شناسهٔ خبر: 28206270 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بهبود روابط دو کره در سايه ديپلماسي ورزشي

روند دیپلماسی ورزشی میان کره جنوبی و شمالی همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاري فرانسه، دو کره روز چهاشنبه از نامزدی مشترک خود برای میزبانی بازی های المپیک سال 2032 خبر دادند. این طرحی بلند پروازانه و تصویر جدیدی از دیپلماسی ورزشی پس از المپیک زمستانی است که به عنوان تسهیل کننده در رایزنی ها عمل کرد. 

این طرح که نیازمند سطح جدید از همکاری و همکاری متقابل بی سابقه میان دو کشور است در بیانیه مشترکی پس از دیدار میان سران دو کره در پیونگ یانگ منتشر شد. بر اساس این بیانیه مشترک کره شمالی و کره جنوبی توافق کردند به طور مشترک و فعالانه در رقابت های بین المللی از جمله المپیک 2020 شرکت کنند و همچنین به عنوان نامزد مشترک میزبانی بازی های المپیک سال 2032 همکاری کنند. اطلاعات دیگری در این باره مطرح نشد.
تصمیم کره شمالی برای شرکت در بازی های زمستانی که در ماه فوریه در پیونگ‌چانگ در کره جنوبی برگزار شد تغییر شگفت انگیزی در شبه جزیره دو نیم شده کره محسوب می شود. سال گذشته در حالی که کره شمالی شلیک موشک های خود را افزایش و ششمین آزمایش هسته ای خود را انجام داد تنش ها به اوج رسید. کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در آن زمان توهین های شخصی و تهدیدات آخر الزمانی با یکدیگر رد و بدل کردند.
بازی های المپیک زمستانی کره جنوبی فرصتی برای ورزشکاران دو کره بود تا در کنار هم در رژه مراسم افتتاحیه و با پرچم کره متحد شرکت کنند. دو کره همچنین نخستین تیم المپیک متحد خود را در رشته هاکی روی یخ تشکیل دادند. البته در کره جنوبی مخالفان از این اقدام انتقاد و سئول را به دلیل محروم کردن ورزشکاران از عرصه ورزشی بین المللی سرزنش کردند. 
کیم جونگ اون، خواهر جوان تر خود کیم یو جونگ را به پیونگ چانگ فرستاد تا به عنوان نماینده شخصی وی عمل کند. از آن زمان رهبران دو کره سه بار با یکدیگر دیدار کردند. به علاوه از آن زمان دیپلماسی ورزشی با تشکیل تیم های مشترک برای قهرمانی جهانی تنیس و بسیاری از بازی های رقابت های آسیایی همچنان ادامه دارد. این تیم ها مدال های طلا، نقره و برنز هم به دست آورده اند. دو کره همچنین یک بازی دوستان بسکتبال هم ترتیب دادند. توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک به تازگی اعلام کرد که از رژه مشترک و همچنین ارایه تیم مشترک دو کره در مسابقات المپیک 2020 توکیو حمایت خواهد کرد.

نظر شما