شناسهٔ خبر: 28213158 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گالری گردی در پایتخت؛

«هیاهوی درون» افشا می‌شود/ نمایش «تکیه دولت» و «دشت گریان»

این آخر هفته گالری ها بیشتر نمایشگاه های خود را به موضوعات مذهبی اختصاص داده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، برپایی نمایشگاه های هنری در حوزه تجسمی یکی از فرصت های مناسب بروز و ظهور هنر و خلاقیت هنرمندانی است که سال ها در این عرصه فعالیت می کنند و این نمایشگاه ها اغلب جمعه های هر هفته افتتاح می شوند. آخرین جمعه شهریورماه ۹۷ مصادف با مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی است و به همین دلیل تعداد افتتاحیه نمایشگاه‌های هنری اندک است و بیشتر گالری‌های پایتخت نیز تعطیل هستند البته در این میان برخی از نمایشگاه‌های مناسبتی چون نمایشگاه عکس های آیینی محرم در گالری لاله، نمایشگاه عکس هایی از تکیه دولت و نمایشگاه عکس «اشارات» شامل عکس‌های محرمی مهرعلی رزاق‌منش در گالری Ag تا ۱۱ آبان ماه برپاست. در زیر لیست نمایشگاه های هنری که در روز جمعه ۳۰ شهریور افتتاح می شوند و برخی نمایشگاه‌هایی که از هفته گذشته افتتاح شدند و هنوز ادامه دارند، می خوانید.

موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه عکس تاریخی «تکیه دولت» روایتی از تاریخ، تعزیه و معماری است که از روز سه شنبه ۲۰ شهریور مقارن با اول محرم در موزه عکسخانه شهر افتتاح شد و تا ۱۹ مهرماه ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه بیش از ۵۰ قطعه عکس و نقشه های هوایی تطبیقی از تکیه دولت تهران به نمایش گذاشته شده است و نمایشگاه حاصل چند سال پژوهش کتابخانه ای به کوشش منصور کرمزاده شیرانی، پژوهشگر حوزه معماری و نویسنده مقالات متعددی است. علاقه مندان برای بازدید می توانند تا روز پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۸ و پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ به موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهار شیراز مراجعه کنند.

پردیس ملت

ششمین جشنواره بین‌المللی «هنر برای صلح» با موضوع محیط زیست و با حضور هنرمندانی از ایران و ۳۱ کشور جهان جمعه ۲۳ شهریورماه در گالری پردیس ملت افتتاح شد و تا ۶ مهرماه ادامه دارد. در این دوره از جشنواره بیش از ۲۵۰ اثر در رشته‌های نقاشی، عکس، مجسمه، چیدمان، گرافیک، ویدئو آرت، سینما و تئاتر با موضوعات مربوط به صلح و محیط زیست به نمایش گذاشته می شود و ۶۴ اثر در بخش عکس، ۳۴ اثر در بخش مجسمه، ۷۶ اثر در بخش نقاشی، ۱۰ اثر در بخش چیدمان، ۷ اثر در بخش ویدیوآرت، ۴۱ اثر در بخش فیلم و ۱۷ اثر در بخش تئاتر و پرفورمنس در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.

گالری لاله

نمایشگاه عکس های آیینی محرم با عنوان «دشت گریان ۲» با همکاری موزه عکسخانه شهر از روز اول محرم ۲۰ شهریور در نگارخانه لاله برپاست. در این نمایشگاه عکس هایی از ۲۳ عکاس به نمایش درآمده که از زوایای مختلف به موضوع آیین های محرم و عاشورا پرداخته‌اند. در نمایشگاه «دشت گریان ۲» آثاری از مرتضی امین الرعایایی، سارا باقریان، نگارطاری، مینا جامی، سارا چهره گشا، بهارخانی، علیرضا دولتی، مهدی رجبی، رضا روحانی، کیانوش سعادتی، مبین سمیعی، فرزاد صفدری، میلاد عبادی،حسین قاسمی، سهیل قنبرزاده، امیرکبیری، مهسا کوروندی، سما نجفی نوبر،حسین نظری، محمدجواد وثوقی، بهنام یاسینی به نمایش درآمده است. گالری لاله واقع در خیابان فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله است.

