شناسهٔ خبر: 28202301 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در گفت‌وگوی فارس با مداح پیشکسوت خرم‌آبادی عنوان شد

مداحی که حنجره‌اش را وقف حسین(ع) کرده است/ نوحه‌هایی که ماندگار شد +فیلم

مداح پیشکسوت خرم‌آبادی معتقد است چیزی که باعث ماندگاری فرهنگ عزاداری برای شهدای دشت کربلا شده سنتی ماندن این فرهنگ بوده و اگر جلوی سبک‌های جدید را گرفته نشود شاهد آسیب جدی در فرهنگ عزاداری خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، مانند بسیاری از مداحان بزرگ اهل بیت(ع) به خاطر عشق و ارادتی که نسبت به ائمه اظهار دارد از همان دوران کودکی پای او به مراسمات عزاداری سید و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) باز شد و مداحی برای اهل بیت را در آغاز دوران جوانی با الگو برداری از مداحان بزرگ خرم‌آباد مانند مرحوم رایگان، نصیری و حاج حبیب نیکنام آغاز کرد.

سال ۵۶ مرحوم پدرش هیئتی در محله اسدآبادی با نام ۷۲ تن شهدا تاسیس کرد و او مداحی خود را در آنجا شروع کرد اما نکته قابل توجه، سبک مداحی داریوش رحیمی در آن‌سال‌ها بود که بر اساس شرایط زمانه مداحان در آن ‌روزها از ابیات فارسی برای مداحی کردن استفاده می‌کردند اما او اولین مداحی بود که از اشعار لری در نوحه‌هایش استفاده می‌کرد.

«داریوش رحیمی » در سال ۱۳۳۹ در شهر خرم‌آباد به دنیا آمد و از سال 1356 مداحی خود را برای اهل بیت آغاز کرد و امروز باگذشت بیش از ۴۱ سال از آغاز فعالیتش هنوز با شور و حرارت باور نکردنی به عزاداری برای سالار و سرور شهیدان دو عالم می‌پردازد.

به بهانه فرارسیدن ایام شهادت امام حسین(ع) با ا این ذاکر اهل‌بیت(ع) به گفت‌وگو نشسته‌ایم که شرح آن در ذیل آمده است:

اولین باری که مداحی کردین را به یاد دارید؟حال و هوای آن روزها چگونه بود؟

 به یاد دارم در سال ۵۶ در پاداگانی که در کنار قلعه وحود دارد به مداحی برای امام حسین (ع)پرداختم اما ان روز فرمانده پادگان به خاطر اینکه با لهجه لری نوحه می‌خواندم برای روزهای بعدی به من اجازه مداحی دادن نداد؛ اما نکته جالب توجه این است دقیقا یک سال بعد در همان پادگان و با زبان لری در روزهایی که انقلاب اسلامی پیروز شده بود برای یکی از شهدای انقلاب به ذکر مصیبت پرداختم.

 

چگونه شد در روزهای قبل از انقلاب که فضای مناسبی نیز برای عزاداری امام حسین فراهم نبود پدرتان اقدام به تاسیس هیئت کردند؟

محله اسدآبادی یکی از قدیمی ترین مناطق شهری خرم‌آباد است و مردم این منطقه را بیشتر قشر کارگر تشکیل می‌دهند و غالبا مردم این منطقه از وضع مالی مناسبی برخوردار نبوده و چون خانواده ما سال‌هاست که در این منطقه حضور دارد و به علت عشق ارادتی که پدرم نسبت به امام حسین‌(ع)داشت اقدام به تاسیس هیئت ۷۲ تن شهدای کوی اسدآبادی کرد.

در مورد هیات 72 تن خرم‌آباد بیشتر برایمان بگویید؟

این هیئت در منطقه 30 متری اسدآبادی قرار دارد و با وجود وضع مالی نامناسب خانواده‌های این منطقه در حد توان خود سالانه در ایام محرم به هیئت کمک می‌کنند.
اکثریت جمعیت این هیئت را جوانان تشکیل می‌دهند اما هنوز قدیمی‌های این منطقه نیز با شور و حرارتی که از دوران جوانی خود به یادگار دارند در مراسمات شرکت می‌کنند؛ نکته قابل توجه این است که جمعیت زیادی از مردم این منطقه که در گذشته به سایر شهرها و مناطق کشور رفته‌اند در ایام محرم برای عزاداری  به هیئت 72 تن می‌آیند.

