شناسهٔ خبر: 28205385 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

سکوت جوامع اسلامی در قبال تعطیلی دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین؛

تعطیلی "ساف "تلاش واشنگتن برای پاک کردن صورت مسئله

تعطیلی دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن بار دیگر از به بن بست رسیدن هرگونه مذاکره و سازش فلسطینی ها با رژیم صهیونیستی حکایت می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته گذشته دولت ترامپ در اقدامی خبر تعطیلی دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن را اعلام کرد و مدعی شد که "هدف ما از فعالیت دفتر این سازمان تلاش برای رسیدن به صلحی جامع با اسرائیل بود، اما این سازمان، گامی در راستای آغاز مذاکرات مستقیم با اسرائیل برنداشت" و پس از آن بود که در عین شگفتی سازمان آزادی بخش فلسطین عامل تعطیلی دفتر خود در آمریکا معرفی شد! به طوری که وزارت خارجه ایالات متحده در ادامه بیانیه با انتقاد از ساف، ادعا کرد که "این سازمان اکنون طرح صلح آمریکا را ندیده، ولی آن را محکوم کرده و حاضر نشده است در این راستا با دولت آمریکا به مذاکره بپردازد." البته این قسمت از بیانیه بیشتر نوعی قهر و لج بازی ترامپ با این سازمان را می رساند که از  نپذیرفتن طرح  (به اصطلاح) صلح آمریکا توسط فلسطینیان نشات می گیرد!

ساف مخفف سازمان آزادی بخش فلسطین است که در سال ۱۹۶۴ به وسیله سران عرب در کنفرانس اتحادیۀ عرب تشکیل شد. این سازمان، متشکل از مجموعه ای از گروه ها و احزاب فلسطینی است و رییس آن، به نوعی نماینده مردم این کشور به شمار می رود و در سال ۱۹۸۸ در الجزایر اعلام کرد که فلسطین یک کشور مستقل است و استقلال آن را در اعلامیه ای به جهانیان اعلام کرد. ساختار این سازمان یک شبه حکومت محسوب می شود و از سه بخش سیاسی و یک بخش نظامی تشکیل شده که ساختار سیاسی آن شامل شورای ملی، شورای مرکزی و کمیته اجرایی بوده و بخش نظامی این سازمان هم بیشتر شامل ارتش آزادی بخش فلسطین می شود .

برخی کارشناسان بر این باورند که ترامپ از زمانی که ساف اعلام کرد اسرائیل را به عنوان یک "کشور" به رسمیت نمی شناسد، تصمیم خود را برای تعطیلی دفتر این سازمان در واشنگتن گرفت. همچنان که دی ماه سال گذشته کمیته اجرایی این سازمان در بیانیه ای اعلام کرد که سازمان آزادی بخش فلسطین سیاست های دیکته وار دولت «دونالد ترامپ» با هماهنگی رژیم صهیونیستی برای تحمیل بر مردم فلسطین را رد می کند و اسرائیل را به عنوان "کشور یهودی" نمی پذیرد. ساف همچنین از تمام کشور هایی که اسرائیل را به رسمیت شناخته اند، خواست برای دولت فلسطین رسمیت قائل باشند و این در حالی بود که ساف در سال ۱۹۹۳ متعهد شده بود که حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

همچنین مرور روند فعالیت این سازمان در خاک آمریکا در سال های گذشته نشان دهنده فراز و فرود های بسیاری از حضور آن ها در این کشور است، همانطور که بوش پسر هم در دسامبر ۲۰۰۲، به بهانه این که ساف به برخی از تعهدات خود عمل نکرده، سطح نمایندگی دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در آمریکا را کاهش داد و کنگره آمریکا در دسامبر ۲۰۱۵ با تصویب قانونی، شروطی را برای فعالیت دفتر آنها در واشنگتن تعیین کرد که بر اساس یکی از این شروط، اگر ساف به شکایت خود برای محاکمه سران جنایتکار رژیم اسرائیل در دیوان بین المللی کیفری ادامه دهد، دیگر نخواهد توانست دفتر خود را در واشنگتن حفظ کند! و در نهایت هم با همه این اتفاقات، نام ساف از فهرست سیاه تروریسم آمریکا حذف نشد.

گفته می شود فشار های آمریکا بر سازمان آزادی بخش فلسطین در دولت اوباما کمی کاهش یافت، به طوری که اوباما، با برافراشته شدن پرچم فلسطین بر بام دفتر نمایندگی آنها در واشنگتن موافقت کرد و جان کری وزیر امور خارجه با رد درخواست کنگره مبنی بر تعطیلی دفتر ساف در واشنگتن با این بهانه که فعالیت این دفتر فایده ای برای آمریکا و روند صلح ندارد، این اقدام را به زیان تلاش های آمریکا برای برقراری سازش میان طرفین فلسطینی و اسرائیلی دانست.

تعطیلی دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن

همچون روال گذشته پس از هر فتنه و آتش افروزی در سطح منطقه و عرصه بین الملل نام سعودی ها هم در کنار آمریکا و صهیونیست ها به چشم می خورد و روزنامه بریتانیایی تایمز هم در این باره نوشته است که "آمریکا قصد دارد به دنبال تغییراتی که با هدایت عربستان در روابط میان کشور های عربی با اسرائیل ایجاد شده است، طرحی نهایی برای برقراری صلح دائمی میان فلسطینیان با اسرائیل را اجرا کند. به نوشته تایمز، واشنگتن امیدوار است تا این طرح که توسط «جرارد کوشنر» داماد رییس جمهوری آمریکا تهیه و تنظیم شده و پس از سفر چهار روزه وی به ریاض، در اختیار محمود عباس قرار گرفته است، با موفقیت اجرایی شود که این امر از مشارکت همیشگی ریاض در هر اقدامی ضد ملت فلسطین حکایت می کند.

