شناسهٔ خبر: 28204927 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاور امور بانوان و خانواده سازمان مرکزی تعاون روستایی :

طرح مهارت افزایی بانوان روستایی به اعتبار نیاز دارد

تهران- ایرنا- مشاور امور بانوان و خانواده سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، با اعلام تصویب اجرای طرح آموزش و مهارت افزایی تعاونی روستایی بانوان گفت: این طرح همچنان در انتظار تامین اعتبار است.

صاحب‌خبر -

میترا نجفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: برای تحقق اهداف تعاونی های روستایی بانوان، طرحی با عنوان « آموزش و مهارت افزایی تعاونی روستایی بانوان» به صورت جامع و شامل 18 زیر پروژه تدوین شده که ردیف اعتباری از سازمان مرکزی تعاون روستایی دریافت کرده است. این طرح تمام سطوح دولتی و غیردولتی، حمایتی، هدایتی و نظارتی سازمان مرکزی تعاون روستایی برای تعاونی های روستایی زنان را دربرمی گیرد.
وی این سطوح حمایتی، هدایتی و نظارتی را از تربیت کارشناسان مرتبط با تعاونی های زنان، آموزش اعضا، آموزش های فنی و حرفه ای، ایجاد اشتغال، حمایت از پروژه های مدون اشتغالزایی تعاونی ها و طرح های دیگر عنوان کرد و گفت: این طرح به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه داده شده است که مورد تصویب قرار گرفت اما با وجود تصویب، تاکنون ریالی برای اجرای طرح دریافت نکرده ایم.
نجفی توضیح داد: حدود یک میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار برای این طرح تصویب شده اما هنوز تخصیص داده نشده است که امیدواریم با درایت مسئولان و توجه بیشتر به حوزه تعاون روستایی بانوان، علاوه بر اقدامات جدی در این زمینه در راستای حمایت از بانوان گام های بهتری برداشته شود.
مشاور امور بانوان و خانواده سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تاکید کرد: در بخش تعاونی زنان روستایی پروژه های متعددی وجود دارد که مورد حمایت قرار نمی گیرد و اعتبار برای حمایت از این پروژه ها وجود ندارد درحالی که ما خواهان داشتن زمینه بازاریابی برای این طرح ها هستیم.
نجفی اضافه کرد: بانوان فعالیت های متنوع زیادی در مناطق روستایی دارند. نظارت و درخواست تسهیلات آنها به صورت جمعی است. ما این مشکل را داریم که درخواست و تامین تسهیلات به حدی سختی است که هیچ انگیزه ای برای دریافت آن برای بانوان وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: اگر امکان توسعه فعالیت های این گروه های کوچک در قالب پروژه های تولیدی باشد، می توانند به میزان زیادی مساله بیکاری و عدم اشتغال را در روستاها حل کنند؛ زیرا تعاونی های روستایی زنان مراکزی مانند کانون متمرکز توسعه روستایی را دارند و می توانند آموزش خانواده های روستایی و ارتقای سطح کشاورزی خانوادگی را به عهده داشته باشند.
نجفی ادامه داد: از آنجایی که در این طرح روستاها به زنان سپرده شده است و در اثر گسترش بیکاری در روستاها مردان روستاها را ترک می کنند، زنان می توانند زمینه ساز مهاجرت معکوس شوند البته اگر زمینه توجه و حمایت بیشتر از بانوان صورت گیرد.
رئیس اداره تعاونی های روستایی زنان گفت: همچنین به دلیل اینکه تعاونی های بانوان در قالب کوچک مقیاس و محلی است، موسسات یا نهادهای دولتی یا غیردولتی که می توانند تعاونی های زنان را مورد حمایت قرار دهند، انتظار زیادی از این تعاونی ها ندارند اما اگر مورد حمایت قرار گیرند، می توانند به طور کامل مساله بیکاری را در روستاها حل و مهاجرت معکوس ایجاد کنند و زمینه بازگشت مردان به روستاها را نیز فراهم کنند.
وی تصریح کرد: همچنین می توانند کشاورزی خانگی را تقویت کنند به عنوان مثال حدود 20 سال در خراسان جنوبی خشکسالی وجود دارد که زنان باهمت و توانمند بیرجند و روستاهای اطراف، صنعت دستی پارچه بافی را احیا کردند که باعث شد زنان روستایی که کاملا از کشاورزی و کشت زرشک و زعفران ناامید شده بودند، پارچه بافی را جایگزین کنند و روستاها را نجات دهند. با وجود اینکه سالیان سال این صنعت منسوخ شده بود، دوباره احیا شد و اکنون منطقه رونق یافته و باعث مهاجرت معکوس هم شده است.
نجفی اضافه کرد: اگرچه تعداد تعاونی های بانوان بسیار کم است اما مورد حمایت سازمان برنامه و بودجه و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است و امیدواریم با همت و تلاش این دستگاه ها در حوزه فعالیت های اجرایی هم از این تعاونی ها حمایت شود تا طرح های بانوان عملیاتی شود.
به گفته وی، حدود 330 تعاونی روستایی زنان تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی است که 62 هزار نفر از بانوان در مناطق روستایی در این تعاونی ها فعالیت های فصلی و چندمنظوره دارند.
نجفی ادامه داد: تعاونی های روستایی زنان جزو تشکل هایی است که فعالیت های آنها چندمنظوره و بر اساس مخاطب است. البته فعالیت اصلی زنان روستایی در حوزه کشاورزی و دامداری است اما برخی فعالیت ها مانند صنایع دستی و تولید و فرآوری محصولات کشاورزی را دارند که قبلا فردی بوده و اکنون به صورت جمعی انجام می شود.
رئیس اداره تعاونی های روستایی زنان با بیان اینکه تعاونی های حوزه زنان کوچک مقیاس و کم سرمایه و زود بازده هستند، اظهار داشت: عمده فعالیت های مشارکتی این تعاونی ها در گروه های کوچکتر انجام می شود که عمدتا به گروه های خودیار معروف هستند.
اجتمام* 7268*1834

نظر شما