شناسهٔ خبر: 28203548 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

زلزله سرپل ‌ذهاب و باز داغ شایعه

در این مطلب آمده است : کمتر از 2 ماه دیگر، سالروز وقوع زلزله مرگ‌ بار 21 آبان 1396 در استان کرمانشاه و جان باختن شماری از هم استانی‌های عزیز در شهرستان سرپل

صاحب‌خبر - در این مطلب آمده است : کمتر از 2 ماه دیگر، سالروز وقوع زلزله مرگ‌ بار 21 آبان 1396 در استان کرمانشاه و جان باختن شماری از هم استانی‌های عزیز در شهرستان سرپل ذهاب است. تلخی این واقعه هنوز هم بر دل و روان مردم منطقه سنگینی می‌کند و تبعات و عوارض آن به این زودی از بین نمی‌رود.
در این میان مردم ایران به طرق مختلف سعی داشتند و دارند که تسکینی برای آلام مردم مصیبت دیده سرپل ذهاب فراهم نمایند و حساسیت عمومی را نسبت به سرنوشت آن‌ها بالا نگه دارند.
هر خبری و هر موضوعی که مربوط به مردم سرپل ذهاب باشد به سرعت دست به دست می‌چرخد و هر هم‌ وطن زلزله ‌زده سرپل ذهابی که مشکلی دارد به مدد ابزارهای نوین ارتباطی چون تلگرام و اینستاگرام، می‌تواند چالش و مشکل خود را برای عموم به اشتراک بگذارد تا بلکه راهی به حل آن بیابد.
با این حال می‌بینیم که در کنار تمامی اخباری که با هدف کاستن از مشکلات این مردم نشر داده می‌شود، مواردی هم منتشر شده که نه تنها کمکی در جهت حل مشکل نبوده بلکه خود چالش و بحرانی جدید به وجود آورده است.
یکی از این دست موارد ماجرای جنجالی آرایشگر سرپل ذهابی بود که به فاصله چند روز پس از حضور در یک برنامه مشهور تلویزیونی و شرح پاره‌ای مشکلات، ویدئویی منتشر شد از خانه بزرگ و مبلمان شده و شیک وی در سرپل ذهاب. این موضوع به سهم خود ضربه‌ای بود بر اعتماد عمومی.
اینک و در موردی جدید، تیتری از اظهارات رئیس شورای شهر سرپل ذهاب باز هم به چالشی جدید دامن زد. وی در گفت‌ و گو با یک خبرگزاری از این گفته بود که مردم سرپل ذهاب برای تکمیل خانه‌های در حل ساخت خود حاضرند که کلیه‌های خود را بفروشند.
در این خبر نشانی از وقوع این اتفاق دیده نمی‌شود و تنها برای نشان دادن ابعاد چالش مردم سرپل ذهاب، گوینده مطلب سعی کرده احساسات مخاطب را برانگیزد. اما این مطلب ناگهان به تیتری تبدیل می‌شود که تنها استنباط ممکن از آن این است که تعدادی از مردم سرپل ذهاب کلیه‌های خود را برای تأمین مخارج ساخت‌ و ساز فروخته‌اند. اما بعد می‌بینیم که این خبر توسط مقامات رسمی دولتی تکذیب می‌شود.
آیا درج این‌ گونه اخبار و ارسال فوری آن بدون بررسی‌های لازم کمکی به وضعیت مردم سرپل ذهاب می‌کند؟ مسلماً خیر.
هر چه به اخبار جعلی و شایعات بدون مستندات تکیه کنیم نه تنها بهبودی در وضعیت مردم سرپل ذهاب ایجاد نمی‌کند بلکه به مراتب بر ابعاد چالش و بحران آن‌ها می‌افزاید. مهم ‌تر از همه این‌ها کاهش اعتماد عمومی است. در واقع انتشار این‌ گونه اخبار نادقیق و غیرواقع، مردم را در صحت‌ و سقم هر خبری به تردید می‌اندازد ضمن آن که باعث کاهش میزان حساسیت عمومی نسبت به این‌ گونه رخدادها خواهد شد. بایستی تلاش کرد ضمن آنکه سطح حساسیت‌ها نسبت به مسائل و مشکلات اهالی سرپل ذهاب بالا باشد؛ موضوعات به‌ گونه‌ای طرح نشود که بر ابعاد چالش و بحران افزوده شود.
8066
انتهای پیام

نظر شما