 

  معیار شما برای انتخاب نوحه و شعرهایتان چیست و به چه سبکی مداحی می‌کنید؟

یک نوحه‌ خوب باید دلاوری‌ها و رشادت‌های شهدای کربلا را بازگو کند اما متاسفانه شاهد نوحه‌هایی هستیم که به حوادث کربلا از موضع ضعف می‌پردازند؛ در حالی که من طبق سابقه ۴۰ ساله خود به وضوح حس کرده‌ام نوحه‌هایی که سبکی مانند شاهنامه داشته و حوادث کربلا را از دید حماسی معرفی می‌کنند مورد استقبال بیشتری توسط مردم قرار می‌گیرند.
خوشبختانه در شهر خرم‌آباد شاعران بزرگی مانند استاند پرورده،خالقی و حسنوند وجود دارد که نوحه‌های حماسی فراوانی می‌سرایند.

نظرتون در مورد سبک‌های جدیدی که امروزه توسط بعضی از مداحان خوانده می‌شود چیست؟

من به شخصه مخالف سبک‌های جدیدی هستم که توسط برخی جوانان در ایام عزاداری خوانده می‌شود، چراکه اعتقاد دارم چیزی که باعث ماندگاری فرهنگ عزاداری برای شهدای دشت کربلا شده سنتی ماندن این فرهنگ بوده و اگر مسئولین و متولیان امر جلوی سبک‌های جدید را نگیرند شاهد آسیبی جدی به فرهنگ عزاداری سالار و سرور شهیدان هستیم؛ علاوه بر آن باید کسانی که در این ایام عزاداری می‌کنند موسیقی عزاداری را نیز بشناسند و در نوحه‌های خود به مقتل خوانی و روضه گفتن نیز توجه کنند.

 به نظر شما یک مداح چگونه باید رفتار کند؟

 یک مداح در طول زمانی که به مداحی برای اهل بیت مشغول است از فضایل اخلاقی و شجاعت‌ها و رشادت‌های این عزیزان صحبت می‌کند و در میان مردم به عنوان نمادی از فرهنگ دینی ما معرفی می‌شود بنابراین این فرد باید مراقب رفتار خود با مردم باشد زیرا در صورت انجام حرکتی اشتباه به وجهه دین آسیب رسانده و باعث بدبینی مردم نسبت دین می‌شود.

 

در مورد فرهنگ گلمالی که قرن‌هاست در لرستان اجا می‌شود چه صحبتی دارید؟

از زمان‌های دور در لرستان هنگام فوت بزرگان یک قوم آشنایان برای نشان دادن ناراحتی خود در راستای فقدان این فرد گل بر شانه‌های خود می‌گذاشتند؛ گلمالی کردن به نماز روز رستاخیز نیز اشاره‌ای دارد زیرا طبق احادیث در این روز انسان‌ها از زیر خاک بر می‌خیزند.
اما بعد از شهادت امام حسین به علت علاقه‌ای که مردم لر به سالار سرور شهیدان داشتند در روزی عاشورا که ایشان به شهادت می‌رسد خود را گلمالی می‌کنند.  

 

 

آیا برای مداحی کردن در ایام محرم هزینه‌ای هم دریافت می‌کنید؟

بیش از ۴۱ سال است که برای شهدای دشت کربلا مداحی می‌کنم و در طول این مدت هرگز مبلغی برای نوحه‌خانی دریافت نکرده‌ام البته گاهی پیش آمده خیرین مبالغی به بنده داده‌اند که آن را به خانواده‌های ضعیف جامعه داده‌ام.

با شناختی که از مداحان پرسابقه شهر دارم هیچ کدام از آن‌ها برای نوحه‌خانی در این ایام مبلغی دریافت٬ نمی‌کنند البته بعضی افراد هستند که هزینه‌هایی دریافت می‌کننذ که طبق حدیث امام صادق (ع) این حرکت ایرادی از نظر دینی ندارد.

 کدام‌یک از نوحه‌هایتان را بیش‌تر از همه دوست دارید؟

  طی این سال‌ها نوحه‌های فروانی خوانده‌ام و همه را نیز دوس دارم اما از میان آن‌ها علاقه خاصی به نوحه دور دریا کرم دارم؛

دور دریای کرم       سر سردار حرم
اصل صفا وفا        ای امر نور خدا
ای علمدار وره     ای علمدار وره
ای علمدار وره   بکو و پا تو علم
کفر ده ریشه بکن    با دو دس قلم
بچونم تشنه لوان    تشنه د اوی فرات
وره ای ماه بنیر    هاشمی بکو جهاد
صف شکن حضرت عباس   علمدار وره
صفدر صف شکن قاتل کفار وره    ای علمدار وره

 

 

نظرتان در خصوص بصیرت سیاسی یک مداح چیست؟

قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) یک قیام سیاسی بوده است امام حسین برای احیای امربه‌معروف و نهی از منکر و برپایی نماز قیام کرد نباید سیاست مذهبی را با سیاست حکومتی قاطی کنیم؛ لذا یک مداح باید به این مسائل توجه کافی داشته و شناخت کامل از مسائل موجود و انتقال مفاهیم درست در ین زمینه به جامعه داشته باشد.

 انتهای پیام/ن

نظر شما