حضور و نقش عربستان در این اتفاق را " نشأت اَقطش" استاد دانشگاه فلسطینی به صراحت بیان کرده و می گوید جنبه پنهان این مساله با اِعمال فشار سعودی ها بر فلسطینیان برای پذیرش مناسبات مربوط به «معامله قرن» مرتبط است و در تصمیم آمریکا برای تعطیلی دفتر ساف در واشنگتن، نشانه های آشکاری از نقش عربستان سعودی هم به چشم می خورد، چراکه چندی پیش ریاض با فراخواندن محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، از وی خواسته بود تا میان دو گزینه پذیرش معامله قرن و یا کناره گیری از این منصب، یکی را انتخاب کند.

 این اقدام ترامپ واکنش فلسطینی ها را هم به دنبال داشت و در ابتدا ساف تعطیلی دفتر خود در واشنگتن را اقدامی خصمانه خواند و صائب عریقات، دبیر کل آن، سیاست آمریکا را تنش زا و خطرناک توصیف کرد و گفت که این تصمیم نشان می دهد، آمریکا قصد مجازات دسته جمعی فلسطینی ها را دارد و تهدید کرد که تمام روابط خود را با دولت آمریکا قطع می کند. علاوه براین احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب هم اقدام واشنگتن را در راستای سیاست های آمریکا برای حذف آرمان فلسطین دانست و تاکید کرد که دولت کنونی آمریکا بعد از به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، جانبداری کامل خود از اسرائیل را نشان داد. حسام بدران عضو دفتر سیاسی جنبش حماس هم فرد دیگری بود که در این راستا، با اشاره به بسته شدن دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن توسط دولت آمریکا بر این باور بود که اقدام واشنگتن در قبال سافت ثابت کرد، روند سازش و مذاکره با اشغالگران به بن بست رسیده است.

تعطیلی دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن

کشور های دیگر هم به این اقدام ترامپ واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند، به طوری که سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که تصمیم آمریکا درباره تعطیلی ساف بار دیگر نشان داد که دولت آمریکا در مسئله فلسطین بی طرف نبوده و مواضع او  جانبدارانه است.انتقادها به همین جا ختم نشد و سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم با اعلام اینکه اقدام واشنگتن دستیابی به راه حلی برای تشکیل دو دولت میان فلسطین و رژیم صهیونیستی را دشوارتر خواهدکرد و علاوه براین باتوجه به نبود ارتباط میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها، از اقدام یک جانبه جدید آمریکا که باعث ایجاد موانعی در زمینه از سرگیری مذاکرات تشکیل دو دولت شد،نگران هستیم.

همانطور که پیش بینی می شد، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تصمیم واشنگتن در بستن مقر هیات دیپلماتیک فلسطین در آمریکا قدردانی کرد و این تصمیم را ستود، نتانیاهو در بیانیه ای گفته که "آمریکا تصمیم درستی درباره هیات سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن گرفته واسراییل از اقدامات واشنگتن حمایت می کند".

امروز اما دولت آمریکا پس از اتخاذ سلسله تدابیر ظالمانه در حق فلسطینی ها، این بار سفیر فلسطین را اخراج  و به دنبال آن مجوز اقامت خانواده سفیر این کشور را هم لغو کرد، این درحالی ست که مجوز اقامت خانواده این سفیر تا ۲۰۲۰ اعتبار داشت، ولی  از آن ها خواسته شده فورا خاک آمریکا را ترک کنند.تمامی این اقدامات غیر انسانی به خوبی نشان می دهد که دونالد ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید باوجود مخالفت های جهانی چطور گام هایش را در راه مقابله با فلسطینی ها محکم تر برمی دارد و واضح است که تمام اقدامات آنها به نوعی جانبداری از طرف اسرائیلی بوده است. تعهد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس و لغو کمک مالی ۲۲۱ میلیون دلاری به تشکیلات خودگردان فلسطین همگی نمونه هایی از این فشار ها هستند، اما به طور حتم اقدامات خصمانه ایالات متحده در تعطیلی دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین اولین و آخرین اقدام آنها برای وارد آوردن فشار بر فلسطینی ها و  دادن امتیازات بیشتر به اسرائیل، نخواهد بود، در این میان برخی کشور های عربی منطقه هم به عنوان "جاده صاف کن" در کنار آمریکا و رژیم صهیونیستی حضور داشته و نه تنها اعتراضی به این سیاست ها ندارند بلکه خود درحد توان به پیش برد سیاست های حمایتی از رژیم صیونیستی کمک می کنند. در زمان انتشار خبر تعطیلی دفتر سافت، سکوت کشورهای اسلامی بیش از هر چیز دردناک بود و با نزدیک شدن نشست مجمع عمومی سازمان ملل لزوم توجه بیشتر به وضعیت فلسطینیان بیش از پیش احساس می شود.

گزارش از سید محسن حسینی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما