شناسهٔ خبر: 28203338 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هند خواستار بازگشت امن و پایدار روهینگیایی ها به میانمار شد

دهلی نو-ایرنا- سفیر هند در بنگلادش خواستار بازگشت امن، پایدار و سریع مسلمانان روهینگیا به خانه های خود در استان راخین در میانمار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا در روز چهارشنبه به نقل از شبکه خبری 'ان دی تی وی'، هارش واردهان شرینگلا، سفیر هند در اولین دیدار خود از ارودگاه مهاجران کوتوپلونگ که در آن بیشتر مسلمانان روهینگیا حضور دارند، اعلام کرد که هند اکنون متمرکز بر بازگشت امن، پایدار و سریع روهینگیا به کشور خود است.
بنگلادش هم اکنون به بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیایی که از خشونت ها و 'قتل عام' در میانمار فرار کرده اند، پناه داده است.
سفیر هند همچنین کمک های بشردوستانه این کشور برای مسلمانان روهینگیا را به مفضل حسین چودری وزیر مدیریت بلایای طبیعی و کمک های امدادی بنگلادش تحویل داد.
در سومین کمک های بشر دوستانه دولت هند به بنگلادش، بیش از یک میلیون لیتر نفت سفید و همچنین 20 هزار دستگاه اجاق گاز به بنگلادش تحویل داده شد.
وزیر مدیریت بلایای طبیعی و کمک های امدادی بنگلادش از این کمک های انسان دوستانه هند تشکر و اعلام کرد: سوخت اعطا شده از سوی هند به 20 هزار خانواده به مدت 5 ماه کمک می کند.
چودری مساله سوخت را یک مشکل بزرگ و پیچیده خواند.
به گفته مقامات بنگلادشی از ماه اوت سال 2017 نزدیک به 700 هزار مسلمان روهینگیا وارد بنگلادش شده اند درحالی که پیش از این حدود 400 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف بنگلادش زندگی می کردند.
هم اکنون بیش از 900 هزار مسلمان روهیگنیا در ارودگاه های مهاجران در منطقه 'کاگس بازار' بنگلادش حضور دارند. نزدیک به 688 هزار نفر از این تعداد پس از آغاز دور جدید خشونت ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال گذشته به بنگلادش آمده اند.
بنگلادش و میانمار در تاریخ 25 ماه نوامبر یک توافق نامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخین امضا کردند.
بر اساس این توافق روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به تدریج انجام خواهد شد درحالی که دو کشور باید امنیت، سلامت و کرامت آنها را تامین کنند.
اما دولت بنگلادش اعلام کرده است طرح بازگشت پناهجویان روهینگیا به میانمار که قرار بود از ماه ژانویه آغاز شود به تاخیر افتاده است.
مسلمانان روهینگیا خواهان بازگرداندن دارایی های روهینگیا و مجازات عاملان قتل عام خانواده های خود از سوی دولت میانمار هستند.
دور جدید خشونت ها در میانمار پس از حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکنان روهینگیا (ARSA) به چندین ایستگاه پلیس در ایالت راخین آغاز شد. ارتش و گروه های بودایی با حمله به مسلمانان روهینگیا اقدام به کشتار، تجاوز و آتش زدن روستاهای روهینگیایی کردند.
به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، در جریان این حملات بیش از 6 هزار 500 مسلمان روهینگیایی کشته شده اند.
سازمان عفو بین الملل اخیرا در گزارشی ادعا کرد شبه نظامیان روهینگیا در طول درگیری های سال گذشته در منطقه راخین روستاییان هندو را قتل عام کرده اند.
این درحالی است که دیوان بین‌المللی کیفری در هفته جاری مسئولیت پیگیری پرونده کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار را برعهده گرفت. رئیس کمیسیون پرونده کشتار روهینگیا از این تبهکاری به عنوان 'جنایت علیه بشریت' و همچنین 'نسل‌کشی عامدانه' سخن گفته است.
دولت میانمار با درخواست دیوان بین‌المللی کیفری لاهه برای بررسی حقوقی پرونده کشتار و اذیت و آزار اقلیت روهینگیا در آن کشور مخالفت کرده بود.
این نهاد حقوقی بین‌المللی از آنجا که بسیاری از مسلمانان روهینگیا به بنگلادش پناه برده‌اند و داکا این نهاد را به ‌رسمیت می‌شناسد، کار بررسی این پرونده را برعهده گرفته است.
آساق**267**1424**1144

نظر شما