بر می‌گیرد.

 

بین اخباری که در این گزارش مرورشان می‌کنیم، ۲ خبر ابتدایی مربوط به جنجالی‌ترین اتفاق هفته یعنی کلاهبرداری از ناشران است. ۳ خبر انتهایی هم درباره برگزاری نشست‌های ادبی در این هفته هستند. ۴ خبری هم که بین این ابتدا و انتها قرار می‌گیرند، اخبار مختلف و متفرقه هستند که ۲ عنوانشان مربوط به موسسه خانه کتاب می‌شود.

 

در ادامه مشروح گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته را از نظر می‌گذرانیم؛

 

کلاهبرداری یک خبرنگارنما از ناشران تهرانی

از جمله اخبار جنجالی و مهم در این هفته کم‌خبر کلاهبرداری یک خبرنگارنما از ناشران تهرانی بود که انتشار دو خبر را به دنبال داشت. خبر اول ۲۶ شهریور منتشر شد و خبر دوم هم فردایش یعنی سه‌شنبه ۲۷ شهریور.

 

در خبر اول، مهرشاد کاظمی معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران از ارسال نامه‌ای هشدارآمیز در رابطه با کلاهبرداری یک فرد حقیقی از ناشران، خطاب به رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران خبر داد و گفت: این نامه از حراست کل وزارت ارشاد به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ارسال شده بود و به جهت اهمیت موضوع و لزوم هوشیاری ناشران و کتابفروشان، عیناً به ریاست اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ارجاع شد.

 

وی افزود: بر این اساس و حسب گزارش‌های واصله، فردی که خود را خبرنگار یکی از رسانه‌های شنیداری معرفی می‌کرده است، در تماس‌هایی با ناشران در تهران، با طرح این ادعا که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میهمان برنامه رادیویی آن رسانه است، پس از جلب اطمینان طرف مقابل، مبادرت به تخلیه اطلاعاتی ناشران می‌کرده و با اعلام اینکه آنها (ناشران طرف تماس) در برنامه یادشده به قید قرعه برنده جوایز ۵ میلیون تومانی شده‌اند، از آنها درخواست می‌کرده که با مراجعه به دستگاه عابربانک، عددی را به عنوان شماره حواله جایزه‌ای که در آن برنامه برنده شده‌اند، وارد کنند و سپس اقدام به سوء استفاده و برداشت از حساب آنها می‌کرده است.

 

پیگیری قضایی ماجرای کلاهبرداری

خبر دوم هم پگیری خبر اول و مربوط به سخنان همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و  اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در این باره، گفت: حدود یک ماه پیش افرادی در تماس با برخی ناشران اظهار می‌کردند که در یکی از شبکه‌های رادیویی مسابقه‌ای برگزار شده و به صورت اتفاقی تعدادی از ناشران فعال کشور در قرعه کشی آن که جوایزش بیشتر از ۵ میلیون تومان بوده، برنده شده‌اند.

 

وی درباره این مساله گفت: موضوع کلاهبرداری از ناشران توسط افرادی که خود را خبرنگار معرفی می‌کرده‌اند، از طریق پلیس پیگیری شده و رسیدگی قضایی به پرونده در حال انجام است.

 

توقف تخفیف‌های ۴۰ درصدی شرکت پست به کتب و مطبوعات

طبق یکی از گزارش‌های این هفته بخش فرهنگی ، دو سال پس از امضای تفاهمنامه با وزارت ارشاد، شرکت ملی پُست تخفیف‌های ۴۰ درصدی خود به ناشران و مدیران مطبوعات را برای ارسال محموله‌های آنها به نقاط مختلف کشور، متوقف کرد.

 

بیش از دو سال پیش (اول مرداد سال ۹۴) معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز اجرای تفاهمنامه‌ای با شرکت پُست جمهوری اسلامی ایران خبر داد که براساس آن کتاب‌های ناشران از آن پس با تخفیف ۴۰ درصدی به نقاط مختلف کشور ارسال می‌شدند. متعاقب امضای این تفاهمنامه، شرکت پُست با ارسال نامه‌ای به ادارات کل خود، دستور اِعمال تخفیف ۴۰ درصدی در ارسال کتاب‌های ناشران را ابلاغ کرد و تمامی ناشران، کتاب‌فروشان، موزعان و پخش‌کنندگان کتاب معرفی شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانستند از آن بهره‌مند شوند.

 

پایان کار نمایشگاه کتاب ارومیه

شانزدهمین دوره نمایشگاه کتاب ارومیه یکشنبه ۲۵ شهریور به کار خود پایان داد و بر اساس پژوهش صورت گرفته از بازدیدکنندگان، کتاب‌های علوم انسانی درصدرفروش این نمایشگاه قرارگرفته است.

 

تمدید مهلت ارسال آثار به مسابقه کارتون و کاریکاتور کتاب

مهلت ارسال اثر به مسابقه طراحی کارتون و کاریکاتور با موضوع «کتاب» که به‌ مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی توسط موسسه خانه کتاب همزمان با هفته کتاب برگزار خواهد شد، تا دهم مهرماه تمدید شد.

 

در این مسابقه نفر اول جایزه ۴۰ میلیون ریالی، نفر دوم جایزه ۲۰ میلیون ریالی و نفر سوم جایزه ۱۰ میلیون ریالی دریافت می‌کند.

 

معرفی پرفروش‌ترین آثار کودک و نوجوان تابستانه کتاب

خبر دیگر که مربوط به موسسه خانه کتاب می‌شود، درباره طرح تابستانه کتاب است. طرح تابستانه کتاب ۹۷ با شعار «دانش گستری با حمایت از تالیف ایرانی» با مشارکت ۷۱۵ کتابفروشی از ۳۱ استان کشور از ۳۰ مردادماه تا ۵ شهریور در تهران و تا ۸ شهریور در سایر شهرها برگزار شد. در این طرح ۲۵۸ هزار و ۷۸۲ نسخه کتاب در سراسر کشور به فروش رسید.

 

طبق خبری که این هفته درباره این طرح منتشر شد، فهرست کتاب‌های پرفروش حوزه کودک در بخش‌های ترجمه و تالیف معرفی شدند.

 

برگزاری نشست بررسی کتاب «دهم ماه (مجالس روضه زنانه)»

نشست معرفی و بررسی کتاب «دهم ماه (مجالس روضه زنانه)» اثر سعید کیایی عصر دوشنبه این هفته با حضور نویسنده آن، محسن حسام مظاهری و مژگان دستوری، در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

 

برگزاری نشست ادبی کتابخوارها

نشست کتابخوارها هم این هفته با حضور سید مهدی شجاعی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد و وی در این نشست به بیان تجریبات خود از نویسندگی برای نوجوانان پرداخت.

 

برگزاری نشست خبری جایزه نوفه

نشست خبری جایزه «نوفه» اولین جایزه‌ مستقل رمان تألیفی گمانه‌زن هم، عصر روز یکشنبه ۲۵ شهریور در محل دبیرخانه این جایزه برگزار شد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما