شناسهٔ خبر: 28212933 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شور و غوغا امروز در جای جای مشهدالرضا

خبرگزاری صداوسیما

همزمان با عاشورای حسینی، مشهد الرضا سراسر شور و غوغاست.

صاحب‌خبر -

شور و غوغا امروز در جای جای مشهدالرضا به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مشهدالرضا امروز همزمان با عاشورای حسینی میعادگاه عزاداران و دلسوختگانی است که از جای جای کشور آمده اند تا با سوگواری در رثای حسین (ع) و یارانش فریاد حقانیت عاشورا را به دنیا برسانند.

زائران و هیئت های عزادار به سوی حرم مطهر امام رضا(ع) رهسپار شده اند و در بدو ورود به حرم رضوی و اذن عزا از محضر امام هشتم در صحن و سرای رضوی عزاداری می کنند و بر مصائب عاشورائیان بر سر و سینه می زنند.

عزاداران حسینی با برافراشتن بیرق های یا حسین، زیر علم های عزاداری، با کوبیدن بر طبل ها به یزیدیان زمان گوشزد می کنند: برای حسین(ع) آمده اند تا ماندن در راه حسین(ع) را اعلام کنند و بگویند: با بصیرت، پیرو ولایت تا قیام منتقم خون حسین(ع) در مسیر حق طلبی و  آزادگی در صحنه  هستند.

در مراسم عزاداری امروز در مشهدالرضا(ع) هیئت های عزادار به صورت منظم از خیابان های منتهی به حرم رضوی سوگواری خود را شروع می کنند و در صحن جامع رضوی گرد هم می آیند و با سوگواری و عزاداری، این مصیبت را به ساحت مقدس هشتمین پیشوای شیعیان می گویند.

امروز آهنگ عزا، صدای سنج، زنجیر و  نوحه در سراسر مشهد پیچیده است و مردم  همه به خیابانها و مراسم عزاداری آمده اند تا بیعت خود را با شهدای عاشورا تجدید کنند.

به همین مناسبت امروز ویژه برنامه‌‏هایی در حرم رضوی نیز برگزار می شود.

 معاون تبليغات اسلامی آستان قدس رضوي گفت: مراسم روز عاشورا در حرم رضوی از ساعت 10 تا 14همراه با سخنرانی و مرثیه سرایی در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌ ‏شود.

حجت الاسلام سید جلال حسینی افزود: ویژه برنامه مقتل خوانی و عزاداری قبل از اقامه نماز ظهر و عصر با سخنرانی آیت‌ اللّه سید احمد علم‌ الهدی، نماینده ولی‌ فقیه در خراسان رضوی در رواق امام خمینی(ره)  اجرا می شود؛ همچنین مراسم عزاداری و سوگواری بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، قرائت زیارت عاشورای حضرت اباعبداللّه(ع) به صورت کامل با 100 سلام از دیگر برنامه های امروز در حرم رضوی است.

وی گفت: ظهر امروز اجتماع بزرگ عزاداران عاشورایی، در صحن جامع رضوی پس از اقامه نماز ظهر و عصر برگزار خواهد شد.

برگزاری مراسم سنتی خیمه سوزان به نشانه سوزاندن خیمه های خانواده حضرت امام حسین(ع)  در کربلا و مراسم شام غریبان از دیگر برنامه های روز عاشورا در مشهد مقدس است.

بیش از 2 هزار هیات مذهبی در مشهد همزمان با عاشورای حسینی آیین سوگواری برپا کرده اند و  528 ایستگاه صلواتی در شهر برای پخش نذورات و پذیرایی از عزاداران حسینی برپا شده است.

 

نظر شما