شناسهٔ خبر: 28211808 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آیفون‌ها همیشه تاریخ ساخته‌اند / معرفی برترین گوشی‌های اپل

اپل از ایده‌ای در یک گاراژ آغاز و به غول دنیای فناوری تبدیل شد. سیر تکاملی گوشی‌های اپل را مشاهده کنید.

صاحب‌خبر -

آیفون‌ها همیشه تاریخ ساخته‌اند / معرفی برترین گوشی‌های اپلبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همه ما با شور و اشتیاق خاصی منتظر محصولات جدید اپل هستیم تا متوجه شویم که نسل آینده فناوری که منتظر آن هستیم، چه ویژگی‌هایی دارد و ما به کدام سمت پیش خواهیم رفت اما از این غافل هستیم که گوشی‌های اپل که به این نقطه رسیده‌اند، چه مسیری را پیموده‌اند. وقتی به تاریخ کمپانی اپل می‌نگریم، مشاهده می‌کنیم که اپل از یک گاراژ داخل خانه به یک برند تأثیرگذار تبدیل شده است، پس از آن ورشکست شده و با قدم‌های مستحکم دوباره خود به بزرگترین کمپانی جهان در حوزه تکنولوژی شده است. این کمپانی امروزه به جایی رسیده که کتاب‌هایی در مورد آن نوشته شده و بارها درباره روند رشد آن صحبت شده است.

تا به حال، حتما نام مدل‌های جدید آیفون یعنی iPhone XS Max، iPhone XS و iPhone XR راشنیده‌اید اما تا به حال از اولین مدلی که شرکت اپل آن را به جهان معرفی کرده، چیزی نشنیده‌اید. حال زمان آن رسیده تا بیشتر با روند صعودی و سیر تکاملی گوشی‌های هوشمند ساخت اپل آشنا شویم و بهتر پله‌های رسیدن به این نقطه از دنیا را برای اپل بشناسیم. به مناسبت معرفی آیفون‌های جدید شرکت اپل، با ما همراه باشید تا روند تکاملی آن‌ها را با هم مرور کنیم.

بیشتر بخوانید: اپل از iPhone XS Max رونمایی کرد

پروژه بنفش 2 (Project Purple 2)

در سال 2005، استیو جابز به ایده‌ای رسید؛ یک رایانه که صفحه نمایش آن لمسی است و هیچ کیبوردی برای کار با آن به کار نمی‌رود. برای محقق کردن و به عرصه ظهور رساندن این ایده، هزاران کارمند شرکت اپل از جمله جانی آیو که به دلیل طراحی iMac و iPod مشهور شده است، برای کار کردن در پروژه‌ای با نام رمزی Project Purple (پروژه بنفش) کنار هم جمع شدند. چیزی که در اصل مورد نظر استیو جابز بود، یک تبلت بود اما پس از اینکه وی با نمونه اولیه رابط کاربری آن کار کرد، به این نتیجه رسید که یک تلفن همراه می‌تواند همان کار را انجام دهد. اینگونه بود که پروژه بعدی یعنی Project Purple 2 متولد شد. اپل برای انجام این پروژه با AT&T شریک شد تا بتواند کار خود را توسعه دهد.

آیفون‌ها همیشه تاریخ ساخته‌اند / معرفی برترین گوشی‌های اپل //////گزارش پنجشنبه

آیفون که از الگوی نام iMac و iPod پیروی می‌کرد، به مدت 4 سال به انحصار شرکت ارائه دهنده خدمات شبکه AT&T بود اما درعوض، این شرکت باید درصدی از درآمد خود را از iPhone اصلی و شبکه 3G به کمپانی اپل می‌داد. آیفون اصلی یک صفحه پلاستیکی داشت، درست مانند گوشی‌ها دیگری که دیگر برندها تولید می‌کردند. اما استیو جابز به دلیل کامل‌گرایی خودش با وجود خط و خش‌هایی که روی صفحه نمایش نمونه اولیه آیفون پس از گذاشتن آن کنار دسته کلیدش می‌افتاد، عصبانی می‌شد.

این عصبانیت استیو جابز از خط و خش‌های افتاده شده روی صفحه نمایش پلاستیکی آیفون تا جایی بالا گرفته بود که تنها شش هفته قبل از زمان رونمایی از این گوشی آیفون، محصول جدید اپل تصمیم گرفته شد صفحه نمایش پلاستیکی جای خود را به نمایشگر ازجنس شیشه بدهد که پس از این تصمیم Gorilla Glass به عنوان جنس محافظ صفحه نمایش انتخاب شد. این خبر خوبی برای کمپانی سازنده این شیشه‌ها، Corning بود اما در کنار این خبر به Foxconn هم اخبار خوبی منتقل شد.

