شناسهٔ خبر: 28204586 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دستگاهی که ذهن شما را می‌خواند + عکس

یکی از محققان گروه Fluid Interfaces به تازگی از پروژه AlterEgo رونمایی کرده است. این دستگاه می‌تواند افکار شما را بخواند.

صاحب‌خبر -

دستگاهی که ذهن شما را می‌خواندبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال‌های زیادی است که دانشمندان در تلاش برای ساخت دستگاهی هستند که بتوان بدون حرف زدن با آن ارتباط برقرار کرد. البته استیفن هاوکینگ توانسته بود دستگاهی بسازد که با حرکت چشمانش کنترل می‌شد. اما دانشمندان قصد دارند پا فراتر گذاشته و وسیله‌ای طراحی کنند که بهتر از اختراع هاوکینگ کار کند.

آرنوا کاپور، یکی از محققان گروه Fluid Interfaces در آزمایشگاه MIT ،به تازگی از پروژه AlterEgo رونمایی کرده است.  محققان موسسه فناوری ماساچوست، یک دستگاه پوشیدنی را اختراع کرده اند که عملا می تواند افکار شخص را بخواند و به آن‌ها اجازه می دهد با یک رایانه صحبت کنند بدون آنکه کسی بشوند. دستگاهی که AlterEgo نام دارد، به فرد اجازه می دهد بدون آنکه یک کلمه بیان کند رایانه خود را کنترل کند. وقتی فردی که دستگاه را در اختیار دارد یک کلمه یا عبارت را در ذهنش داشته باشد اما آن را به زبان نیاورد، AlterEgo سیگنال های عصبی عضلانی را در فک و صورت او را می گیرد. AlterEgo این سیگنال ها را به یک کامپیوتر انتقال می دهد که برنامه ریزی شده است تا آن‌ها را با کلمات خاص مرتبط سازد.

دستگاهی که ذهن شما را می‌خواند
AlterEgo شبیه یک هدست است که هنرمندان روی صحنه می پوشند و جلوی فک و گوش قرار می‌گیرد. داخل دستگاه چهار الکترود است که پوست شخص را لمس می کنند. این الکترودها بسیار حساس هستند و سیگنال‌های عصبی عضلانی ایجاد شده هنگام فکر کردن به یک کلمه را حس می‌کنند. دستگاه سپس آن سیگنال ها را به یک رایانه ارسال می کند و درآن‌جا این سیگنال‌ها ترجمه می‌شوند.

دستگاهی که ذهن شما را می‌خواند
این دستگاه نسبتا دقیق است و در یک آزمایش با جامعه آماری 10 نفر، 92 درصد موفق بود که این آمار خوبی است. محققان می گویند این درصد در آینده افزایش می یابد. آرن کاپور، دانشجوی کارشناسی ارشد آزمایشگاه رسانه ای MIT، گفت : ایده اصلی ما این است که دستگاهی بسازیم که توانایی افکار درونی انسان را دارد.

دستگاهی که ذهن شما را می‌خواند

پا گذاشتن این تکنولوژی به دنیای فناوری گام بزرگی است و موجب پیشرفت چشم‌گیری در زمینه ساخت دستیار مجازی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اولین ویدئوی رسمی از گیم‌پلی عنوان Shadow of the Tomb Raider را ببینید +فیلم

انتهای پیام/

دستگاه ذهن خوان

برچسب‌ها:

نظر شما