شناسهٔ خبر: 28208862 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

جزییات گفت وگوهای نخست وزیر پاکستان در جده منتشر نشد

صاحب‌خبر -
خرداد :درحالی که کارشناسان منطقه هدف از سفر نخست وزیر پاکستان به جده را کسب حمایت مالی این کشوراز دولت نوپای او اعلام کردند ، رسانه های عربستان هیچ اشاره ای به جزییات گفت وگوهای او با مقامات سعودی یا وعده کمک مالی به اسلام آباد نکردند.

به گزارش خرداد به نقل از ایرنا ، ' عمران خان' نخست وزیر پاکستان که از دیروز ( سه شنبه ) واردعربستان شده است بعد از سفر به مدینه منوره صبح چهارشنبه وارد جده شد و با 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه و سپس 'محمد بن سلمان' ولیعهد این کشور به صورت جداگانه دیدار و گفت وگو کرد.
رسانه های سعودی با انتشار خبر این دیدارها تنها به ذکر کلیاتی درباره گفت وگوهای دو طرف از جمله ابراز تمایل آنها برای توسعه روابط دو جانبه و بررسی مسایل مورد علاقه و مشترک منطقه و جهان بسنده کردند.
نخست وزیر پاکستان پیش از ملاقات با شاه و ولیعهد با ' خالد بن عبدالعزیز الفالح ' وزیر انرژی، صنعت و معدن و 'یاسر الرمیان' رییس صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان و همچنین ' یوسف العثیمین' دبیرکل سازمان همکاری اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.
همزمان با حضور عمران خان در جده، دادگاه عالی اسلام‌آباد در پاکستان حکم زندان 'نواز شریف'، نخست وزیر سابق این کشور، دختر و داماد او را تعلیق کرده و حکم به آزادی آنها داد.
شریف حدود سه ماه پیش در ارتباط با مالکیت چند آپارتمان در لندن به 10 سال زندان محکوم شده بود. دختر و داماد او هم به اتهام فساد به زندان محکوم شدند.
نخست وزیر سابق پاکستان از روابط بسیار خوبی با دولت سعودی برخوردار بود.
نخست وزیر پاکستان در حالی اولین سفر خارجی خود را به عربستان اختصاص داد که پیش از این «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در کمتر از یکماه گذشته سه بار با او تماس گرفته بود.
'عواد بن صالح' وزیر اطلاع رسانی عربستان سعودی نیز هفته گذشته به پاکستان سفر و با مقامات عالیرتبه این کشور نظیر وزیر امورخارجه، نخست وزیر و رییس جمهوری دیدار کرد.
سفیر عربستان در پاکستان نیز نخستین سفیری بود که پس از اعلام پیروزی حزب تحریک انصاف در انتخابات پارلمانی با عمران خان در محل سکونت وی در حومه اسلام آباد ملاقات کرد.
نخست وزیر پاکستان قرار است ساعاتی دیگر جده را به مقصد ابوظبی پایتخت امارات عربی متحده ترک کند.
از اواخر دهه 80 میلادی تاکنون پاکستان 12 بار از صندوق بین الملل پول وام دریافت کرده است . در سال 2014 و تنها شش ماه بعد از دریافت وام از این صندوق دولت سعودی مبلغ 1.5 میلیارد دلار برای حمایت از روپیه پاکستان به اسلام آباد اختصاص داد.
برخی گزارش ها حاکیست : دولت پاکستان ناچار به دریافت بسته اقتصادی جدیدی از صندوق بین المللی پول خواهد بود اما 'اسد عمر' وزیر دارایی پاکستان اعلام کرده است که دولت به دنبال راههای جایگزین از جمله دریافت کمک مالی از چین و عربستان سعودی است .
عمران خان با وعده ریشه کنی فساد و کاهش سطح فقر در انتخابات اخیر پارلمان پاکستان به پیروزی رسید و ماه گذشته میلادی هم به عنوان نخست وزیر این کشور منصوب شد.
یک گزارش اقتصادی نشان می دهد که معاملات جاری در پاکستان در سال مالی منتهی به ماه ژوئن گذشته 43 درصد (18 میلیارد دلار ) کاهش داشته و کسری بودجه هم به 6.6 درصد رسیده است .
دولت سه شنبه گذشته اعلام کرد که مالیات برای افراد با درآمد متوسط و بالا را افزایش می دهد و تعرفه تجاری برای واردات کالاهای لوکس را به 1.48 میلیارد دلار می رساند.
عمران خان و دولت او با چالش های بسیاری از جمله رکود اقتصادی، افراط گرایی، کمبود آب و رشد سریع جمعیت روبرو هستند.

نظر شما