آیفون‌ها همیشه تاریخ ساخته‌اند / معرفی برترین گوشی‌های اپل //////گزارش پنجشنبه

حالا که تصمیم گرفته شده بود تا این گوشی با ساختاری پیچیده‌تر تولید شود، یک شرکت لازم بود تا این تصمیمات لحظه آخری را محقق کند. درست در زمانی که لازم بود کمپانی اپل خیلی زود دستگاه تلفن همراه هوشمند صفحه لمسی و پیچیده خود را به سرعت جمع کند، مسئولان کمپانی چینی Foxconn خود را به آمریکا رساندند و آمادگی خود را برای درست کردن و سر هم کردن وسایل گوشی هوشمند اپل، iPhone اعلام کردند.

بیشتر بخوانید:  10 گوشی پرطرفدار هفته گذشته (۱۸ سپتامبر) / آیفون‌های امسال نگاه‌ها را به خود جذب کردند

س مثل سرعت

پس از به اتمام رسیدن پروژه بنفش 2، هیچ اثری از iPhone 2 نبود و AT&T از iPhone 3G در سال 2008 رونمایی کرد. نسخه اصلی که پیش از این معرفی شده بود، تنها از شبکه EDGE پشتیبانی می‌کرد که با توجه به سیستم عامل اصلی iPhone آهسته بود و از اپلیکیشن‌ها پشتیبانی نمی‌کرد.

آیفون‌ها همیشه تاریخ ساخته‌اند / معرفی برترین گوشی‌های اپل //////گزارش پنجشنبه

iPhone 3G با پشتیبانی از اینترنت نسل سوم (HSDPA) تجربه گشت و گذار سریع در اینترنت را بهبود بخشید و قابلیت جالبی مانند پشتیبانی از GPS را به آن اضافه کرد. کمپانی اپل علاوه بر این، App Store را برای کاربران این شرکت معرفی کرد. این گوشی هوشمند یک سال پس از تولید با دریافت یک آپدیت نرم‌افزاری مجهز به صدای استریوی بلوتوث شد. البته سخت‌افزار مورد استفاده در آن از جمله نمایشگر، چیپست پردازنده و دوربین همان‌هایی بودند که سال‌های پیش مورد استفاده قرار گرفته بودند.

iPhone 3Gs گوشی هوشمندی بود که همه چیز را برای اپل تغییر داد. یکی از موارد تغییر کرده سخت‌افزار مورد استفاده در گوشی بود. برخی از افراد این گوشی را با نام Apple IIGS هم می‌شناسند چرا که این گوشی اولین گوشی هوشمندی بود که موفقیت در بازار را برای شرکت اپل کسب کرده بود و دومین گوشی جدید تولید شده این کمپانی بود.

آیفون‌ها همیشه تاریخ ساخته‌اند / معرفی برترین گوشی‌های اپل //////گزارش پنجشنبه

کمپانی اپل در زمان معرفی این گوشی ادعا کرد که این گوشی دو برابر سریعتر از گوشی نسل گذشته خود است. iPhone 3Gs پردازنده سریعتری داشت و حافظه رم آن دو برابر شده بود یعنی 256 مگابایت بود و حافظه 32 گیگابایتی آن هم ظرفیت حافظه داخلی آن را دو برابر کرده بود. شبکه اتصال به اینترنت 3G تا سرعت 7.2 مگابیت در ثانیه را پشتیبانی می‌کرد و سریعتر از گذشته بود.

بیشتر بخوانید: همه‌چیز درباره قیمت و عرضه آیفون‌های 2018

iPhone 4

iPhone 3Gs دارای یک دوربین 2 مگاپیکسلی فوکوس ثابت بود که در نسخه‌های قبلی آن هم دیده می‌شد و دوربین پشتی آن هم یک لنز 3 مگاپیکسلی با فوکوس خود کار داشت و صفحه نمایش آن هم نمایشگری 24 بیتی رنگی بود. روی هم رفته برای انجام کارهای زیاد این مشخصات برای یک گوشی تمام عیار کافی نبودند.

