شناسهٔ خبر: 28211878 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

محبت حسین (ع)؛ پیوند دهنده شیعه و سنی

باز این چه شورش است که در خلق عالم است؛ باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است، تک بیت معروفی از محتشم که به اندازه تمام دیوان های جهان برایت حرف دارد؛ تک

صاحب‌خبر - باز این چه شورش است که در خلق عالم است؛ باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است، تک بیت معروفی از محتشم که به اندازه تمام دیوان های جهان برایت حرف دارد؛ تک بیتی که هر گاه چشمت بدان می افتد به یاد مظلومیت حسین (ع) و «هل مِن ناصر یَنصُرُنی» او در دشت کربلا می افتی؛ یاد شقاوت یزیدیان در پاره کردن گلوی طفل شش ماهه و داغ مادرش رباب؛ یاد ناله های بی نوای حضرت صبر، زینب کبری(س)؛ یاد دست گیر بی دست، حضرت ابوالفضل العباس(ع).
براستی چه گذشت بر آن دایره تاریک تاریخ جهان؛ چه شد که حسین(ع) شد نامی به پهنای کل عالم وجود؛ ماه و ستارگان؛ جامدات و نباتات؛ گویا همه، حسین را شناخته و بر مظلومیتش ناله می کنند. آری؛ حسین (ع) نمی گنجد در این کالبد پیچیده وجود بشری، حسین فراتر از یک بشر بود؛ حسین، آسمانی بود و جایش در آسمان.
ابعاد گوناگون قیام کربلا و واقعه عاشورا آن چنان مهم و ارزشمند است که اکنون پس از گذشت سده های طولانی از وقوع آن، این رخداد همچنان زنده و پویاست و مسلمانان جهان آن را به عنوان الگوی کامل پاسداری از ارزش های اسلامی گرامی داشته و سرلوحه زندگی خویش قرار می دهند؛ همانگونه که در دوران هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و دوران دفاع مدافعان حرم رزمندگان روشی جز پیروی از سیره سیدالشهدا(ع) در مبارزه با ظلم و ستم و دفاع از دین و وطن نداشتند.
در جامعه اسلامی، الگویی والاتر از سیره حضرت سید الشهدا وجود ندارد؛ الگویی که در تمام تنگناهای جامعه امروزی راهگشا و خط مشی مردم است؛ ایشان به تمام عالمیان فهماند که هیچ گاه تسلیم بار ذلت و ستم از جانب ظالمان قرار نگیرند حتی اگر به قیمت نثار جان شیرین شان تمام شود.
حدیث شریف «کل الیوم عاشورا و کل ارض کربلا» امام حسین (ع) بیانگر همین موضوع است؛ که در هر زمان و مکانی انسان های ظالم وجود دارند؛ بنابر این در هیچ موقعیتی نباید در برابر ظلم کوتاه آمد.
امام حسین(ع) مظهر تمامی صفات پسندیده است؛ کسی که در دامان جد بزرگوارشان حضرت رسول(ص) و پدر و مادر گرانقدرشان امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) رشد کرده باشد، چیزی جز زیبایی نیست. ایجاد اخلاق پسندیده در جامعه، آگاهی، استقامت و پایداری بخشی از رهنمود های مهم ایشان برای جوامع امروز است.

** امام حسین (ع) الگویی جهانی
طرح ترویج فرهنگ حسینی با هدف بصیرت و احیای این فرهنگ در روز عاشورای سال گذشته در کشورهای ایتالیا، آلمان، نروژ، اتریش، هلند و انگلیس توسط اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان برگزار شد.
این طرح با راهپیمایی و اهدای جزوات با محتوای 'من در مصاف بی عدالتی هستم، آیا به من خواهی ‌پیوست؟' به زبان همان کشور ها ترجمه و به همراه شاخه ای گل به مردم تقدیم شد که نشانه صلح و محبت و باعث شناخت جوامع غربی از سیره امام حسین (ع) و جامعه اسلامی است.

** سوگواری برای حسین (ع) در میان غیر مسلمان ها
امام حسین (ع) نامی فراتر از اسلام و تشیع است؛ نامی که تمام آزادگان و دلباختگان مکتب انسانیت بدان توجه دارند. امام حسین با قیام خود نشان داد که هیچگاه ظلم پایدار نخواهد ماند و همیشه حق پیروز است.
سوگواری عاشورا مختص شیعیان یا مسلمانان نیست؛ بلکه ارامنه نیز در ایران دسته‌ های عزاداری دارند و به سوگ حضرت سید الشهدا می نشینند، همچنین زرتشتیان در این ماه به عزاداری امام سوم شیعیان می‌پردازند زیرا معتقدند امام حسین به سبب ازدواج با شهربانو دختر یزدگرد سوم، داماد ایرانیان محسوب می شود.

** دیدگاه اهل سنت در ارتباط با محرم
از دیدگاه بسیاری از علما اهل سنت، محرم و واقعه عاشورا در این مذهب اسلامی، شناخته شده است و درباره آن کتاب ها و روایات متعددی وجود دارد.
محمد ابن جریر طبری مؤلف کتاب تاریخ طبری از مورخان و علمای بزرگ اهل سنت درباره واقعه کربلا به شرح روایات و احادیث متعددی در کتب خود پرداخته است.
مولوی عبدالصمد رحیمی یکی از بزرگان اهل سنت در همین پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: سیدنا حسین (رض) از دیدگاه ما اهل سنت ارج و قرب بسیار دارد ایشان نوه پیامبر گرامی حضرت محمد (ص) هستند و جایگاه رفیعی نزد اهل سنت دارند.
وی ادامه داد: امام حسین (رض) الگوی تمام آزادگان و ظلم ستیزان جهان است؛ کسی که برای زنده نگه داشتن دین مبین اسلام جان خود و خانواده اش را نثار حق کرد.
مولوی رحیمی با اشاره به برخی آداب و رسوم که در محرم بین اهل سنت رواج دارد، اظهار کرد: اهل سنت همواره دوستدار اهل بیت رسول الله (ص) هستند و همچون برادران شیعه خود در ایام محرم و عاشورا به اندوه و بیان مصایب امام حسین (ع) می پردازند.
وی تصریح کرد: روزه گرفتن در روز عاشورا به یاد تشنگی امام حسین (ع) و یاران با وفایشان یکی از فضایل بزرگ بین اهل سنت است.
این روحانی اهل سنت گفت: تهیه و توزیع نذورات و طعام به فقرا و نیازمندان و همچنین تلاوت آیات قرآن، ذکر و صلوات از جمله کارهایی است که ما اهل سنت در این ماه انجام می دهیم.

