شناسهٔ خبر: 28205435 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

قمه زنی باعث انتقال ویروس هپاتیت

رئیس شبکه هپاتیت ایران: قمه زنی و استفاده مشترک از قمه از علل مهم انتقال و ابتلا افراد در ایام عزاداری به ویروس هپاتیت B و C است.

صاحب‌خبر -

قمه زنی باعث انتقال هپاتیت می‌شودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران؛ دکتر سید مؤید علویان افزود: مهمترین علت انتقال بیماری هپاتیت بر اثر قمه زنی و استفاده مشترک از قمه بین عزاداران است.

وی گفت: فرآیند قمه زنی و پاشیدن خون به اطراف نیز می‌تواند باعث انتقال بیماری هپاتیت به اطرافیان شود و حتی افرادی که قمه نمی‌زنند و در نزدیکی فرد قمه زن هستند نیز در معرض خطر قرار دارند.

دکتر علویان افزود: مردم برای حفظ سلامت خود و اطرافیان خود و پیشگیری از انتقال بیماری هپاتیت B و C در جامعه از قمه زنی خودداری کنند تا جامعه سالمتری داشته باشیم.

این فوق تخصص بیماری‌های کبد گفت: هر سال در ایام عزاداری با مواردی از انتقال بیماری هپاتیت در ایام عزاداری‌ها مواجه می‌شویم که علت آن قمه زنی است، توصیه می‌شود برای افرادی که قمه می‌زنند، پرونده ویژه سلامت تشکیل شود و قمه زنی به عنوان یک سابقه منفی در پرونده پزشکی آن‌ها درج شود و سازمان انتقال خون نیز این افراد را برای اهدای خون قبول نکند.

علویان افزود: هم اکنون با انجام واکسیناسیون هپاتیت B، میزان انتقال و موارد جدید این بیماری در کشور به میزان بسیار زیادی کاهش یافته و شیوع این بیماری در ایران به زیر ۲ درصد رسیده است.

وی گفت: برنامه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و شبکه هپاتیت کشور این است که تا سال ۱۴۱۰ بیماری هپاتیت C در کشور ریشه کن و حذف شود و بیماری هپاتیت B نیز به شدت کنترل شود.

دکتر علویان افزود: راه حل رسیدن به این هدف این است که علاوه بر اقدامات بهداشتی مانند واکسیناسیون و بهبود سطح بهداشت عمومی در جامعه، مردم نیز نسبت به روش‌های انتقال این بیماری آگاهی پیدا کنند و نکات علمی را درباره انتقال این بیماری بدانند.

نظر شما