شناسهٔ خبر: 28212573 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین عالی:

مشکلات اقتصادی با تلاش جهادی و نگاه به آسمان حل می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین عالی گفت: موفقیت رزمندگان و بسیجیان دوران دفاع مقدس با تلاش جهادی و شبانه روزی نگاهشان به آسمان بود، امروز چه شده است که برخی از مسوولان ما نمی‌توانند مشکلات فرهنگی و اقتصادی کشور را برطرف کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه به مناسبت سوگواری شهادت حضرت سیدالشهداء(ع) در شامگاه تاسوعای حسینی با حضور رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) به سخنرانی پرداخت و گفت: نگاه و ظرفیت انسان به حوادث تلخی، شیرینی، بزرگی، کوچکی یا اشکال دیگر آن را تعیین می‌کند حوادث در بیرون ما است اما تلخی و شیرینی آن در درون انسان رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه مومن همچون کوه استوار است، عنوان کرد: کسی که ظرفیت ندارد حوادث کوچک را بزرگ می‌کند و در مقابل آن می‌شکند به عنوان مثال کسی برعکس گاهی یک حادثه بزرگ و کمرشکن در خارج رخ می‌دهد اما چون شخص ظرفیت بالایی دارد به راحتی از کنار آن عبور می کند. وقتی به کوه طوفان بخورد آن را تکان نمی‌دهد بلکه گرد و خاک آن را گرفته و زیباتر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه بین انبیا و اولیاء الهی هیچ‌ حادثه‌ای کمرشکن‌تر از حادثه کربلا نیست، اظهار داشت: حادثه کربلا چنان عظیم است که ائمه معصومین(ع) درباره آن فرمودند که عرش خدا برای آن لرزید و عالم ملکوت و ملائک مضطرب شده و ناله زدند و فرمودند آیا از کسی فرزند پیامبر تو را به شهادت رساند می‌گذری؛ در این حادثه حضرت سیدالشهداء(ع) آرام آرام است طوری که خداوند در سوره فجر خطاب به ایشان می‌فرمایند «ایتها النفس مطمئنه» تو از من راضی هستی و من از تو پس به سوی من بازگرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اختلاف انسان‌ها در نگاه آنها است، ابراز کرد: یک نگاه مقاوم، امیدوار، متوکل برخدا که قضای الهی راضی است و نگاه دیگر سست، شکننده، ترسو، نگران و مضطرب است؛ صادق هدایت قلم قوی داشت اشراف‌زاده پول‌داری بود اما عینک سیاه عالم را نگاه می‌کرد در تمام کتاب‌های او منفی‌نگری موج می‌زند طوری که هرکس کتاب‌های او را مطالعه کند به سوی خودکشی سوق پیدا می‌کند، حتی خود او نیز در نهایت خودکشی کرد.

وی با بیان اینکه اولیاء الهی در زندگی بیش از همه مشکل داشتند، گفت: بلاهای تیز و تند که انسان‌های کوچک را فراری می‌دهد برای انسان با روح بزرگ ناراحت‌کننده نیست. البته انسان باید از خداوند طلب عافیت کند اما وقتی از ناحیه او بلا آمد ناراحت نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه ملکی تبریزی از استادان امام راحل بودند که روز عید غدیر نوه ایشان در آب انبار منزل غرق می‌شود اما ایشان خم به ابرو نمی‌آورد و آن را عیدی امیرمومنان امام علی(ع) عنوان کرده و جشن منزل را بر هم نمی‌زنند، اظهار داشت: این عالم ربانی باور دارد که یک دست مهربان در عالم کار می‌کند از این جهت پریشان نمی‌شود. این نگاه ارزشمند است.

استاد حوزه علمیه افزود: کسانی که چنین نگاهی دارند دارای گنج هستند، کسانی که با وجود بلاها و مشکلات در زندگی ناامیدی و بن‌بست ندارد آنها گنج و ثروت درون دارند، کسی که ثروت بیرون دارد اما از درون ثروت درون بی‌بهره است در واقع باربر وارثان خود است.

وی با استناد به فرمایشات امام حسین(ع) در دعای عرفه، گفت: خدایا ثروت مرا در درون خود قرار دهد؛ دعای عرفه ثروت درون حضرت سیدالشهداء(ع) است، عاشورا محصول عرفه است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به فرازهایی از دعای عرفه، افزود: ذکر یونسیه از جمله ذکرهایی است که مداومت بر قرائت آن سبب دل کندن انسان از دنیا می‌شود، به نوعی مرحله اول توحید است؛  این ذکر در دعای عرفه آمده است که امام حسین(ع) 12 بند دیگر از نگاه توحیدی و خداباوری را به آن افزودند و آنها را در عاشورا به نمایش گذاشتند.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به هشت سال دوران دفاع مقدس، بیان داشت: رزمندگان مظلوم ما در دوران دفاع مقدس مقابل تمام دنیا، بدون دادن وجبی از خاک مقدس جمهوری اسلامی؛ کشور را به پیروزی رساندند، امروز چه شده است که برخی از مسوولان ما نمی‌توانند مشکلات فرهنگی و اقتصادی کشور را برطرف کنند، موفقیت رزمندگان و بسیجیان ما در این بود که خالصانه با تلاش جهادی و شبانه روزی در کنار نگاه به آسمان کار می‌کردند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به داستان شهید برونسی، گفت: هنگام جنگ در یکی از عملیات‌ها شهید برونسی با توسل به حضرت زهرا(ع) توانست همرزمان خود را که در میدان مین گیر افتاده بودند؛ نجات دهد. رزمندگان دوران دفاع مقدس در عین حال که زحمت می‌کشیدند نگاهشان به آسمان بود. آیا امروز هم رزمندگان جنگ اقتصادی ما نگاهشان به آسمان است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اظهار داشت: خداوند در آیاتی از قرآن کریم می‌فرماید چرا وقتی امتحان و سختی ما به سوی آنها آمد تضرع نکردند؛ رزمندگان دوران دفاع مقدس گاهی در میدان جنگ پوتین خود را درمی‌آوردند که بیت‌المال را از بین نبرند، رزمندگان جنگ اقتصادی اینگونه باشند و از بیت‌المال حفاظت کنند.

وی افزود: امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند در عرصه‌های سخت جنگ وقتی خداوند صداقت ما را می‌دید یاری خود را می‌رساند خداوند همواره اینگونه است، امروز اهل‌بیت(ع) همان اهل‌بیت(ع) هستند، رهبر ما همان رهبر است باید ببینیم که چه عوض شده است.

نظر شما