** آداب و رسوم رایج مردم سیستان در ماه محرم
مردم سیستان در طول تاریخ از جمله محبان واقعی اهل بیت پیامبر (ص) به شمار می روند و تنها مردمانی هستند که با وجود تمام تهدیدات ظالمان اموی هیچگاه حاضر به لعن علی بن ابی طالب (ع) نشدند؛ مردمانی که تاب اهانت به دُردانه رسول الله (ص) را نیاورده و به محض رسیدن خبر شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش به خونخواهی آن حضرت قیام کرده و به سمت عراق شتافتند. به واقع دارالولایه سیستان نگین درخشان ایران در ولایتمداری است.
یکی از اهالی روستای بزی از توابع شهر زهک در مورد آداب و رسوم رایج مردم سیستان به خبرنگار ایرنا گفت: آماده سازی مساجد، حسینیه ها و تکایا از 10 روز قبل از رسیدن ماه محرم با شور و حال خاصی آغاز می شود. غبارروبی این اماکن مقدس، نصب علم و پارچه های سبز و سیاه و قرمز، پارچه نوشته های ویژه محرم و شهادت امام حسین (ع) و شست و شوی ظروف برای پذیرایی از عزاداران حسینی از جمله برنامه های پیش از شروع ماه محرم است.
وی افزود: بیشتر مردم روستا با نصب پرچم مشکی و سبز مزین به نام امام حسین (ع) بر سر درب منازل خود عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان می دهند.
بَزی بیان کرد: مردم شهرها و روستاهای سیستان با برپایی خیمه ها و تکایا و برگزاری مراسم عزاداری از شب اول محرم در مساجد و حسینه ها، پخش نذورات، نوحه خوانی و سینه زنی، مداحی و روضه خوانی سنتی با لهجه سیستانی به غمگساری می پردازند.
وی با اشاره به عشق و ارادت مردم سیستان به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ویژه امام حسین (ع) ادامه داد: مداحی و تعزیه خوانی از شب اول محرم تا شب شام غریبان انجام می شود و هر شب روایت یکی از شهدای کربلا نمایش داده می شود.
یکی دیگر از مردم ولایتمدار سیستان گفت: تهیه طعام سنتی با نام محلی «غلور» تهیه شده از گندم نیمه آسیاب و خورشت گوشت گوسفند در طول ماه محرم به ویژه شب و صبح تاسوعا و عاشورا و اربعین و توزیع آن بین مردم و عزاداران حسینی از جمله سنت های مردم این سامان است.
ابراهیم سراوانی با اشاره به آداب و رسوم رایج مردم سیستان در ماه محرم گفت: در روز عاشورا مردم همراه با هیات های سینه زنی و دسته های زنجیرزن بر سر مزار اهل قبور می روند و به مرثیه خوانی در این محل می پردازند و پس از برگشت به روستا به دلیل قرب و احترام خانواده شهدا به منازل این بزرگواران می روند و با ذکر فاتحه با آرمانهای شهدا تجدید میثاق می کنند.
وی اظهار کرد: یکی از رسوم مرسوم سیستانی‎ها، چاووشی است که عموماً یکی از پیرغلامان یا مداحان پس از اذان مغرب و عشا با صدای حزن‎انگیز و زیبا با حرکت در کوچه ها و معابر روستا اشعاری در وصف قیام عاشورا می‎ خواند و مردم را آماده سینه‎زنی و شروع مراسم می‎کند؛ در واقع این کار نوعی فراخوان برای شروع عزاداری است.
محمدحسین میری یکی دیگر از شهروندان به سبک خاص سینه زنی در سیستان اشاره کرد و گفت: سیستانی‎ها دارای نوعی خاص از سینه‎زنی هستند که به «سینه‎زنی شنستکا» یا نشسته معروف است که مداح، اشعار و مراثی معروف به بحر طویل که حاوی اشعار حماسی و زیبا در بزرگی و جنگاوری و حق بودن لشکر فرزند پیامبر (ص) و یارانش است، می خواند و در زمان دم نوحه یا واگفت، سینه زنان روی زانو نشسته‎ و بر زانو می زنند که این شکل عزاداری، خود نشان از افسوس و حسرت از شهادت سالار شهیدان (ع) و یاران باوفایش دارد.
وی افزود: در آغازین حرکات این سبک سینه زنی، عزاداران با کوبیدن دست برروی زمین آن را به شهادت می‎گیرند به این معنا که «ای زمین تو شاهد باش ما عزادار خاندان عصمت و طهارت(ع) هستیم» سپس بر روی زانو بلند شده و سینه می‎زنند و رفته رفته با شور و هیجان بیشتر دست‎ها به سینه کوبیده شده و جمعیت عزادار یکصدا حسین حسین گویان بر سر و سینه و زانو می زنند.
این سبک خاص سینه زنی تمامی مردم حاضر در مسجد، حسینیه و تکیه اعم از زن و مرد و پیر و جوان را به شور و حال می رساند و همه یکصدا فریاد یا حسین و یا عباس و یا ابوالفضل سر می دهند و به یاد مظلومیت سرور و سالار شهیدان ضجه می زنند.
بسیاری از سیستانی های عزادار، درخواست دارند که این سبک عزادارای که از گذشته های دور به یادگار مانده از سوی اداره کل میراث فرهنگی به عنوان یکی از آثار معنوی این منطقه به ثبت برسد.
در ماه محرم در تمام مساجد و حسینه های استان سیستان و بلوچستان مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش برگزار می شود.
عزاداری مردم این استان از شب های نخست این ماه آغاز می شود و تا اربعین سیدالشهدا ادامه دارد. تعزیه خوانی، مقتل خوانی، سوگواره نامه خوانی به سبک سنتی از دیگر آیین های محرم در سیستان و بلوچستان است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان نیز در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: عاشورا درس بزرگ و چکیده دین و اسلام ناب محمدی(ص) است و باید از قیام اباعبدالله (ع) پیام ایستادگی و ایثار آموخت.
آیت الله عباسعلی سلیمانی افزود: در دوره های مختلف تاریخی اتفاق های مهمی رخ داده و انسان های زیادی جان خود را از دست داده اند؛ اما هیچیک مانند قیام سرور و سالار شهیدان ماندگار نشده است.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان های سیستان و بلوچستان و کرمان ادامه داد: گرچه اینک قرن ها از واقعه عاشورا و اربعین گذشته، اما اثر جاودانه این حادثه تاریخی چنان قوی است که در طول تاریخ و زندگی بشریت تداوم خواهد داشت.
عضو خبرگان رهبری افزود: پیام اربعین وحدت جهان اسلام علیه مستکبران است.
آیت الله سلیمانی با اشاره به اهمیت قیام امام حسین(ع) تأکید کرد: باید مراقبت کرد که عزاداری سرور و سالار شهیدان در چارچوب موازین شرعی و آن گونه که شایسته آن حضرت است، برگزار شود.
باتوجه به ضرورت زنده نگه داشتن فرهنگ شهادت، ایثار و دفاع از دین مهمترین و بزرگترین الگو قیام امام حسین(ع) و ایستادگی آن حضرت در مقابل تمام ظالمان و بدخواهان دین مبین اسلام است.
استان سیستان و بلوچستان با توجه به همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان در چند سال اخیر میزبان شمار زیادی از زائران حسینی پاکستانی و افغانستانی است و ورود کاروان زائران عاشورا و اربعین همه سال رو به افزایش است.
حضور گروه های داوطلب برای خدمت به زائران و پذیرایی از آنان نشان از عشق مردم این استان به حضرت اباعبدالله و یاران با وفای آن حضرت دارد.
زائرسراهای میرجاوه و زاهدان همواره پذیرای زائران پاکستانی عتبات عالیات است. سال گذشته حدود 60 هزار زائر پاکستانی از مرزهای استان سیستان و بلوچستان وارد ایران و سپس عازم عتبات عالیات شدند.
9914**6081
انتهای پیام

نظر شما