شناسهٔ خبر: 28205124 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

بیرق سرخ تاسوعا در سرزمین خورشید به اهتزاز درآمد

تاسوعای حسینی در خراسان رضوی مملو از شور حسینی است، عزاداران سیاه پوش شهدای کربلا در این روز در قالب هیات های مذهبی که هر کدام مزین به نام یکی از شهدای کربلا

صاحب‌خبر - تاسوعای حسینی در خراسان رضوی مملو از شور حسینی است، عزاداران سیاه پوش شهدای کربلا در این روز در قالب هیات های مذهبی که هر کدام مزین به نام یکی از شهدای کربلا هستند، در خیابان های شهر، مساجد و حسینیه ها همنوا با نوحه های حزن انگیز ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و آهنگ شیپور و طبل حرکت خود را آغاز نموده اند.
علم ها و کتل های فراوان در دسته های عزاداری در اهتزاز است اما در روز تاسوعا علم خونین حضرت عباس (ع) پیشاپیش هر هیات حرکت می کند و نوحه های مداحان نیز بر محور ذکر مصیبت و بیان رشادت های حضرت عباس (ع) و حضرت علی اکبر (ع) استوار است.
آداب و آیین های سوگواری روز تاسوعا در خراسان رضوی مانند سایر نقاط کشور است و تنها تفاوت این آیین ها در مشهد با دیگر نقاط، وجود بارگاه منور ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به عنوان مقصد نهایی تمام هیات های مذهبی است.
حرکت هیات های مذهبی در خیابان ها، برگزاری مجالس روضه در خانه ها، مساجد، تکایا و حسینیه ها، پخش نذری، برپایی ایستگاه های صلواتی برای توزیع نذورات بین هیات های مذهبی و عزاداران، استفاده از علم و وسایل عزاداری از دیگر آداب روز تاسوعا در استان خراسان رضوی است.
در مناطق جنوبی خراسان رضوی، روز تاسوعا آیین هایی مانند نخل برداری و علم گردانی نیز برگزار می شود که از جمله این مناطق روستاهای شهرستان های گناباد و بجستان است.
علم گردانی روز تاسوعا در این مناطق از یک خانه مشخص آغاز می شود و تا ظهر آن روز طبق رسوم دیرینه پایان می یابد، عصر روز تاسوعا نیز علم گردانی در نیمه دیگر روستا ادامه می یابد و به هنگام عبور علم مردم آن مناطق جلو خانه خود اسفند و نمک دود می کنند و با ذکر صلوات فضای روستا را معطر می نمایند.
در آیین مذهبی نخل گردانی روز تاسوعا، عزاداران حسینی صندوق هایی را به شکل ضریح یا نخل و مانند آن آراسته و به عنوان تابوت شهدای کربلا در گذرگاه ها و محله ها می گردانند.
مشهد مقدس در روز تاسوعا میزبان بیش از 2 هزار هیات مذهبی از داخل شهر و حدود 500 هیات مذهبی از نقاط دیگر استان است که به این شهر می آیند تا در کنار بارگاه منور رضوی به عزاداری بپردازند.
حرکت هیات های مذهبی در مشهد از شب تاسوعا آغاز می شود و در ظهر عاشورا به اوج می رسد، در خیابان های منتهی به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) ایستگاه های صلواتی به فاصله 200 متر از یکدیگر مستقر شده و انواع نذورات به ویژه چای و شربت بین مردم توزیع می کنند.
علم سبز مزین به نام حضرت عباس (ع) جلودار هر هیات مذهبی در روز تاسوعاست، همه هیات ها پس از عزاداری، سینه زنی و زنجیرزنی در خیابانها وارد حرم مطهر رضوی می شوند تا پس از برگزاری اجتماع بزرگ عزاداران حسینی طی ویژه برنامه خاص همراه با مرثیه سرایی، نوحه خوانی و سخنرانی، این رویداد جانگداز را به ساحت مقدس حضرت امام رضا (ع) تسلیت عرض کنند.
اجتماع سوگواران در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام هشتم (ع) بعد از اقامه نماز ظهر و عصر و سخنرانی آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، پایان بخش برنامه های روز تاسوعا در مشهد است.
روز تاسوعا پنج هزار و 138 هیات مذهبی در سراسر استان خراسان رضوی به عزاداری می پردازند و 528 ایستگاه صلواتی نیز در مشهد برای پخش نذورات و پذیرایی از عزاداران برپا شده است.
بقاع متبرکه، مساجد و حسینیه ها نیز در این روز میزبان هیات های مذهبی بوده و از محل درآمد موقوفات به اطعام عزاداران حسینی می پردازند.
7489 / 6053
انتهای پیام

نظر شما