شناسهٔ خبر: 28206214 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مهدی‌نژاد نوری در گفت‌وگو با فارس:

فرهنگ عاشورایی سپر محافظ دانشجویان ایرانی در برابر تغییر هویت/ دانشمند بودن به دانش است نه به ظاهر غیرایرانی

معاون اسبق وزیر علوم با بیان اینکه جریانات سالم در دانشگاه‌های کشور کم نیست، گفت: با وجود تمام تحولات در تغییر حفظ هویت ملی و مذهبی جوانان‌مان، دانشجویان جوان می‌توانند از فرهنگ عاشورایی به عنوان سپری برای حفظ هویت خود بهره ببرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، شاید کسی در این مسأله که انسان موجودی است تأثیرپذیر و متغیر که با وجود قرار گرفتن در محیط جدید بلافاصله خود را با آن وفق می‌دهد، شکی نداشته باشد و بسیاری از افراد و بخصوص کارشناسان بر این عقیده‌اند که با توجه به شرایط دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم و ویژگی‌های این جهان، مبتنی بر تغییر و تحولات اگر قرار باشد انسان از تمامی این تغییرات تأثیر بپذیرد، هویت واقعی خود را از دست می دهد و از سویی اگر با تغییرات پیش نرود ممکن است موفقیت‌هایش به مخاطره بیفتد.

این روزها سال تحصیلی جدید در کشورمان آغاز می‌شود و بسیاری از جوانان برای ترم اول دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند. جوانانی که تا سال گذشته دانش‌آموز بوده‌اند و حالا برای ورود به محیط جدید آماده می‌شوند. این جوانان شوقی در سر دارند و رویایی برای آینده تصور کرده‌اند اما از سوی دیگر خانواده‌هایشان هم با تمام خوشحالی از قبولی فرزندشان در دانشگاه، بجز نگرانی برای موفقیت مادی فرزندشان نگران هویت ملی مذهبی او هم هستند.

خانواده‌های دانشجویان این روزها به این مساله می‌اندیشند که نکند فرزندی که با جان و دل و در شرایط اقتصادی ناهموار تربیتش کرده‌اند نتواند تحولات محیط جدید را مدیریت کند و خدای ناکرده با انحراف هویتی و اخلاقی مواجه شود.

 جوان امروز در دنیای پرتحول امروزی باید چگونه تربیت شده باشد که هم بتواند با تحولات و تغییرات مدرن پیش برود و هم هویت ملی و مذهبی خود را حفظ کند؟ دانشگاه‌های ما باید چگونه باشد تا خانواده‌ها نیز با خیالی آسوده فرزندشان را راهی دانشگاه کرده و جز موفقیت برایش چیزی تصور نکنند و نگرانی دیگری نداشته باشند؟

به گفته برخی کارشناسان، تغییر در سبک زندگی خانواده‌ها نیز در عدم حفظ هویت از سوی فرزندان تاثیرگذار است و در این زمینه باید جوان از درون خانواده به ثبات هویتی رسیده باشد تا هیچ مسیر انحرافی نتواند او را از مقصد دور کند.

شاید شما هم از زبان پدر، مادر، پدر بزرگ و یا مادربزرگ تان شنیده باشید که دوره و زمانه تغییر کرده است، زندگی‌ها دیگر مثل سابق نیست، تجملات خیلی زیاد شده‌ و محبت‌ها و روابط خانوادگی کاهش یافته است، احترام‌ها کم شده و مسائل دیگری جای این ارزش‌ها را گرفته است.

دانشجوی جوانی که تازه به دانشگاه رفته هم از این اجتماع جدا نیست و شاید او هم از روی جوانی تحولاتی را ببیند که به تصورش آن‌ها ارزش باشد و برای ارزشمند شدن به سمت آن تحولات برود و همین مساله شروع یک زندگی دیگر با هویتی دیگر را برایش رقم بزند که اگر این جریان برای جوانان متعددی رخ دهد نابهنگام چشم می‌چرخانیم و یک خودباختگی فرهنگی را شاهد خواهیم بود.

خبرگزاری فارس با توجه به اهمیت موضوع «حفظ هویت ملی و مذهبی دانشجویان» در نظر دارد در پرونده‌ای به بررسی این موضوع بپردازد.

