شناسهٔ خبر: 28204027 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آیین سنتی زنجیر زنی ابرکوه قابلیت ثبت جهانی دارد

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از مراسم های ماه محرم که واقعا خالصانه و توسط مردان برگزار می شود، آیین زنجیرزنی است .این حرکت معنوی که شور و شوق حسینی را به

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از مراسم های ماه محرم که واقعا خالصانه و توسط مردان برگزار می شود، آیین زنجیرزنی است .
این حرکت معنوی که شور و شوق حسینی را به همراه دارد، عزاداران را در هوای گرم و سرد روزگار در حسینیه ها و مساجد شهر گرد هم می آورد.
این سبک زنجیرزنی در استان یزد بی نظیر است، مردم با این حرکت نشان می دهند که همگی برای امام حسین (ع) عزاداری می کنند و عشق و علاقه خود را به خاندان عصمت و طهارت به منصه ظهور می رسانند .

** آیین زنجیر زنی ابرکوه منحصر بفرد است.
به گفته فرماندار ابرکوه، آیین زنجیر زنی این شهرستان که بسیار منظم، زیبا و در نوع خود یکی از آیین های با شکوه عزاداری کشور نیز است بسیار منحصر بفرد می باشد.
محمد کاظمی نسب افزود: این سبک عزاداری که برای عرض ارادت به ساحت امام حسین (ع) و ائمه دین برگزار می شود، بیشتر به جهانیان معرفی شود.
رئیس شورای امور اجتماعی ابرکوه با بیان اینکه آیین یادشده که به مناسبت محرم بویژه تاسوعا و عاشورای با حضور قشرهای مختلف برگزار می شود، تصریح کرد: با توجه به قابلیت های این حرکت عظیم و حماسی، ارزش معرفی به جهانیان را دارد.
کاظمی نسبت خاطر نشان کرد: مردم با حرکت حماسی زنجیر زنی ، عشق و علاقه خود را به امام حسین (ع) نشان می دهند.
وی با اشاره به اینکه مسئولان میراث فرهنگی شهرستان، استان یزد و کشور باید برای ثبت جهانی آیین زنجیر زنی این منطقه تلاش کنند، یادآور شد : امروز شاهد علاقه مردم به امام حسین (ع) هستیم و نمونه با شکوه آن حضور مسلمانان در آیین اربعین حسینی است.
مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بافت تاریخی ابرکوه هم گفت: آیین های « شده برداری» ، جوش دوره و آهنگ حماسی موسیقی محرم ابرکوه و زنجیرزنی که بیش از 2 قرن سابقه در عزاداری محرم دارد در فهرست معنوی آثار ملی ایران ثبت است .
عباس قدیریان اظهار داشت : جوش دوره با شماره 544، شده برداری با شماره 1107 و موسیقی محرم ابرکوه ( موسیقی حماسی محرم) به خاطر منحصر به فرد بودن آن با شماره 699 در فهرست آثار معنوی و ناملموس ایران به ثبت رسیده است.
وی یادآور شد: آیین زنجیر زنی همراه با آهنگ موسیقی در دهه نخست محرم، جوش دوره در شب های نهم و دهم ماه محرم و شده برداری در روز عاشورا انجام می شود.
این مسئول فرهنگی با بیان اینکه برخی از آیین های عزاداری مردم ابرکوه بی نظیر است افزود: هر ساله در این ایام مردم از نقاط مختلف کشور برای شرکت در عزاداری به این شهر سفر می کنند.
قدیریان ادامه داد: ابرکوه علاوه بر آثار معنوی، آثار تاریخی و طبیعی متعددی دارد که از سوی دولت بعنوان یکی از 14 شهر نمونه گردشگری ایران انتخاب شد که این گواه تاریخی بودن آن است.
وی خاطرنشان کرد: این شهرستان 380 هکتار بافت تاریخی و قدیمی دارد که در سال 1395، 162 هکتار آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
قدیریان خاطر نشان کرد: این شهرستان بیش از 400 اثر تاریخی، معنوی و طبیعی شناخته شده دارد که تاکنون 128 اثر آن شامل آثار تاریخی، طبیعی، ملموس و ناملموس در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
امام جمعه ابرکوه نیز در خطبه های نماز جمعه 23 شهریور ماه گفته بود : در روز هشتم محرم ، آیین زنجیر زنی برگزار می شود و این مراسم به صورت زنده از رسانه ملی پخش خواهد شد.
حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی تصریح کرد: جلوه عزاداری با شکوه ابرکوه که هشتم محرم برگزار می شود باید به عنوان میراث معنوی ، ثبت جهانی شود.
آیین سنتی زنجیر زنی ابرکوه برای ششمین سال متوالی در روز هشتم ماه محرم به صورت زنده از رسانه های مختلف ملی پخش می شود.

** ویژگی های منحصر به فرد زنجیر زنی سنتی ابرکوه
مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد هشتم محرم سال 1396 در حاشیه حضور در آیین عزاداری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ابرکوه در مورد ثبت جهانی آیین زنجیر زنی این شهر گفته بود: زنجیرزنی سنتی که برای نخستین بار در این شهر مشاهده کردم چند ویژگی منحصر به فرد دارد.
احمد پهلوانیان اظهار کرد: نظم و انضباط ، زیبایی و ساختارمندی در زنجیر زنی وجود دارد در عین حال صراحت و شفافیت در عزاداری و انسجام و هم گیری در این نوع عزاداری دیده می شود.
وی تاکید کرد : این ویژگی ها در زنجیر زنی ابرکوه تقویت و اسناد آن برای ثبت ارایه شود و این حرکت بسیار زیبا و برای همه چشمگیر است.
وی ادامه داد: چند سالی است زنجیر زنی ابرکوه به صورت زنده از رسانه های مختلف ملی پخش می شود به نوعی به برند ماه محرم تبدیل شده و این نوع عزاداری شاخص است و الحمدالله نگاه رسانه ها به این سمت است و انشاالله بیشتر انعکاس پیدا کند تا به ثبت جهانی برسد.

** زنجیر زنی ابرکوه قابلیت ثبت جهانی دارد
همچنین استاندار وقت یزد هم سال گذشته در حاشیه شرکت در آیین عزاداری مردم ابرکوه به خبرنگار ایرنا گفته بود: آیین زنجیر زنی این شهر که به مناسبت دهه نخست محرم با حضور قشرهای مختلف برگزار می شود ، ارزش های آن را باید هرچه بیشتر برای مردم جهان بازگو کرد و با توجه به قابلیت هایی که در این حرکت عظیم وجود دارد ، ارزش ثبت جهانی را دارد.
سید میرمحمد محمدی در بخشی از این گفت و گو افزود: این حرکت حسینی در دفاع از حق و حقیقت، ظلم ستیزی و جلوگیری از هرگونه انحراف در دین مبین اسلام است .
وی با بیان اینکه شاهد شور حسینی هستیم که روز به روز در حال تقویت بیشتر است، ادامه داد: باید این حرکت بتواند فراگیر شود و مردم جهان با آن آشنایی بیشتری پیدا کنند و از ارزش هایی اسلامی هم بهره مند شوند و ریشه ظلم و تهدید هم در جهان بر چیده شود.
وی گفت: باید ملل مختلف جهان با ارزش های این حرکت و این عظمت آفرینی آشنایی بیشتری پیدا بکنند.
وی ادامه داد: باید دستاوردهای این حرکت عظیم در بهبود شرایط اجتماعی ، فرهنگی ، اعتقادی و اجتماعی مردم بیشتر بیان شود و آثار این حرکت را در سلامت زندگی مردم ، رفاه ، آرامش ، همبستگی ، انسجام و همدلی آنها بیشتر دید.
شهرستان ابرکوه 70 هیات مذهبی شناسنامه دار و سازماندهی شده دارد که یکی از این هیات ها ویژه بانوان است .
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام

نظر شما