شناسهٔ خبر: 28206971 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

شوری دگر در نوجوانی/ قافله های عزاداری دانش آموزی در سراسر کشور

امسال در ۱۲۰ شهرستان کشور هیئت های دانش آموزی انصارالمهدی حال و هوای دیگری به عزاداری سالار شهیدان داد، هیئت هایی که نوجوانان هسته اصلی آن را تشکیل دادند و پیام عاشورا را شنیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محرم - خصوصا دهه اول محرم - که شور عزاداری امام شیعیان در تمام کوچه پس کوچه های شهر جاری است، فرصت مغتنمی است تا درس عاشورا، به قلب و جان نوجوانان و جوانان رسوخ کند. روزهایی که صدای نوحه و عزا در شهر می پیچد که از مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش می گویند، قشر عظیمی از مخاطبان، نوجوانانی هستند که شاید با زبانی رساتر و ساده تر باید به آنها از پیام عاشورا گفت. پیام آزادگی مردان و زنانی که تا آخرین نفس در مقابل ظلم و جور ایستادند و برای همیشه تاریخ درس ظلم ستیزی را به یادگار گذاشتند.

حالا سال هاست که اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کشور هیئت های انصار المهدی را در سراسر کشور برای دانش آموزان متوسطه تشکیل داده است. امسال نیز به گفته حسن صمد زاده مسئول دبیرخانه این هیئت های حسینی، در ۱۲۰ شهرستان کشور، هیئت های انصارالمهدی برپا شده است.

یکی از هدف گذاری‌های اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی بعد تربیتی است و برای همین منظور نیازمند الگوسازی است. برای همین است که فرصت مغتنم محرم را برای این منظور هدفگذاری کرده است. فرصتی برای الگوسازی، تقویت روحیه آزادگی و عزت دینی، تقویت انس و ارادت قلبی به خاندان عترت و طهارت (ع).

معمولا برنامه های دانش آموزی محرم در دو فاز اجرا می شود. فاز اول که یکم تا ۱۲ محرم را در بر می گیرد بیشتر برنامه های این اتحادیه را پوشش می دهد که برپایی هیئت های انصارالمهدی را نیز شامل می شود. همچنین در همین ایام است که از طرف معاونت پرورشی آموزش و پرورش برنامه پر مخاطب «احلی من عسل» نیز برگزار می شود که تشکل های دانش آموزی در آن نقش مهمی دارند.

برنامه های فاز دوم مربوط به ۱۳ محرم تا اربعین حسینی است. برنامه های آموزش و پرورش و اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی در سطوح مدرسه، شهر و استان برگزار می شود وامسال تعطیلی مدارس تاثیری در برگزاری این برنامه ها نگذاشت.

مسئولان امور تربیتی آموزش و پرورش، فضاسازی محیطی مدرسه، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، برگزاری هیئت انصارالمهدی(عج) در مدرسه، فعالیت‌های جانبی در محرم، قرارهای معنوی عزا، برگزاری مسابقه کتابخوانی مرتبط با عاشورا، تجمع‌های هیئت‌های دانش‌آموزی احلی من العسل، برگزاری برنامه‌های ویژه قرارگاهی و اجرای برنامه‌های ویژه اعضای طرح راهنمایی و طرح کاروان عشق از برنامه‌های ما در ماه محرم را مهمترین برنامه های عاشورایی در سطح مدارس عنوان می کنند.

امسال در دهه اول محرم در ۱۲۰ شهرستان کشور این هیئت های دانش اموزی برگزار شده است که برنامه های خود را در خیمه گاه انصار المهدی برپا می کنند. عموم این هیئت ها در سالن جماعت مدارس برگزار می شود که با توجه به تعطیلی مدارس خللی در این امر ایجاد نشد. برخی دیگر از هیئت ها نیز در حسینیه های اتحادیه در شهرستان ها و یا امازمادگان برپا می شود

حسن صمد زاده مسئول هیئت های دانش آموزی انصار المهدی درباره برپایی این هیئت های مذهبی دانش آموزی در محرم امسال گفت: امسال در دهه اول محرم در ۱۲۰ شهرستان کشور این هیئت های دانش اموزی برگزار شده است که برنامه های خود را در خیمه گاه انصار المهدی برپا می کنند. عموم این هیئت ها در سالن جماعت مدارس برگزار می شود که با توجه به تعطیلی مدارس خللی در این امر ایجاد نشد. برخی دیگر از هیئت ها نیز در حسینیه های اتحادیه در شهرستان ها و یا امازمادگان برپا می شود.

وی ادامه داد: قافله های عزاداری دانش آموزی در هیئت های ۲۰۰ تا ۵۰۰ نفره تشکیل می شود. قاعده کار نیز بر این است که برنامه ریزی و تصمیم گیری ها توسط خود دانش آموزان صورت می گیرد و در قرارگاه عملیات شهری اتحادیه شهرستان های کشور از قبل برنامه ریزی می شود. در این قرارگاه ها مشخص می شود که چه فردی مسئول چه کاری در این هیئت ها خواهد بود.

صمدزاده بیان کرد: یک شبکه تبلیغی گسترده توسط بچه ها درست می شود و این هیات های عاشورایی به این صورت نیست که بزرگترها برای آن برنامه ریزی کنند بلکه صفر تا صد کارها توسط خود نوجوانان و جوانان صورت می گیرد.

به گفته وی در تمام استان های کشور هیئت های دانش آموزی انصارالمهدی برپاست و در تهران نیز در مناطق ده گانه شهر تهران این هیئت ها برگزار می شود.

وی اضافه کرد: در دهه اول تمام این هیئت ها برنامه مستمر دارند اما در دهه دوم برخی از آنها فعال می مانند.

نیروسازی یکی از اهداف اتحادیه در برنامه های ماه محرم است

مسئول دبیرخانه این هیئت ها اظهار کرد: ما امسال مبنا را بر این گذاشتیم که بچه ها با حماسه سازی امام حسین(ع) در کربلا آشنا شوند و موضوعی که مشخص کردیم بر همین مبنا بود که چرا امام حسین (ع) چنان رویداد بزرگی را در کربلا رقم زدند و در این قالب محتوا تولید کردیم و در اختیار دانش آموزان گذاشتیم. کتاب هایی نیز به آنها معرفی کردیم و بسیاری از آنها پیشتر در خیمه های معرفت شرکت کرده بودند.

صمد زاده گفت: در حاشیه این هیئت ها ما نمایشگاه و مسابقات کتابخوانی بر اساس کتاب های مناسب با محتوای عاشورا داریم و همچنین با توجه به نام گذاری سال به نام سال حمایت از کالای ایرانی، در کنار این هیئت ها نمایشگاه نوشت افزار ایرانی را برپا کرده ایم.

وی درباره انتخاب مداح ها و سخنران های این هیئت های دانش آموزی بیان کرد: مبنای ما این است که مداح و سخنران هیئت های انصارالمهدی بزرگ تر ها باشند. در واقع ما سخنرانان و مداح هایی را آموزش می دهیم تا برای این سن خاص سخنرانی مناسب داشته باشند. این افراد گزینش و آموزش می بینند. در کنار آن ممکن است دانش آموزی که مستعد مداحی باشد نیز به کار گرفته شود.

وی تاکید کرد: یک نکته شاخص در برگزاری این هیئت ها این است که ما از یکسال قبل بحث تقسیم کار و آداب تشکیلاتی چنین هیئتی را آموزش می دهیم و بحث نیروسازی در اتحادیه توسط این هیات ها صورت می گیرد. ما در پس این کار هدف تربیت نیروی مرود نیاز اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی را داریم.

صمد زاده همچنین درباره برنامه «احلی من عسل» که هر سال ششم ماه محرم توسط دانش اموزان متوسطه اول برگزار می شود نیز بیان کرد: اکثر استان های کشور این برنامه را پوشش دادند. گرچه تعطیلات بود اما اکثر دانش آموزان در آن شرکت کردند. در این برنامه تشکل های دانش آموزی از جمله اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان نیز حضور پر رنگی داشت.

وی گفت: الان حدود ده سال است که ششم ماه محرم که به نام حضرت قاسم (ع) است این برنامه برگزار می شود. حضرت قاسم (ع) وقتی می خواستند به جبهه و جنگ بروند نوجوان بودند و زمانی که امام حسین (ع) می خواستند به ایشان اذن بدهند که وی به جنگ برود از ایشان پرسیدند مرگ پیش روی شما چه وجهه ای دارد و ایشان پاسخ دادند: «مرگ نزد من از عسل هم شیرین تر است.» برای همین این برنامه مخصوص متوسطه اول برگزار می شود که نوجوانان هستند تا با این محتوا آشنا شوند که یک نوجوان آنقدر می تواند بزرگ تر و فراتر از سنش باشد که بالاتر از دغدغه های نوجوانی به شهادت و وصال خدا فکر کند.

رویکرد محتوایی هیئت‌های انصار المهدی (عج) انس با شهدا و گرامی داشت یاد و خاطره آن‌ها به ویژه شهدای دانش آموز است و همچنین تدبر و انس بیشتر با مفاهیم قرآن کریم مورد تأکید در هیئت‌های انصارالمهدی (عج) است.

معرفی شهدا و چهره‌های ارزشمند در قالب نماهنگ، پادکست، نمایشگاه و اهدا پرچم‌های بیرق انصارالمهدی (عج) و کتیبه‌های منقش به اسامی ائمه اطهار (ع) و همچنین این معرفی‌ها در بین مطالب سخنران و مداح به دانش آموزان ارائه می‌شود.

نرم افزار بیرق نیز نسخه پشتیبان از هیأت‌های انصار المهدی (عج) است که شامل سخنرانی و عزاداری است.

همچنین کتاب بوی سیب در اختیار دانش آموزان است که این کتاب، شرحی بر زیارت عاشورا است که حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در سال‌های ۶۹ و ۷۰ در حلقه گروهی از نوجوانان و جوانان آن روز بیان کرده‌اند و توسط مرکز فرهنگی تبلیغی آینده‌سازان قم به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی ملکی دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش‌ و پرورش در گفتگویی تاکید کرد: عالم و فیلسوف فرزانه علامه طباطبایی وقتی از گذر خان در شهر قم عبور می‌کرد که در ماه محرم سیاه‌پوش شده بود، پارچه‌های نصب‌شده را به‌صورت می‌کشید و اعتقاد داشت هرجا عزاداری اباعبدالله باشد همانجا حرم حضرت است. حاج عباس قمی را در عالم رؤیا دیدند که از موقعیت و جایگاه بالایی برخوردار است از او پرسیدند این جایگاه بابت کدام اعمال تو بوده است؟ پاسخ داد «زیارت‌های اباعبدالله (ع) و حرم ایشان است.

به این ترتیب هیئت های انصارالمهدی و هر هیئتی که نوجوانان برپا می کنند، در کنار دیگر هیئت ها حکم حرم حضرت را دارند. می توان بر پرچم های نصب شده در این هیئت ها دست کشید و زیارتی کرد.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما