شناسهٔ خبر: 28208426 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

خدمت رسانی ده‌ها پزشک دواطلب در اردوی جهادی

گروه جهادی شهید دکتر علیرضا ولیان، شهریور ماه سال جاری با همکاری قرارگاه جهادی خدمت رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در بخش شاهیوند شهرستان چگنی با تشکیل یک اردوی جهادی نسبت به ارائه خدمات پزشکی در این منطقه اقدام کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: این اردوی جهادی به مدت ۵ روز و با همکاری ۶۴ دانشجوی پزشکی، پرستاری، مامایی، دندانپزشکی و؛ و همچنین حضور ۷ پزشک متخصص (داخلی، دندانپزشکی، عفونی، مغز و اعصاب، زنان، کلیه و مجاری ادرار و اطفال) و همچنین با حضور روحانیون و طلاب خواهر همراه اردو برگزار شد.

امیررضا جهانی نژاد مسئول گروه جهادی شهید ولیان با اشاره به دلایل انتخاب منطقه هدف اردو گفت: انتخاب منطقه هدف باتوجه به عمق محرومیت بخش شاهیوند و کمبود خدمات پزشکی و بهداشتی در آن صورت گرفته است که البته چندین سال است که اردو‌های مشابه کوچک و بزرگ در مناطق محروم استان و یا حاشیه شهر خرم آباد اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه هدف از اقدام گروه جهادی دکتر ولیان شناسایی و اولویت بندی نیاز‌های مناطق محروم اطراف مرکز استان و حتی نقاط دورتر بوده است اظهار کرد: سعی در پیگیری این موارد و مهمتر از این، تقویت روحیه‌ی جهادی در بین دانشجویان و پزشکان از جمله اهداف اصلی برگزاری این اردوی ۴ روزه بوده است.

مسئول گروه جهادی دکتر ولیان با تاکید بر برنامه‌ریزی خرد و کلان در راستای خدمت رسانی در قالب گروه جهادی افزود: برنامه‌ی ما در این منطقه پنج ساله است که امیدوارم بتوانیم اهداف مورد نظر خود را محقق کنیم.

جهانی‌نژاد با تمجید از استقبال و برخورد توده مردم در مواجهه با گروه‌های جهادی ازجمله گروه دکتر ولیان اظهار کرد: برخورد و پذیرش مردم در مقابل گروه جهادی ما نیز بسیار مناسب بود و محبت بسیاری بین گروه و مردم منطقه بوجود آمد که این محبت و دلبستگی در بین مردم هم از نعمت‌های بی پایان الهی است.

وی با تاکید بر تداوم همکاری با قرارگاه جهادی خدمت رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: با توجه به تجربه‌ی خوب گروه ما از همکاری با این قرارگاه جهادی، حتما در آینده در زمینه‌های فرهنگی و جهادی خواستار همکاری و مشارکت بیشتر ایشان با بسیج دانشجویی دانشگاه و گروه جهادی دکتر ولیان خواهیم بود.

خدمت رسانی جهادی در ۱۱ روستای استان گلستان

استان گلستان مقصد و هدف خدمت رسانی تا سه سال آینده تیم گروه اردو‌های شهرستان قرارگاه جهادی رویش‌های انقلاب اسلامی وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران خواهد بود.
این تیم که با حمایت نهاد‌های مختلف، از جمله قرارگاه جهادی خدمت رسانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) راه اندازی شده، تابستان امسال، پس از چندین مرحله شناسایی، ۱۱ روستای دهستان سلطانعلی از توابع شهرستان گنبد کاووس استان گلستان را به عنوان منطقه‌ی هدف خود برای ۳ سال آینده انتخاب و فعالیت خود را در آن محل آغاز کرد.
اردوی ۱۰ روزه قرارگاه دهه اول شهریور ماه در گنبد در حوزه‌های درمانی و فرهنگی و با مشارکت ۱۶۰ نفر از دانشجویان نخبه‌ی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

دستاورد‌ها و پیامد‌های این حرکت جهادی به شرح ذیل است.