گالری سایه

نمایشگاه چیدمان نوشین شریفات با عنوان «علی حده» از روز ۳۰ شهریورماه در گالری سایه به نشانی خیابان کریمخان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک ٢١ گشایش می یابد و تا ۴ مهر ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه به مساله مصرف گرایی می پردازد.

گالری فردا

نمایشگاه گروهی «هیاهوی درون» به کیوریتوری الهام گردون زاده از روز جمعه ۳۰ شهریورماه در گالری فردا آغاز به کار می کند و تا ۵ مهر ادامه خواهد داشت. گالری فردا در خیابان کریم خان زند، خیابان حسینی، کوچه اعرابی ۶، پلاک ۲، طبقه دوم قرار دارد. درباره موضوع ای نمایشگاه توضیحی ارایه نشده است.

گالری Ag

اولین نمایشگاه انفرادی عکس های مهرعلی رزاق‌منش با عنوان «اشارات» جمعه ۲۳ شهریور ماه در گالری Ag به آدرس تهران، خیابان کریمخان، خیابان عضدی جنوبی، پلاک ۴۳ گشایش یافت و تا ۱۱ آبان ادامه خواهد داشت. در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «این مجموعه در ادامه عکاسی از شهر شکل گرفته، شهری که در ایام محرم شکل دیگری به خود می گیرد. این مجموعه عکس که به شیوه «گام بیکرومات» چاپ شده، سودای آن دارد تا با نگاهی جمال شناسانه به شهر در این ایام، ریتم شهرآشوب آن و جوشش و شورشی که به سبب آن بر بام و در شهر فرو می ریزد با اشارات و فارغ از گفت و عبارات به تصویر بکشد همچنین برخلاف تجربیات گذشته دیگران تا حد امکان از وجه ارجاعی آن کاسته و به وجه اقناعی آن بیفزاید.»

گالری نگاه

نمایشگاه گروهی نقاشی «کندویی در تن» شامل نقاشی های معصومه باقری، زهرا به نژاد، فرزاد چگینی و زینب درتومی جمعه ۳۰ شهریورماه در گالری نگاه به نشانی خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)، خیابان غفاری، شماره ۶۴  آغاز به کار می کند. در استیتمنت این نمایشگاه به قلم عظیم مرکباتچی آمده است: «نگرش و تعمق در آسیب پذیری یکی از راهکارهای مهار و کنترل آن در گذر زمان است. آسیب پذیری برای بسیاری از ما واژهای با بار معنایی منفی  است کـه می تواند دو وجه ظاهـری و درونی داشته باشد. هنگامی که سخن از انسان آسیب پذیر به میان می آید، بیشتر واکنش های روانی و سایکو نمود پیدا می کند. چنین به نظر می رسد که انسان با روان چندپاره در بند آن است. چنانچه کسی شور رهایی در جان داشته باشد در دنیای مبهم و نامیرای آن لطـف و جاذبه ای رازآمیز بازمی یابد. این نکته در آثار پیش رو به وضوح دیده می شود و هرچند قابلیت بسط و پرداخت بیشتری به لحاظ معنایی را دارا هستند اما در کل مفهومی واحد را می توان از این آثار استخراج کرد.»

گالری اینفو؛ پروژه های آران

گالری اینفو از جمعه ۲۳ شهریورماه میزبان عکس هایی از جان ر پپر هنرمند ایتالیایی است که طی سه سفر به کویر لوت تصاویری ثبت کرده است که دریچه ای برای دیدن فضای مخصوص این کویر پهناور به حساب می آید. این مجموعه عکس ها با عنوان «کویرهای ناخالی» تا ۹ مهرماه در گالری پروژه های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵ به نمایش درآمده است. قرار است این مجموعه در کتابی با همین عنوان در سال ۲۰۱۹ به چاپ برسد.

نظر شما