در این زمینه با محمدمهدی نژاد نوری عضو هیات علمی دانشگاه و معاون وزیر علوم در دولت دهم به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

* ضدارزش‌ها را مدینه فاضله نشان‌ می‌دهند تا جوانان منحرف شوند

فارس: این روزها خانواده‌ها نگران حضور فرزندشان در دانشگاه هستند، برخی دانشجویان به سمت کشورهای خارجی سوق داده می‌شوند و برخی دیگر با انحراف هویتی روبه رو می‌شوند، ریشه این مساله کجاست؟

مهدی‌نژاد نوری: برخی اساتید در دانشگاه‌ها، کشورهای خارجی را برای دانشجویان قبله حاجات نشان می‌دهند به طوریکه دانشجویان فکر می‌کنند در کشورهای دیگر خبرهای خاصی است، در حالی که این خبرها هم نیست، اگر گزارشی از توفیقات علمی افرادی که رفته‌اند تهیه می‌شد و وضعیت شغلی و زندگی آنها را ارزیابی می‌کردیم، می‌دانستیم که آنقدر هم موفقیت‌آمیز نبوده است. شاید بتوان در این زمینه این مساله را بیان کرد که « نه در غربت دلم شاد و نه رویی در وطن دارم.»

 زمانی که یک استاد مثال‌هایی را از فناوری‌های کشورهای دیگر بیان می‌کند و سیاه‌نمایی‌هایی را از کشور خودمان نشان می‌دهد، حتی اگر به طور مستقیم به دانشجویان نگوید که به خارج بروید، تصویری ایجاد می‌کند که دانشجو برای رفتن هوایی می‌شود.

بهشتی را در آنجا تصور می‌کنند که فرد رشد علمی، منزلت و درآمد خود را در آنجا می‌بیند، ولی باید ببینیم چند درصد از اینها به مریم میرزاخانی تبدیل شدند یا چقدر موفقیت مادی و معنوی دارند. 

* جوانان بدانند دانشمند بودن به دانش است نه به سیگار و ظاهر غیرایرانی

فارس: به نظر شما بیشتر نگرانی خانواده‌ها از چیست؟

مهدی‌نژاد نوری: بحث تغییر هویت، حفظ ارزش‌ها و دین‌زدایی مطرح است که باید به طور کامل بررسی شود.

فارس: این تغییر هویت به چه شکل انجام می‌شود؟

مهدی‌نژاد نوری: ممکن است به طور مستقیم دانشجویان را وسوسه نکنند، ولی تصویری نشان دهند که دانشجویان آن را مدینه فاضله بدانند و به آن سمت گرایش یابند.

مثلا به خصوص در رشته‌های هنری نشان می‌دهند که افراد باید سیگار به دست بگیرند و لباس آنچنانی بپوشند تا هنرمند تلقی شوند.

این مسائل به ذهن جوانان‌مان القا می‌شود، حیا و غیرت و حساسیت را از جوان می‌دزدند.

جوان ما باید به قدری قوی باشد که بداند هنرمند بودن به هنر و دانشمند بودن به دانش اوست نه به ظاهر.

* فرهنگ عاشورایی سپر محافظ دانشجویان در برابر تغییر هویت

فارس: راه حل مقابله با این تغییر هویت چیست؟

مهدی‌نژاد نوری: برای اینکه با این مسئله مقابله شود،‌ جوانان می‌توانند در زمان حضور در دانشگاه با تشکل‌های اسلامی ارتباط برقرار کنند. دانشجویان باید شخصیت و هویت خود را از خانواده بگیرند و باید با بینش و آگاهی به دانشگاه بروند و خانواده‌ها باید فرزندشان را آگاه کنند و به او بگویند که ممکن است چه تحولاتی شکل بگیرد تا به صورت تدریجی، دین و حیا را از وی نگیرند.

تقویت روحیه دینی و بصیرت افزایی در حفظ هویت ملی و مذهبی مهم است، حضور در عزاداری‌ها و سخنرانی‌ها می‌تواند گارد محافظی باشد که جوان ما به جای اثرپذیری از دیگران حتی اثرگذار باشد.

جریانات سالم هم در دانشگاه کم نیست، دانشجو باید با دل به سمت خوبی‌ها و پاکی‌ها برود و هم علم بگیرد هم ارتقای معنوی داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما