شناسهٔ خبر: 28211721 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

کشف کشتی جیمز کوک، کاشف استرالیا، نیوزلند و هاوایی

کشتی ۲۵۰ ساله نخستین کاشف استرالیا کشف شد

سیناپرس: تیمی از باستان‌شناسان دریایی موسسه رود آیلند با کمک محققان موزه ملی دریایی استرالیا موفق به کشف کشتی ۲۵۰ ساله کاشف استرالیا، نیوزلند و هاوایی شدند. این کشتی به جیمز کوک، کاشف اقیانوسیه تعلق دارد.

صاحب‌خبر -

باستان‌شناسان دریایی از کشف کشتی غول‌پیکر جیمز کوک (James Cook) از شناخته‌شده‌ترین دریانوردان تاریخ بریتانیا خبر دادند.

در طول تاریخ یکی از جذاب‌ترین و قدیمی‌ترین اسرار دریایی، سرنوشت کشتی اکتشافی کاپیتان جیمز کوک با نام اچ ام اس اندرو (HMS Endeavour) بوده است. جیمز کوک از دریانوردان و کاوشگران بریتانیایی بود که طی زندگی خود فرماندهی سه سفر اکتشافی مهم را بر عهده داشت. او در کشف شناسایی و نقشه‌برداری جزایر استرالیا، نیوزلند و هاوایی نقش به سزایی داشت. اکتشاف مناطق پرخطری مانند مدار قطب جنوب و منطقهٔ صخره‌های مرجانی بزرگ استرالیا نیز در کارنامه این کاشف موفق دیده می‌شود.

جیمز کوک از دریانوردان و کاوشگران بریتانیایی بود که طی زندگی خود فرماندهی سه سفر اکتشافی مهم را بر عهده داشت. او در کشف شناسایی و نقشه‌برداری جزایر استرالیا، نیوزلند و هاوایی نقش به سزایی داشت. اکتشاف مناطق پرخطری مانند مدار قطب جنوب و منطقهٔ صخره‌های مرجانی بزرگ استرالیا نیز در کارنامه این کاشف موفق دیده می‌شود.

کوک به عنوان یک دریانورد به توانایی در رهبری کردن افراد در شرایط دشوار و مهارت فراوان در فنون دریانوردی و نقشه‌برداری شهرت داشته و شناخته‌شده بود.

کوک در اکتشافات خود کشتی اچ ام اس اندرو را مورد استفاده قرار می‌داد که در سال ۱۷۶۴ میلادی ساخته شده بود. تا کنون باستان‌شناسان و تاریخدانان از وجود این کشتی و اتفاقی که برایش افتاده بود، بی‌اطلاع بودند. باستان‌شناسان دریایی بیش از ۲۵ سال به جستجو باهدف بررسی و کشف محل غرق شدن این کشتی پرداختند.

بر اساس متون تاریخی، آخرین محلی که این کشتی در آن آرام گرفته بود، نیوپورت هاربر (Newport Harbour) در سواحل شمال شرقی ایالات‌متحده آمریکا گزارش شده بود اما پس از مدت طولانی محدوده آن تغییر کرده و تیم تحقیقاتی موزه ملی دریایی استرالیا (ANMM) و گروه باستان‌شناسان دریایی رود آیلند (RIMAP) را بر آن داشت تا با تلاش خود بتوانند بقایای این کشتی را پس از ۲۵۴ سال کشف کنند.

بر اساس اظهارات پژوهشگران، هنوز به طور قطعی نمی‌توان گفت کشتی پیداشده همان کشتی جیمز کوک است. در صورتی که این کشتی به طور کامل از زیر آب بیرون کشیده شود و بررسی‌های لازم در مورد آن انجام شود می‌توان نظر قطعی را ارائه کرد. به نظر می‌رسد، در این بررسی‌ها با نمونه‌برداری از چوب و میخ‌های به‌کاررفته در ساخت کشتی و تجزیه و تحلیل آن‌ها که در حدود ۱۸ ماه طول خواهد کشید و اطلاعات به دست آمده از این تجزیه و تحلیل‌ها در نظر قطعی موثر است. البته شواهد موجود تاکنون این احتمال را بسیار تقویت کرده و باستان‌شناسان اعتقاددارند به احتمال زیاد کشتی جیمز کوک افسانه‌ای کشف شده است.

به اعتقاد دکتر کتی اباس (Kathy Abbass) مدیر موزه یاچینگ نیوپورت (Newport’s Museum of Yachting) و مدیر و محقق اصلی پروژه باستان‌شناسی دریایی رود آیلند، این کشتی بر اساس استناد به شواهد تاریخی پیداشده در لندن همان کشتی جیمز کوک است.

ترجمه: فاطمه کردی

لینک کوتاه

نظر شما