شناسهٔ خبر: 28208903 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ورزشکاران برای مقابله با افسردگی از این خوراکی‌ها غافل نشوید

متخصصان تغذیه معتقدند برخی از خوراکی‌ها برای از بسیاری دارو‌های ضد افسردگی برای درمان و یا پیشگیری از افسردگی موثرتر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  با وجودیکه ورزش در درمان افسردگی بسیار موثر است، اما گاهی در ورزش حرفه‌ای، ورزشکارانی که پس از ماه‌ها تلاش و در عین آمادگی نزدیک به زمان مسابقات ناگهان مصدوم می‌شوند و یا به دلایل مختلف از ترکیب تیم خط می‌خورند و یا ورزشکاری که طعم شکست را می‌چشد، خطر ابتلا به افسردگی تهدیدشان می‌کنند؛ در برخی موارد ورزشکار موفق می‌شود این بحران را پشت سر بگذارد، اما در برخی موارد دچار افسردگی می‌شود.

تاپ//ورزشکاران برای مقابله با افسردگی از این خوراکی ها غافل نشوید

درست است که افسردگی اختلال روانی محسوب می‌شود، اما برای پیشگیری از ابتلا و یا درمان آن متخصصان تغذیه معتقدند با رعایت رژیم غذایی خاص، نیازی به مصرف دارو نیست.

در اینجا ۹ گزینه غذایی که مصرف آن‌ها با افزایش سطح خلق و خو و پیشگیری از بروز افسردگی مرتبط هستند، بیشتر معرفی شده اند:

  • زغال اخته: دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است که باعث کاهش استرس اکسیداتیور در بدن می‌شود. استرس اکسیداتیور یکی از ویژگی‌های اصلی بیماری افسردگی است. همچنین خواص آنتی اکسیدانی این میوه از رشد سلول‌های جدید حمایت می‌کند و راهی برای درمان افسردگی است.
  • موز: غنی از تریپتوفان است که توسط مغز به HTP-۵ تبدیل و پس از آن HTP-۵ به انتقال دهنده‌های مثبت از جمله سروتونین و ملاتونین تبدیل می‌شود. علاوه بر این، موز غنی از پتاسیم و منیزیم است و مصرف روزانه دو عدد از آن به رفع علائم افسردگی کمک زیادی می‌کند.

تاپ//ورزشکاران برای مقابله با افسردگی از این خوراکی ها غافل نشوید

بیشتر بخوانیدبا پیاده روی به جنگ بیماری ها برویم

تاثیر مواد غذایی بر کاهش استرس

  • بادام: منیزیم موجود در بادام یک راه معجزه آسا برای درمان میگرن و افسردگی است. ۱۰۰ گرم بادام حاوی ۲۶۸ میلی گرم منیزیم است. مصرف کافی منیزیم با کاهش علائم میگرن، تحریک پذیری و افسردگی ارتباط مستقیم دارد. ثابت شده که زنان و مردان بین سنین ۱۹ تا ۳۰ سال، روزانه به ۳۱۰ تا ۴۰۰ میلی گرم منیزیم نیاز دارند. این میزان با افزایش سن بیشتر می‌شود به طوری که مردان بالای ۳۱ سال روزانه ۴۲۰ میلی گرم و زنان بالای ۳۱ سال روزانه ۳۲۰ میلی گرم منیزیم باید دریافت کنند.
  • آووکادو: حاوی پتاسیم است و در هر ۱۰۰ گرم از این میوه ۴۸۵ میلی گرم پتاسیم وجود دارد. این ماده معدنی، درمان استرس و افسردگی است. از این رو اطمینان حاصل کنید که در میان وعده هایتان آووکادو را حتما مصرف می‌کنید. میزان نیاز روزانه بزرگسالان به پتاسیم، ۴۷۰۰ میلی گرم است.
  • مارچوبه: دارای اسید فولیک و ویتامین‌های گروه ب. برای حمایت از سلامت روان هستند و آنهم با تبدیل تریپتوفان در بدن به سروتونین.
  • شکلات: شکلات تیره یا به طور خاص کاکائو، سطح سروتونین و دوپامین را در مغز افزایش می‌دهد و منجر به کاهش سطح کورتیزول یا انتقال دهنده عصبی استرس در مغز می‌شود. اطمینان حاصل کنید که روزانه ۴۰ گرم شکلات تیره در رژیم غذایی تان می‌گنجانید.
  • اسفناج: حاوی بیشترین میزان اسید فولیک نسبت با سایر سبزیجات تیره رنگ است. اسید فویک سطح دوپامین و سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد. اسفناج غنی از منیزیم نیز هست.
  • ماهی قزل آلا: حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ است که غشا‌های سلولی را نرم می‌کند و سروتونین را به مغز می‌رساند. اگر از دارو‌های ضد افسردگی استفاده می‌کنید، ماهی قزل الا را فراموش نکنید، چون نه تنها اثربخشی از دارو‌ها را افزایش می‌دهد، بلکه عوارض جانبی آن‌ها را نیز به حداقل می‌رساند.
  • چای سبز: این نوع چای در درمان بیماری افسردگی برای سالیان دراز استفاده می‌شده است. چای سبز حاوی پلی فنول‌ها است که منجر به افزایش دوپامین در مغز و افزایش حساسیت به انسولین می‌شود.

انتهای پیام/

۹ خوراکی برای مقابله با افسردگی

نظر شما