اولین گوشی که داستان را برای شرکت اپل عوض کرد و بیش از پیش دستخوش تغییرات شد، iPhone 4 بود. iPhone 4 یک نمایشگر Retina با تراکم پیکسلی 326 پیکسل در اینچ داشت کخ دو برابر نسل‌های گذشته نمایشگرهای آیفون بود. به طور رسمی، retina با بیشترین وضوحی که چشم انسان در یک فاصله معین می‌تواند ببیند، تصاویر را نشان می‌دهد.

آیفون‌ها همیشه تاریخ ساخته‌اند / معرفی برترین گوشی‌های اپل //////گزارش پنجشنبه

iPhone 4 اولین گوشی بود که کمپانی اپل به صورت جدی روی دوربین آن تمرکز کرده بود. با وجود این همه پیشرفت، چه فایده‌ای داشت اگر کیفیت صفخه نمایش بالا برود ولی تصاویری با کیفیت پایین دوربین گرفته شود؟ به همین دلیل، کمپانی اپل برای دوربین iPhone 4 یک لنز BSI در نظر گرفته که با 5 مگاپیکسل قدرت عکسبرداری می‌کرد و ویدئوهای 720 پیکسلی می‌گرفت. تصاویر گرفته شده با این دوربین هنوز هم باکیفیت به نظر می‌رسند.

اما این تنها دوربینی نبود که در iPhone پیشرفت کرده بود چرا که اپل یک دوربین VGA هم برای آن در نظر گرفته بود تا برای اپلیکیشن تازه اضافه شده به iPhone 4 یعنی Face Time از آن استفاده شود. تماس‌های ویدئویی بخشی از استاندارد اینترنت نسل سوم به حساب می‌آمدند اما تا آن زمان به صورت جدی محبوب نبودند و اپل هم هیچوق از آن‌ها پشتیبانی نکرده بود. اپل این قابلیت را روی گوشی‌های خودش پیاده سازی کرد و به مراتب موفق‌تر ظاهر شد.

آیفون‌ها همیشه تاریخ ساخته‌اند / معرفی برترین گوشی‌های اپل //////گزارش پنجشنبه

بعد از تولید گوشی‌های iPhone 4 اصلی که بدنه اصلی آن‌ها از جنس آلومینیوم بود، اپل از پلی‌کربنات برای 3G و 3Gs استفاده کرد. با تولید iPhone 4 این بدنه به شیشه تغییر پیدا کرد اما شیشه مانع نور نمی‌شد و نشت پیدا کردن نور فلش LED به دوربین برای شرکت اپل مسئله ساز شد.

بیشتر بخوانید: اپل iPhone XS به صورت رسمی معرفی شد +تصاویر

بازی شروع شد!

iPhone 4s اولین گوشی اپل بود که پردازنده‌ای دو هسته‌ای داشت که بعد از معرفی اولین گوشی اندرویدی با پردازنده دو هسته‌ای، معرفی شد. پردازنده A5 اپل دارای دو هسته Cortex-A9 و دو هسته پردازنده گرافیکی PowerVR SGX543 MP2 بود. این چیپست همچنین اولین پردازنده بود که دارای پردازنده سیگنال تصاویر بود. چیپست پردازنده A5 توسط اپل طراحی شد و در کارخانه آستن تگزاس شرکت سامسونگ تولید شد. اولین نسخه‌های این چیپست که برای iPhone 4s و iPad 2 طراحی شده بودند، روی نودهای 45 نانومتری ساخته شدند و پس از آن ورژن‌های 32 نانومتری آن‌ها برای نسخه‌های بهتر iPad 2 و iPad mini طراحی شدند. پردازنده‌های 32 نانومتری همچنین در نسل سوم Apple TV و نسل پنجم iPod Touch به کار گرفته شدند.

آیفون‌ها همیشه تاریخ ساخته‌اند / معرفی برترین گوشی‌های اپل //////گزارش پنجشنبه

به هر حال، اپل اعلام و ثابت کرد که چیپست جدید این شرکت در قدرت نمایش تصاویر 7 برابر بیشتر از iPhone 4 است. برای نشان دادن این قدرت، اپل یک بازی از کمپانی Epic Games به نام Infinity Blade II را که با موتور Unreal Engine 3 ساخته شده بود، برای iPhone 4s معرفی کرد.

داستان تاریخ‌سازی شرکت اپل به همینجا ختم نمی‌شود. برای دانستن راه‌های رسیدن محصولات این شرکت به این نقطه از تاریخ با دیگر گزارش‌های ما همراه باشید.

کزارش از رامین کیانی

انتهای پیام/

سیر تکاملی گوشی‌های کمپانی اپل

نظر شما