شناسهٔ خبر: 28204263 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کردستان، یکپارچه در سوگ علمدار کربلا

مردم مومن و متدین استان کردستان امروز چهارشنبه همزمان با نهم محرم الحرام و روز تاسوعای حسینی در سوگ علمدار کربلا به سوگواری و عزاداری پرداختند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز کردستان، این روز‌ها شهر‌ها و روستا‌های استان کردستان همانند سایر نقاط کشور رنگ و بوی عزا به خود گرفته است و مردم این دیار از روز اول محرم هر کدام به نوعی ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) نشان می‌دهند. کردستان، یکپارچه در سوگ علمدار کربلا
از روز اول محرم در کوچه‌ها و محلات شهر‌های مختلف استان، هیات‌های عزاداری برپا شده و عاشقان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از زن و مرد پیر و جوان در این هیات‌ها حضور یافته و به یاد شهدای مظلوم دشت کربلا اشک ماتم می‌ریزند.
علاوه بر هیات ها، حسینیه ها، مهدیه‌ها و اماکن مذهبی و بقاع متبرکه استان نیز مملو از عزاداران و سوگواران حسینی است.
این روز‌ها از هر کوی و برزنی که عبور می‌کنی بخصوص خیابان‌های محل برپایی هیات ها، صدای مرثیه سرایی و نوحه خوانی عزاداران به گوش می‌رسد و ناخودآگاه با یادآوری مظلومیت شهدای کربلا اشک در چشمانت حلقه می‌زند.
روحانیان و مبلغان نیز با سخنرانی در جمع عزاداران حسینی به بیان وقایع کربلا پرداخته و مردم را با فلسفه قیام خونین امام حسین (ع)، ویژگی‌های شخصیتی آن بزرگوار و نقش علمدار کربلا حضرت عباس (ع) در این قیام آشنا می‌کنند.
در این ایام بسیاری از خانواده‌ها بر اساس یک سنت قدیمی و دیرینه به پخت غذا‌های نذری از جمله، آش، شله زرد و حلیم پرداخته و در میان عزاداران توزیع می‌کنند.
همچنین افراد زیادی هستند که از روز اول محرم با پخش حلوا، خرما و چای و شربت از عزاداران و سوگواران پذیرایی می‌کنند و روز‌های تاسوعا و عاشورار را نیز روزه می‌گیرند.
همزمان با تاسوعای حسینی آیین‌های عزاداری پررنگ‌تر از روز‌های گذشته شده و هزاران نفر از عاشقان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) اعم از اهل سنت و تشیع از جای جای استان کردستان از شب گذشته با حضور در هیات‌های مذهبی و حسینیه‌ها به عزاداری و مرثیه سرایی پرداختند.
از اوایل صبح امروز نیز هیات‌ها و دسته‌های عزاداری در خیابان‌های شهر سنندج و حسینیه‌ها و اماکن متبرکه حضور یافته و به یاد سیدالشهدا و یاران باوفای آن حضرت به سر و سینه زدند.
مردم شهر سنندج با حضور در دسته‌های عزاداری از جلوی مهدیه این شهر، خیابان فردوسی و میدان انقلاب به سمت حسینیه حرکت کرده و در سوگ شهدای دشت کربلا عزاداری کرده و با شکوه و نظم خاصی به مرثیه سرایی و نوحه خوانی پرداختند.
گزارش‌های رسیده از سایر نقاط استان کردستان حاکی از آن است که مردم شهر‌های مختلف این استان نیز از ساعت اولیه امروز با راه اندازی هیات‌های عزاداری و سینه زنی و زنجیر زنی یاد سرور و سالار شهیدان و یاران باوفای آن حضرت بویژه حضرت ابوالفضل العباس را گرامی داشته اند.
هر ساله ایام محرم در جای جای استان کردستان با آداب و رسوم خاصی از جمله مراسم گل گیران، تشکیل هیات‌های عزاداری در مقابل حسینیه، مساجد و سایر اماکن مذهبی و پخت غذا‌های نذری همراه است.
امسال ۶۱۰ هیات مذهبی و ۱۴ بقعه متبرکه شاخص استان در اجرای برنامه‌های سوگواری و عزدارای سرور و سالار شهیدان در سطح استان مشارکت دارند.

نظر شما