در حوزه بهداشت و درمان، تیم‌های دوّار متشکل از کارشناسان بهداشت عمومی و محیط، داروساز و پرستار از منازل روستا‌ها بازدید و آموزش‌های لازم را در خصوص رعایت مسائل بهداشتی، پیشگیری از بیماری‌ها و نحوه صحیح مصرف دارو‌های موجود در منزل را به ایشان ارائه کردند.

همچنین تیم سیار متشکل از ۲ نفر پزشک متخصص اطفال و غدد، ۳ نفر پزشک عمومی، داروساز، پرستار، فیزیوتراپ و گفتار درمان به ارائه خدمت پرداختند؛ بنابراین گزارش، از ۷۴۰ مراجع تریاژ شده، ۲۷۳ نفر ویزیت مامایی، ۱۳۵ نفر ویزیت فیزیوتراپی، ۱۰۵ کودک ویزیت گفتار درمانی و ۴ سالمند و ۲۸ نفر افراد دارای اختلال، خدمات لازم را دریافت کردند. همچنین ۵۹۳ نفر توسط پزشک عمومی و متخصص ویزیت شدند. طی خدمات ارائه شده، دارو نیز به بیماران ارائه شد که ارزش ریالی دارو‌ها بالغ بر ۱۵۰ میلیون ریال بوده است.

در زمینه معاینه دهان و دندان نیز پس از استقرار ۸ دستگاه یونیت دندانپزشکی در محل هدف، ۶ دندانپزشک عمومی و ۱ دانشجوی تخصص به همراه دستیاران به ارائه‌ی خدمت پرداختند. طی ویزیت از ۵۰۰ نفر، ۱۹۰ مورد دندان کشیدن، ۹۰ ترمیمی و ۳۰ جرم گیری گزارش شده است. ارزش ریالی مواد مصرفی دندانپزشکی نیز حدود ۲۰۰ میلیون ریال بوده است.

در حوزه فرهنگی ۸ روستا به عنوان مبدا و ۳ روستا به عنوان قمر میزبان تیم‌های تربیتی قرارگاه بودند. در این روستا‌ها اقدامات گروهی خاص و دسته جمعی و عام انجام شد که از جمله می‌توان به برگزاری جشن تکلیف ۸۴ دختر ۸ روستا و جشن عید غدیر به همراه پخش شربت و شیرینی بین اهالی اشاره کرد.
همچنین ۸ روستا تخت پوشش فعالیت‌های فرهنگی خارجی قرار گرفتند (برخی روستا‌ها ادغام شدند مانند توحید ۱ و ۲_ ابوذر ۱ و ۳_فیضیه ۱ و ۲، فعالیت کارگروه پژوهش و رسانه در ۶ روستا برای ثبت فعالیت‌های فرهنگی خارجی و همچنین جمع اوری اطلاعات دقیقتر شناسایی برای سال‌های آینده)

احداث کتابخانه سیار در گروه نوجوان و ارایه‌ی کتب قرآنی و دفاع مقدس و داستان‌های کهن ایران و کتابچه‌های شهدا از دیگر اقدامات گروه جهادی طی دوره اردو بوده است. اهدای لوازم التحریر شامل دفتر نقاشی، مداد رنگی و مشکی، پاک کن و تراش و کاربرگ نقاشی و همچنین ۱۶۰ روسری به دختران خردسال ۸ روستا از اقدامات قابل ذکر گروه است.

آموزش مهارت‌های کاربردی برای گروه کودک، نوجوان و جوان با رویکرد ایجاد حس مسیولیت پذیری، آموزش تهیه هنر با نمد و پرورش گل و گیاه در راستای اشتغالزایی بانوان از جمله اقدامات گروه در حوزه آموزش بوده است.

در حوزه بهسازی نیز مدارس هدف قرار گرفتند که در مجموع، ۵ مدرسه از ۸ مدرسه منطقه هدف، از نظر ظاهر ساختمان نوسازی شدند.

بنا بر این گزارش، ارائه خدمت یک روزه به مردم سید آباد و اسلام آباد از مناطق حاشیه‌ای شهر گنبد کاووس به درخواست سپاه شهرستان گنبد حین برگزاری اردو از اقدامات دیگر گروه بوده است.

نظر شما